close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Pajero : Gebroken distributieriem Pajero

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 turbo intercooler

Mijn pa heeft waarschijnlijk de distributieriem gescheurd. Via de olievuldop is te zien dat er een tuimelaar afgebroken is. Zelf heb ik geen tijd, dus de auto gaat naar de dealer. Mijn insteek is om eerst de gebroken tuimelaars te vervangen, dan laten lopen en compressie meten. Uiteraard ook eerst de riem vervangen. Was overigens over 3500 km aan de beurt......

Mijn vraag: juiste benadering? Dealer zal wel veel uitgebreider willen repareren, maar goed is goed is mijn mening. Kleppen staan recht op de zuigers, dus hoeven niet direct krom te slaan.

Iemand ervaring met gebroken riemen bij deze motoren?

Groet,
John

Geplaatst door

Dutch John (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Haal het kleppendeksel er af en kijk wat er gebroken zit, waarschijnlijk een hoop tuimelaars, de kappen op de nokkenas durven ook barsten (niet apart te verkrijgen!), je hebt veel kans dat er geen kleppen krom zitten.

wim12199 0
badge

16 jaar

deze motor is een zogenaamde "interference" motor,
wat wil zeggen dat de kans op motorschade bij een gebroken riem hoogst waarschijnlijk is.
Een compressie test kan uitsluitsel geven

mvg,
Hans.

Hans4040 1230
badge vip badge

16 jaar

ik sluit me bij wim aan,kleppen gaan niet krom omdat deze recht boven de zuiger staan.
het grootste probleem is om aan nokkenaslagerkapjes te komen ,hier breken de hoekjes af waar de tuimelaarveren achter gehaakt zitten.

Dank u heren, hij tokkelt weer. Echter met een nare bijsmaak jegens de dealer, een grote 4x4 specialist in het zuiden van het land.

Ivm vakantie kon er pas na een week aan de auto begonnen worden; geen probleem. Ik had verzocht de tuimelaaras te lichten, kapotte riem verwijderen en dan eerst compressie testen. Na een halve dag was het respons van de dealer: motor moet vervangen worden, want de riemen zijn kapot en 3 tuimelaars gebroken. Mijn antwoord was, dat we dat al wisten voordat we de auto brachten. Waarop het commentaar was, dat de nokkenas gebroken was, waarschijnlijk de kleppen krom en omdat de riem van de balansassen ook stuk was, zouden die wel vast zitten. Zij hadden geen zin verder te kijken of compressie te testen. Ik was zo witheet dat ik ondanks gebrek aan tijd, resoluut de auto weggehaald heb en zelf de sleutels ter hand genomen heb.

De nokkenas was niet gebroken, er zaten geen balansassen vast en de kleppen stonden alle even hoog. Ik heb geen compressie gemeten, maar de krukas rondtornend, gaf de burger weer moed. Feitelijke oorzaak was de waterpomp die iets lekte langs de pakking. Dit zal het balansassenriempje aangetast hebben, dat daardoor (zo te zien al een hele tijd geleden) gebroken is. Zal nu wel zijn gaan wandelen richting hoofdriem.

Feitelijke motorschade waren alleen de 3 tuimelaars. Riemen plus spanners moesten toch bijna en de waterpomp uit voorzorg gedaan.

Auto trekt prima en loopt zeer mooi stationair. Echter naar voor de dealer, want die is niet alleen de reparatie kwijt, maar ook een klant die al 15 jaar trouw was.......

Mijn speciale dank gaat uit naar Mitsubishisloper Eric de Kort uit Kaatsheuvel, mijn zijn no-nonsense commentaar:"Ach jongen, ik wil best een andere motor aan je verkopen, maar leg eerst eens een rei over de kleppen; valt meestal wel mee met die motoren."

Dutch John 0

16 jaar

Zo zie je maar weer, de kwaliteit wordt bepaald door de garage maar VOORAL door de monteur.
Als klant kun je dat helaas niet tevoren beoordelen.
En vaak als het fout gaat ook nog niet omdat meestal niet te bewijzen is waardoor iets mis gegaan is.
Ik heb al eerder gezegd, fouten zullen er altijd gemaakt worden, dat is gewoon menselijk.
Waar om draait is een oplossing te vinden waar klant en garage mee akkoord kunnen gaan.
Een garage die te soepel is, gaat failliet.
Een garage die te star is , kan ook failliet gaan doordat de klanten weglopen.

E.T.Wiersum 0

16 jaar

De klant mededelen dat een nokkenas gebroken is, terwijl dat duidelijk zichtbaar niet het geval is, heeft niets met menselijke fouten te maken. Meer met oplichterij.

Eerlijk duurt het langst.

Dutch John 0

16 jaar

Het is opgelost dus laten we nu niet allerlei verwensingen en meningen gaan ventileren,dit voegt niets toe aan de topic. Dit is niet gewenst op Problemcar daar zijn andere kanalen voor in het leven geroepen.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Pajero of stel zelf een nieuwe vraag.