Mercedes-Benz M-Klasse: Versnellingsbak blijft hangen in zn (2de?) versnelling.

Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2

Hallo,

Ik heb een ML 320 uit '98 met 216.000 op de teller en daar doet zich het volgende probleem voor.
Als ik de auto "koud" start is er niks aan de hand en bij korte stukjes (korter dan een half uur ongeveer) is er ook niets aan de hand. De automaat schakelt ook boterzacht.
Echter wanneer ik een langer stuk heb gereden en ik zet de auto stil en dan wanneer ik kort erna weer start en wil wegrijden schakeld deze niet meer en blijft in zn (2de?) versnelling hangen.
Auto uit laten lezen en er kwam communicatie bus probleem uit? Verders geen andere storingsmeldingen.
Na laten kijken en er is een schakelstang bus vervangen aangezien deze weg/versleten was en de versnellingsbak olie laten verversen en filter vernieuwd.
Alle waardes zijn weer teruggezet.
Helaas...... na het wegrijden bij de garage ben ik natuurlijk gaan proefrijden en na een half uur stilgezet, weer gestart en bleef weer hangen in zn versnelling.
Laat ik de auto minimaal een uurtje ofzo staan dan kan ik er weer probleemloos mee wegrijden.
Probleem doet zich dus alleen voor als de motor/versnellingsbak goed warm is.
Mijn vraag is of iemand dit weleens eerder meegemaakt heeft en waar het euvel eventueel gezocht moet worden.

Met vriendelijke groet,

Rico

Rico MP

Geplaatst door Rico MP (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz M-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

koende2 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als hij niet meer opschakeld na 2de versnelling is meestal een teken van
noodloop van de automaat.
Schakeld de versnelling (D of R) dan ook heel hard in?

Rico MP (0), 12 jaar geleden

Hallo, fijn om een reactie te ontvangen.
Klopt helemaal dat als je de auto in zn D of R zet dat dit hard gaat.
Je voelt dan een bonk.
Het is puur als ik een flink stuk gereden heb want korte stukjes kan ik hem neerzetten en zo weer kort erna wegrijden.
Mijn Mercedes 'specialist' weet het ook niet en moeten ook zoeken.
Zij willen de computer vervangen maar ikzelf geloof niet dat het daaraan ligt.
Enige suggesties?

Mvg Rico

willy9 (0) PRO, 12 jaar geleden

vermoet dat ge de elechtronische printplaat
gr

Rico MP (0), 12 jaar geleden

Beste Willy,

Ik ben best wel een leek op autogebied en ik weet niet hoe alles werkt en wat er aan specifieke elektronica aan vasthangt maar ik ben technisch onderlegd en mn verstand zegt dat electronica of wel of niet werkt en niet alleen als het afgekoeld is of minder dan een kwartier/20 minuten draait.......denk ik. lijkt mij als die kapot zou zijn dat ie dat ook continu zou moeten doen.

Groet Rico

willy9 (0) PRO, 12 jaar geleden

I

Rico MP (0), 12 jaar geleden

Oke Willy, dankjewel voor de toelichting.
Ik zal mn garage bellen en ze hiervan in kennis stellen.
Kan het zijn dat de computer geen storingsmelding heeft omdat de Star diagnose communicatie fout aangaf?

Uiteindelijk komen we dr wel

gr. Rico

willy9 (0) PRO, 12 jaar geleden

Best met star aangesloten proefrit doen

koende2 (0) PRO, 12 jaar geleden

Al verder gekomen?
Deze autos hebben namelijk ook problemen met olielekkage
van de stekkerbus op de automaat.
Dit kan dan leiden tot olie die in de regeleenheid van de bak komt.
Wat voor sporadische communicatie storingen kan zorgen.

Rico MP (0), 12 jaar geleden

Hallo Koen,

Helaas nog niet aangezien ik pas Woendag een afspraak heb bij de garage.
Ik moet gewoon geduld hebben helaas en maar hopen dat ze er uit komen.
Ik hou de geinteresseerden van dit onderwerp zeker op de hoogte.
Heren.... in ieder geval bedankt voor jullie kennis en bijdrage hieraan.

Groetjes, Rico

Rico MP (0), 12 jaar geleden

Gisteren de auto weggebracht en ze hebben de communicatie tussen de auto en de versnellingsbak weer in orde gemaakt en zo konden ze dus ook gerichter gaan zoeken met de foutmeldingen.
Wat ik uit het verhaal begrepen heb is dus dat de stelmotor defect is.
Ze gaan de stelmotor samen met de regeleenheid vervangen. Helaas niet op voorraad en moet dit besteld worden en is dus a.s. Vrijdag pas aanwezig.
Kostenplaatje voor vervangen van de stelmotor en regeleenheid met inbouwen e.d 700 euro incl.
De tijd dat ze Woensdag aan het zoeken zijn geweest wordt niet gerekend, dat vind ik wel netjes.
De stekkerblok aansluiting was kurkdroog overigens en er was dus geen sprake van olielekkage.
We zullen een Vrijdag zien of de ellende verholpen is, ik ga natuurlijk een wat langere proefrit maken.
Ik hoop dat ik na dit bericht er nog maar 1 hoef te plaatsten dat alles weer goed is.

Groetjes, Rico

Rico MP (0), 12 jaar geleden

Voor de geintereseerden,
Stelmotor en de regelunit zijn vervangen en vooralsnog wat ik gereden heb ging dat zonder problemen.....gelukkig.
Ook is het nu mogenlijk de auto in de N stand te starten wat voorheen ook niet mogenlijk was.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat het probleem opgelost is maar dat zal morgen blijken als ik echt een lange rit gemaakt heb.
Heren, bedankt voor jullie bijdrage.

Groet, Rico

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz M-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.