👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Weet iemand het aanhaalmoment van de voorwiellagers van een Pajero 2,8TD ic SWB 1999?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is een conisch lager, de moerplaat gewoon aandraaien tot de speling weg is, en niets meer.
Dat dacht ik ook, maar ik heb een CD gekregen waar keihard in staat dat die moer met 255Nm aangetrokken moet worden.
En als de gaten voor de splitpen niet overeen komen dan naar max 284Nm.
Dat is nogal wat.
Aan de andere kant heb ik een duits reparatiehandboek waarin staat, weliswaar voor een versie met vrijloopnaven, dat die moer met 130-200Nm aangetrokken moet worden, vervolgens losgedraaid en weer met 25Nm + 30-40graden aangetrokken moet worden.
Dat komt mij gevoelsmatig ietwat prettiger over.
Voordat ik die boel uit elkaar haal en blijkt dat ik net die dop niet heb, weet iemand wat de maat van die moer is?
17 jaar
Het is een speciale dop met 2 pinnen er op, aangezien je deze toch niet hebt waarschijnlijk ben je met het juiste aantrekkoppel toch niets. Gewoon met een doorslag met de hand goed vastdraaien en desnoods als de gaten niet overeenkomen en klein beetje de moerplaat verder kloppen. Dat volstaat. Waarschijnlijk vraag je dit omdat er speling op het lager zit?
Ook daar zit verschil in op de tekeningen en uitleg.
Op de Engelse CD staat een normale moer met splitpen.
Op de tekening in het duitse boek staat inderdaad een ronde "moer", maar dat is een tekening van een situatie met vrijloopnaven.
Volgens mij zijn ze nooit helemaal spelingvrij maar nu zit er wat meer speling op.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Pajero of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar