hallo!
het betreft een mercedes w201, 2 liter benzine automaat, 121pk, uit 1988.
vorige week na een uurtje ongeveer 90 km/u, op een hellende snelweg 140 km/u - toen ineens snelheid en toerental verminderde, hoeveel gas ik ook gaf.
Ik ben gestopt en toch maar verder gereden, toen het na 10 minuten weer gebeurde. Weer gestopt waarop ik merkte dat de motor en daarmee de hele auto schudde en niet helemaal lekker leek te lopen. Ook de uitlaat klinkt wat pufferig, korte zuchtstootjes. Ook hoor ik een getik ergens van onder, als ik er naast sta.
Nu blijft ie schudden en trekt ie slecht(er) op en slaat ie sneller op koude motor. al met al minder kracht. Ik heb er alsnog de tocht van 800km mee afgemaakt (moest ergens zijn), zonder problemen en met normale snelheid (130km/u), al loopt ie niet zoals t hoort.
Het verlies aan vermogen op een hellende snelweg heb ik een jaar geleden al eens gehad, maar daarna ging het gewoon weer goed en daar tot vorige week geen last meer van gehad.
Ik dacht nog aan de overspanning beschermingsrelais (die achter de accu zit), maar die heb ik 2 jaar geleden nog vervangen vanwege startprobleem en het onstabiel lopen van motor.
Nu heb ik net de 4 bougies en de kabels bekeken, waarvan bougie 4 helemaal wit/blauw, en kabel 2 bleek ook helemaal wit/blauw geblakerd en zat vastgeroest op de verdeler. Die heb ik allemaal vervangen, maar het verandert niks....
Wat zou het kunnen zijn? Toch de relais of misschien een probleem met brandstofpomp, injector, of verstuivers of iets dergelijks?
Hij verbruikt trouwens ook best veel olie (10w40), ongeveer 2 liter op 1000km, misschien zelfs meer. (Ik weet niet of dat relevant is).
Ik dacht, aan afbeeldingen heb je niet veel, dus heb ik het geluid maar opgenomen met een apparaatje, kunt u hier luisteren:
http://www.gijsmilius.info/ZOOM0095.mp3
bedankt voor het lezen,
Gijs
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de kabels los neemt bij welke cilinder is er geen reactie op de situatie ?
Je kunt schade veroorzaakt hebben met het doorrijden.
bedankt kaleido!
bij het testen van 1 tegelijk start ie niet, bij het testen van twee tegelijk start ie behalve wanneer één van de twee bougies bougie nummer 2 (vlnr) is. Het lijkt er dus op dat ie toch op 3 cylinders loopt, maar dat de nieuwe bougies en kabels niet hebben gebaat...
Als het zo is dat ik schade heb veroorzaakt vanwege het doorrijden, waar zou die schade dan zitten?
1 jaar
Daarom compressie meten gijs
Olieverbruik is ook verontrustend. Als je de mogelijkheid hebt zou je de compressie moeten meten.
bedankt Siem,
Kan ik dat zelf doen zonder bijzonder gereedschap?
Ik ben hier nog niet in thuis...
1 jaar
Jevhebt een compressiemeter nodig en het liefst met 2 man uitvoeren.
Bij het starten hoor je al dat er op 1 cilinder geen compressie is, dus idd meten. lekke koppakking zou ook nog kunnen, maar eerst maar eens kijken waar de compressie blijft.
Bedankt iedereen.
Omdat ik de middelen en kennis niet om er verder mee te gaan, is ie gesleept.
Het blijkt om een kapotte stroomverdeler te gaan, die er nu wordt ingezet in de garage.
groeten!
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz mercedes 190e of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar