Mercedes-Benz Vito: Tikkend geluid.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 58kW

Gegevens: 108D, 1999, 238.000 km.
De olie wordt iedere 13.000 tot 15.000 km vervangen door Kwik-fit.
Mijn vorige niet MB auto's hebben het met 175.000 en 350.000 km prima op deze olie gedaan.
Heb deze gekocht met 138.000 km op de teller, eerste eigenaar.
Met warme of koude motor hoor ik een tikkend geluid van de motor bij laag toerental.
Er zit geen toerenteller in, dit is dus een schatting.
Tot ongeveer 1500 a 2000 toeren hoor ik dit tikken, hierboven verdwijnt het snel.
Zakt het toerental weer rond dit nivo, dan komt het snel weer opzetten.
Heb net retourtje Parijs gereden, dit heeft niets veranderd, motor loopt wel iets soepeler.
Wat zou dit kunnen zijn, kan het kwaad en hoe zou ik dit eventueel kunnen (laten) oplossen?

poors

Geplaatst door poors (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Pieterb1 (0), 16 jaar geleden

Beste,

Ga eens na welk type motorolie door de kwikfit is gebruikt.
Het heeft er schijn van dat het de klepstoters zijn die tikken.
Bij een verkeerd type motorolie zouden deze kunnen gaan tikken en bij hogere oliedruk (lees meer toeren) kunnen de reservoirs van de stoters helemaal gevuld zijn waardoor het tikken verdwijnt.
Zou er niet te lang mee wachten, tikken in de kleppentrein geeft op den duur of beschadigingen aan de klepzittingen of klepstoters.

Pieter

poors (0), 16 jaar geleden

Kwik-Fit kan inprincipe 4 soorten Mobil olie leveren:
minerale olie Mobil Super M 15W-40, half synthetisch Mobil Super S 10W-40, vol syntetisch Mobil Synt S 5W-40 en Mobil high performance olie.
Welke kan ik het beste of moet ik in ieder geval minimaal gebruiken?
De wagen is aan verversen toe, dus zou meteen resultaat moeten horen als er de goede olie in gaat.

Hans4040 (295) PRO, 16 jaar geleden

5W40 of 5W30.
Dit zijn wat dunnere oliesoorten en bij uitstek geschikt voor lagere buitentemperaturen.
Het voordeel van deze olie is , dat de klepstoters sneller gevuld worden met olie en het tikken minder wordt of helemaal verdwijnt.
Maar verwacht geen wonderen.

mvg,
Hans.

vwfan (5) PRO, 16 jaar geleden

10w40 half synt.

poors (0), 16 jaar geleden

Heb er toch maar 10W40 in laten doen, zowel Kwik-Fit als diverse anderen ontraadden me dunnere olie.

Pieterb1 (0), 16 jaar geleden

Als je geen 5W40 probeerd, zul je het ook niet weten.
Het zijn de kosten niet om de olie weer te verversen en te horen of het probleem hiermee verbeterd/verdwijnt.
Mijn ervaring met motoren (zowel auto als wegmotoren) is wel dat je niet moet bezuinigen op de juiste olie.

PB

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Eventueel 0,25 Ltr ATF bijvullen (lost kool en roetdeeltjes op), dan na 5000 km olie verversen met 5W40 volsyntheet, wel altijd oliefilter vervangen!

poors (0), 15 jaar geleden

Tikkend geluid weg.....
Afgelopen week moest de radiator vervangen worden (540 euri's), de naad van het kunststof voorraadvat was een beetje lek. Een los voorraadvaatje was veel goedkoper geweest.
De wagen lekte na iedere rit een beetje olie, het bleek een aluminium ringetje van de hydraulische kettingspanner te zijn.
Bij het wegrijden bij de (niet MB ) garage viel mij op dat hij anders reed, het getik bij lagere toerentallen was weg.
65 in z'n 5 was het omslagpunt wel/niet tikken, nu was/is er geen getik meer hoorbaar tussen 60 en 70 kmh.
Mogelijk is het getik nu achteraf verklaarbaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.