close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Galant: kraken voorwielophanging

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2L

Hallo,

Sinds een paar dagen kraakt de voorwielophaning van mijn galant. Het lijkt vanaf het linker voorwiel te komen.
De draagarmrubbers lijken wat speling te hebben. Kunnen versleten rubbers dit kraken veroorzaken?

Geplaatst door

pieter_galant (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

simpel gezegt ja. maar dan zou de draagarm hel veel spelling hebben.
mijn vraag is dan of hij dit constant heeft of alleen over een drempel.

als het laatste is dan zijn het de stabilisatorstang rubbbers

controleer dit anders door 1 te laten horen en de andere laten inveren.
zo weet je precies waar het vandaan komt

Hij heeft het vooral bij over een drempel rijden en bij flink remmen, zodat de auto naar voren duikt. Je hoort het nog meer als je over een drempel rijdt en aan het stuur draait. Je moet fde auto flink in de verign duwen om het goed te horen, maar ik zal het eens proberen met zijn 2en.

Ik kan de onderste draagarm ongeveer 2mm in het rubber heen en weer bewegen. Ik heb geen idee hoeveel dit mag zijn.

pieter_galant 0

15 jaar

Ik krijg hem met de hand niet echt aan het kraken (boven het voorwiel hangen).
Zijn er andere manieren om dit effectief op te sporen?

pieter_galant 0

15 jaar

als ik het goed heb dan is het maar 1mm
Dit is wel buiten de rubber om.
dus eerst krijg je dat de rubber meegeeft. en daarna komt de mm pas.

je praat puur over dat het alleen komt wanneer beide veren in veren. als het maar 1 veer is hoor je het niet.
het enige waar ik dan aan denk is de stabilisatorstang rubbers. deze zou je kunnen inspuiten met wd40 om te kijken als het minder is. als dit zo is dan komt het gegarandeerd terug. je zou het dus dan kunnen laten vervangen.
wat betreft het rijden heb je er geen last van. alleen hij kan iets meer overhellen in de bochten

Vergeleken bij de rechts, zit er links veel speling op de rubbers van de onderste zijdraagarm en de onderste compressiedraagarm.
Zijn deze zelf te vervangen? Zo ja, heb je dat speciaal gereedschap nodig?

pieter_galant 0

15 jaar

Best pieter,

Je hebt geen speciaal gereedaschap nodig, echter is het zaak dat je uiterst zorgvuldig omgaat met deze klacht daar ik momenteel een zelfde wagen heb staan met fusee kogel van de voorste draagarm (rechte) eruit. begon met een kraakje.
wat vaker voorkomt zijn stuurkogels van deze wagens, deze geven exact de symptomen zoals jij de klacht omschrijft.
wat het beeld kan vertekenen is dat de fuseekogels verend zijn en dus in de base een mate van speling hebben.
het beste is om de auto op te krikken en aan het wiel te voelen of deze overdreven "los" lijkt te hangen tav. de ophanging (klinkt raar maar je voelt het als je het doet). mischien een wat overdreven reaktie maar het zou vervelend zijn als je wiel ineens niet doet wat jij wilt

mvg, jeroen

204020 0
badge

15 jaar

Bedankt Jeroen,

Ik heb het gecontroleerd en er zit geen voelbare speling op het wiel. Ik moet echt met een schroevendraaier kracht op de rubbers zetten om de speling waar te nemen.

Nog even over zelf vervangen. Komt de kogel makkelijk los en is hier een handigheidje voor? Ik heb al redelijk veel aan mijn auto's gesleuteld, maar nog nooit aan de ophanging. Ik he wel het werkplaatshandboek, dus ik weet hoe je alles correct gemonteerd moet worden. Alleen bij demontage wordt al snel naar speciaal gereedschap verwezen.

pieter_galant 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.