auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mini One: Koelwater bij de carterolie, ook na de cilinderkoprevisie

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

HELP !! We zitten met ons handen in het haar. De mini one van mijn dochter moest elke dag bijgevuld worden met koelvloeistof. Dit kwam in de olie terecht. Reed en startte nog goed. We hebben de kop eraf gehaald, laten controleren, laten vlakken, een paar nieuwe kleppen erin, nieuwe klepseals, en natuurlijk een nieuwe koppakking, en ook maar meteen nieuwe zuigerveren gemonteerd, want dat bleek ook nodig te zijn. Maar nu komt het... Na montage krijgen we nog steeds koelvloeistof in de olie, en moet ie nog elke dag bijgevuld worden.

Zit er ergens een plek (buiten de kop) waar de olie vermengd kan worden met het water. Een oliekoeler schijnt hij niet te hebben (alleen bij een automaat schijnbaar) en het enige waar ik dan nog aan kan denken is een gescheurd onderblok. Maar dat is wel het laatste waar ik aan wil denken nu. Bovendien schijnt dit ook bijna nooit voor te komen.

Wie oh wie heeft dit ooit meegemaakt of denkt ons te kunnen helpen???

Gr, Huub

Geplaatst door

Petrolhead Huub (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ook al komt het bijna nooit voor , het kan natuurlijk wel.
Ook de kop kan gescheurd zijn , is deze afgeperst ?
Carterpan er af , systeem afpersen en kijken waar het naar beneden komt lekken .
Is er geen voor onderzoek gedaan , of is er klakkeloos aangenomen dat het de koppakking wel moest zijn ?

Ja, de cilinderkop is wel afgeperst en volgens het boekje gemonteerd. Helaas hebben we wel geen vooronderzoek gedaan, en meteen aangenomen dat het probleem in de kop of pakking moest zitten. Goeie tip, dat afpersen zonder carterpan, maar hoe zet ik er dan druk op, en hoeveel moet voldoende zijn? En waar precies kan ik dan het beste de druk aanbrengen? Moet ik het blok dan nog scheiden van de rest van het koelsysteem, loskoppelen van de slangen dus? Ik beschik trouwens wel over een hogedruk vloeistofpers, (van RIDGED) kan ik dat daar toevallig mee afpersen of denk ik nou te moeilijk?

Dit is de pers Ridged model 1450

Zit er nergens op het blok een warmtewisselaar? Als deze er is, zit deze vaak bij het oliefilterhuis.

Je bent niet de eerste die dit vraagt. Ik heb in de werkplaatshandboeken niets kunnen vinden over een warmtewisselaar, en bij navraag bij een Mini sloperij zou er alleen maar bij een automaat een oliekoeler geplaatst zijn. Nou weet ik niet precies wat bedoeld wordt met een warmtewisselaar. Wat moet ik me daarbij voorstellen en hoe zou die er dan uit moeten zien?

Is een dubbel systeem , door het ene deel loopt de motorolie en door het andere deel loopt de koelvloeistof , hier wordt warmte uitgewisseld in eerste instantie warmte van de koelvloeistof aan de olie (koud) en als de motor warm is van de olie naar de koelvloeistof .
Het is vaak het onderdeel dat tussen het oliefilter en het motorblok zit , het enige wat je ziet zijn 2 dunne koelvloeistofslangen aan een geribbeld huis met daarom het oliefilter.
Motor volledig in elkaar laten zitten , carterpan er onderuit , afpersen op het exspansievat , 1 bar overdruk moet al genoeg zijn.

OK, bedankt voor de tips! We gaan dit zo snel mogelijk proberen en houden jullie op de hoogte.

Weet er iemand toevallig of een Mini One 1.6 Benzine van 2002 een warmtewisselaar heeft?

Waarom niet even de dealer bellen ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini One of stel zelf een nieuwe vraag.