auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mitsubishi Colt: Kachel wordt niet volledig warm & verschil bestuurder/passag

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1100

De kachel van mijn Colt CZ3 uit 2005 wordt op zijn hoogst lauw. Echt warm wordt hij helaas niet en ook is er een verschil te merken tussen bestuurders- en bijrijderskant. De ventilator werkt naar behoren en ik heb de volgende zaken reeds gecheckt:
- Koelvloeistof niveau in radiator is prima
- Koelvloeistof niveau in reservoir staat keurig tussen laag en hoog
- Beide slangen die door het vuurschot naar binnen gaan lijken bij een warme motor gewoon warm te zijn. Ik brand mijn handen er niet aan maar ze zijn wel even warm.
- Als ik de temperatuurknop van koud naar warm draai met de auto op het contact dan hoor ik dat er een klepje verschuift. Verder geen rare geluiden of iets dergelijks.

Omdat ik ook merk dat de bestuurderskant minder warm wordt dan de bijrijderskant vermoed ik dat er toch iets is met een klep die half of niet opengaat. Ik heb echter geen idee of er meerdere kleppen zijn die open of dicht moeten gaan bij het instellen van de temperatuur.

Heeft er iemand suggesties of tips?

Geplaatst door

Wpu (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat het probleem gezocht moet worden in de temperatuur van de koelvloeistof. Werkt de thermostaat wel? Deze zorgt er voor dat de koelvloeistof niet door de radiateur circuleert zolang de temperatuur minder dan b.v. 83 graden is. Als gevolg daarvan warmt een deel van de koelvloeistof sneller op en daar kan de kachel gebruik van maken. De temperatuurmeter op het dashbord geeft de temperatuur in het motorblok aan. bij correcte aanwijzing is dat ook ongeveer de temperatuur in de kachel. Een andere mogelijkheid is een luchtbel in de kachelradiateur..

Of een vervuilde kachelradiateur , hoe ziet de koelvloeistof er uit ?

[quote=kaleido 1]Of een vervuilde kachelradiateur , hoe ziet de koelvloeistof er uit ?[/quote]

De koelvloeistof (gecontroleerd bij de radiator) ziet er prima uit. Geen rotzooi te zien.


[quote=corvanjaarsveld]Ik denk dat het probleem gezocht moet worden in de temperatuur van de koelvloeistof. Werkt de thermostaat wel? Deze zorgt er voor dat de koelvloeistof niet door de radiateur circuleert zolang de temperatuur minder dan b.v. 83 graden is. Als gevolg daarvan warmt een deel van de koelvloeistof sneller op en daar kan de kachel gebruik van maken. De temperatuurmeter op het dashbord geeft de temperatuur in het motorblok aan. bij correcte aanwijzing is dat ook ongeveer de temperatuur in de kachel. Een andere mogelijkheid is een luchtbel in de kachelradiateur..[/quote]

Hoe zou ik kunnen controleren of de thermostaat nog naar behoren werkt? Zou het niet zo moeten zijn dat de slangen die van de motor naar binnen gaan koud blijven als de thermostaat niet meer werkt? Ze worden in mijn geval wel warm maar het zou kunnen dat ze nog warmer horen te worden natuurlijk.
Overigens heeft de Colt geen motortemperatuurmeter dus ik kan dat lastig bekijken (of zijn daar nog andere manieren voor?
Is er een manier om te controleren of er sprake is van zo'n luchtbel? Ik denk niet dat ik zelf bij de kachelradiateur kan komen eerlijk gezegd.

Wpu 0

6 jaar

Wpu , je hoeft niet te herhalen wat wij al geschreven hebben , de buitentemperatuur is nog niet zo laag dat een defecte thermostaat meteen te constateren is , alleen bij koude motor mag de bovenste radiateurslang niet warm worden , niet eerder dan dat de thermostaat open gaat , wordt deze wel meteen warm en gaat de radiateur bij koude motor meteen mee circuleren is de thermostaat defect.
Ondanks dat de koelvloeistof er zo op het eerste gezicht goed uit ziet , zegt dit niets over afzetting in je kachelradiateur , misschien is er eens een pil in gegooid ?
Je zou de slangen van de kachelradiateur eens los kunnen halen en de radiateur spoelen in beide richtingen en kijken hoe de flow is om verstopping uit te sluiten.

Als de thermostaat defect zou zijn zou het toch ofwel altijd warm (direct bij koude motor, als thermostaat open staat) ofwel nooit warm (als thermostaat dicht staat) moeten worden? Mijn ervaring nu is dat er pas warme (lauwe dus eigenlijk) lucht binnenkomt als de motor warm is. Dat doet mij vermoeden dat de thermostaat in principe wel werkt.

Als ik jullie reacties lees dan zou wat overblijft zijn dat de kachelradiateur deels verstopt zit en dus schoongemaakt/vervangen moet worden.
Het loshalen (en vooral weer terugplaatsen) van de slangen heb ik aan gedacht maar daar acht ik mezelf niet handig genoeg voor. Ze zijn niet heel makkelijk te bereiken en los te maken dus daarvoor schakel ik liever een expert in. Hetzelfde geldt voor het eventueel vervangen van de kachelradiateur. Als ik de schema's die ik gevonden heb bekijk dan moet daarvoor het complete dashboard verwijdert worden.

Mis ik nog iets dat ik makkelijk zou kunnen proberen of is dit het?

Wpu 0

6 jaar

Ook ik ben het niet eens met de redenering betreffende de werking van Wpu. Nog maar eens dan.

Een correct werkend koelsysteem bestaat uit 3 of meer parallele circuit. Al die circuits lopen door het motorblok (cilinderkop) waarin de koelvloeistof meer of minder wordt verwarmd. Bij een koude lopende motor zorgt de waterpomp voor circulatie door een dunne verbinding rechtstreeks van het thermostaathuis naar de onderkant van het motorblok. De thermostaat is dan nog gesloten. Bij de meeste moderne motoren wordt de kachel ook als omloop gebruikt. Als later de koelvloeistof warm wordt kan de kachel die warmte eventueel door bepaalde standen van kleppen in het luchtsysteem ervan warmte afgeven aan het interieur. Zolang de openings temperatuur van de thermostaat niet is bereikt zal deze gesloten blijven en zal er geen circulatie zijn door de grote radiateur. In een strenge winter kan het zelfs voorkomen dat de kachel zoveel temperatuur aan de koelvloeistof onttrekt dat de thermostaat in het geheel niet opent. Pas als bv de 83 graden bereikt zijn gaat de thermostaat open en is er circulatie door de grote radiateur.

Alleen als alle circuits open zijn en geheel gevuld met vloeistof kan alles correct werken.

De temperatuur in een koelsysteem is niet overal het zelfde. rondom deverbrandingskamers is deze het heetst. Als de overdrukdop stuk is zal de vloeistof bij 100 graden gaan koken en de stoom zal vloeistof voor zich uit gaan persen via de overloop. De circulatie klopt nu ook niet meer,
Alshet koelsysteem regelmatig wordt bijgevuld met water ontstaat in de ijzeren delen ketelsteen, wat dat de kanalen nauwer maakt en daarnaast ook de warmtewisseling vermindert.
Dus alleen met koelvloeistofof gedemineraliseerd water vullen.

Er zijn nogal wat koelsystemen welke lastig te ontluchten zijn. Vooral plaatselijke verstoppingen veroorzaken dat. De lucht zoekt het bovenste punt op. Soms is kantelen voldoende om de lucht te verdijven.
Een verstopte kachelradiateur is soms te herstellen door hem herhaaldelijk te spoelen in beide richtingen. Daarvoor kun je eenvoudig de kachelslangen losmaken aan de motorkant.

Ik denk aan een verstopte kachelradiateur. Komt meer voor bij dit model.

Bedankt voor de uitleg en suggesties. Zoals ik al zei lijkt een verstopte kachelradiateur (deels) na al jullie reacties het meest voor de hand liggend. Ik ga eens uitzoeken wie/welk bedrijf het spoelen voor mij zou kunnen doen want ik vertrouw mezelf daar niet helemaal mee.

Bedankt in ieder geval.

Mochten er nog andere suggesties zijn dan hoor ik die uiteraard graag.

Wpu 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.