Mini 0: Dynamo stuk

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 compressor

Hoi,
...ik heb een probleem (goh! :) ). Een paar weken geleden is na een leuk ritje in Zuid-Frankrijk de stuurbekrachtigingspomp "stuk" gegaan. Het was behoorlijk warm buiten, reed een bergweggetje op en ineens leek het alsof ik een lekke band had. Gestopt, maar zag en rook direct een vreemd luchtje. Zag ook duidelijk dat er stoom uit het koelvloeistof reservoir kwam. De auto bij het hotel geparkeerd en de ochtend erna was de accu leeg. Wat bleek, de stuurpomp bleef janken, ook nadat de auto 'uit' was. Heb tijdens de rit terug constant de + pool los gegooid.

Status nu: het reservoir is vervangen, de pomp (een nieuwe via Ekris) ook na een hoop gefriemel incl. de kabel (stekker was zo goed als gesmolten. Dacht gisteren dus weer lekker te kunnen rijden. Auto gestart middels een Renault Clio, hoekje om en........niets meer, auto stil. Vandaag toch even met hulp van de ANWB de accu vervangen maar bij het testen bleek dat de accu niet werd opgeladen door de dynamo (auto geeft bij het starten ook geen ACCU lampje weer). Echter de pomp hoorde ik ook nog niet janken, dat typische geluid wat alle New Mini's doen.

Vermoed dat sowieso de dynamo stuk is maar ook raar dat die pomp het nog niet doet. Is zo'n dynamo met een een beetje sleutel vaardigheid en de juiste tools zelf te vervangen (de uren bij de dealer zijn namelijk echt erg duur, moet al zo krom liggen om uberhaupt in zo'n cool bakkie te kunnen rijden) of toch maar eens naar de dealer voor de alle zekerheid?

Thnx voor het lezen alvast!
Groet,

Niels

ndenotter

Geplaatst door ndenotter (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

SV (0) PRO, 15 jaar geleden

hoi Niels,

Dat je de pomp niet hoort zou wel kunnen.
Bij de meeste (zo niet alle ) auto's met electr. stuurbekrachtiging is het zo dat als de dynamo niet werkt en de spanning daalt de pomp van de bekrachtiging stil gezet word.
Dit is om de auto zo lang mogelijk rijdend te houden (die pomp vreet stroom )
Als er een nieuwe dynamo op zit zal de pomp dus ook wel weer draaien.
Of je de dynamo zelf kunt vervangen kan ik je geen zinnig antwoord op geven.
Het is nog al vol onder de kap van zo'n mini dus het kan wel eens een lastig klusje zijn.

Gr, steef

ndenotter (0), 15 jaar geleden

...vanochtend contact gehad met de dealer en er is een klein sprankeltje hoop: er schijnt een sensor achter op de dynamo te zitten welke ook stuk kan zijn. Deze eerste demonteren en dan kijken of dat 't probleem is (mogelijk ingesleten en dus aan vervanging toe). Enige wat ik me nu afvraag hoe ik in godesnaam er bij kan komen, 't is 'r onder motorkap immers al zo krap!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini 0 of stel zelf een nieuwe vraag.