Mitsubishi Carisma: Start slecht, moter stottert na een tijdje (warm), loopt verder

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 GDI

Als ik mijn auto start met warme moter slaat hij aan, maar valt na enkele seconden pruttelen stil (toerental zakt schokkerig omlaag).
Een tweede maal starten of met een beetje gas bijgeven blijft hij stattionair goed lopen.

Als de moter stationair perfect loopt, begint deze na enkele minuten spontaan te schudden en onregelmatig te schokken. Het toerental gaat dan schokkerig omlaag. Als ik weg rijd kan ik tientallen kilomters probleemloos rijden, maar als ik in een file beland begint bovenstaand verhaal opnieuw. Met een beetje gas bijgeven houd ik de moter wel aan de praat, maar het is natuurlijk niet goed.

Waar moet ik zoeken als de moter verder perfect zijdezacht loopt op snelheid, maar slecht (pruttelend) start en soms na enige tijd stationair slecht gaat lopen? Het valt mij ook op dat de reacties bij gas geven en gas los bij een laag toerental niet soepel verloopt. Filerijden is dan ook lastig...

De buurtgarage kan hem niet maken, omdat ze niet kunnen uitlezen en bang zijn dat de moter inwendig vervuilt is. 40.000 kilomter geleden is de moter bij de dealer gereinigd middels carbonblast, en is de EGR afsgesloten. Bougies zijn toen ook vervangen, ik tank euro 98 en rijd stevig door op de snelweg...

Zou het de Luchthoeveelheidmeter kunnen zijn? Als ik die stekker lostrek loopt hij te hoog 1500rpm stationair, maar wel zonder schokken.
Graag advies, want de dealer wil hem wel repareren, maar werkt alleen met originele onderdelen en een nieuwe LHM of Gasklephuis zijn prijzig...

swolfs2001

Geplaatst door swolfs2001 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

swolfs2001 (0), 16 jaar geleden

Het gasklephuis is in zijn geheel vervangen, inleer procedure is gevolgd en er zitten 4 nieuwe originele bougies in. Nauwlijks reslutaat...

LHM is gewisseld met een ander exemplaar, maar dat maakte geen verschil. Uitlees apparatuur geeft geen enkele storing, conclusie van de garage is dan ook dat het mechanisch moet zijn.

Vastgesteld is dat de auto na een tijdje stationair te draaien gaat verzuipen ofwel te weinig lucht krijgt. Eén bougie was ook nat bij wisselen.


Iemand nog een idee, zelf denk ik nog aan een injector? Heeft iemand een idee aan wat voor bedragen ik moet denken als een of meerdere injectoren moeten worden vervangen?

Klacht is, afslaan bij de eerste keer (warm) starten, soms gaat dit wel goed. Moter draait prima, vooral tijdens het rijden, maar als je een tijdje stil staat begint de moter te schudden (garage zegt dat hij dan aan het verzuipen is).

Ik tank euro 98 en merk op dat als ik de koppeling intrap bij stilstaan de moter 300 toeren op klimt tot zo'n 1000 a 1100 toeren.

Iemand nog een advies over die injectoren m.b.t. bovenstande klachten????

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Zuigt de tank niet vacuum?
Probeer het eens zonder de tankdop.

swolfs2001 (0), 16 jaar geleden

Ricky, ik heb het meteen getest. Helaas geen verschil.

De auto startte koud meteen goed, maar valt van 1500 tpm langzaam terug naar 0.
2e keer starten ging al moeizammer, pruttelend tot 1500 tpm, daarna weer terug naar 0.
3e keer starten beetje gas gegeven en bleef ie bokkend lopen op 1000 tpm, met alle verbruikers uit.

stinkt erg naar uilaatgassen.

Ik heb dit alemaal gedaan zonder benzine dop, maar het maakt dus geen verschil.

Toch bedankt.

dalton 29 (0) PRO, 16 jaar geleden

hoeveel heeft de auto gelopen en is de distributie riem pas vervangen

swolfs2001 (0), 16 jaar geleden

De auto heeft bijna 188.500km gereden, waarbij de disrtributie inclusief rollen etc. 4000km geleden zijn vervangen. Ik heb dus enkele duizenden kilometers gereden zonder problemen. Die problemen zijn zo'n duizend kilometer geleden begonnen, van de ene op de andere dag. Het slecht starten, afslaan na de start en het na een tijdje slechter stattionair lopen.

Ik heb de auto gekocht bij 140.000km, gelijktijdig is de carbonblast door dealer uitgevoerd. Was nog nooit gedaan.

Heb inmiddels diverse keren -injectie- reiniger gebruikt, even was er sprake van verbetering. Momenteel start de auto beter, maar loopt nog steeds zeer slecht stattionair en houdt nu ook in op de snelweg bij constante snelheid. Altijd 98 getankt en vol synthetische olie... verbruik is gem. ongeveer 1:14 bij stevig doorrijden.

dalton 29 (0) PRO, 16 jaar geleden

het wil nog wel eens helpen om de accu - klem eraf te halen 1 min mag ook iets langer zijn, daarna
de klem weer terug plaatsen en de auto gestationair laten lopen 20/30 min hij leert zich dan opnieuw in. Als hij dan direkt niet goed loopt help je hem even door iets gas te geven 1500/2000 toeren daarna het gaspedaal rustig laten opkomen ,en dan maar even afwachten


suc 6 dalton

swolfs2001 (0), 16 jaar geleden

Dalton,

Bedankt voor je reactie. Ik heb die procedure meermaals heerhaald. De auto blijft meestal alleen stattionair lopen als ik even gas geef. Dit doet hij dan enkele minuten te hoog 1100tpm, na enkele minuten gaat de moter stotteren en loopt hij slecht (tijdens het inleren) het lijkt alsof de moter aan het verzuipen is. Je hoort de uitlaat ploffen. Het maakt niet uit of de verbuikers aan of uit staan, op een bepaald moment -koud of warm- gaat hij stotteren. De kleppen hoor je overigens niet tikken of zo.

Ben band dat het toch de injectoren zijn, wellicht ook carbonblasten. Wel raar, want EGR is afgedopt en 45.000km gelden is dit nog gedaan. Zou hier gedeeltelijk coulance op van toepassing zijn?

dalton 29 (0) PRO, 16 jaar geleden

Volgens mij geld de coulance alleen voor de reiniging van je gasklephuis en die heb je al een keer gehad maar je kunt het al licht proberen bij de dealer.
Wat ook nog kan is een reiniging voor de complete motor ivm de kleppen omdat hij ploft in de uitlaat. Wij gebruiken daar voor het product FORTE (streepje op de e) daar zijn verschillende middelen van om een goede reiniging te doen.
Ik kom dagelijks zulke motoren tegen en het zijn geen fijne motoren. Helaas!


Succes dalton 29.

swolfs2001 (0), 16 jaar geleden

Even een update:

Afgelopen week heb ik 5 keer langs de snelweg stilgestaan op een route van 30km, omdat de moter in noodloop ging (hield al een tijdje enorm in). Na een minuutje gewacht te hebben kon ik weer probleemloos rijden.

Dealer heeft uitgelezen: kwam een code 91 uit, meer niet. Dealer heeft de wagen enkele minuten flink wat gas gegeven, daarna ben ik gaan proefrijden met de computer van de dealer aangesloten. De storing is niet teruggekomen en de moter hield bijna niet meer in, wel sloeg de moter bij afremmen voor stoplichten nog meer af. De dealer dacht aan een defect van de gassensor die onder het dashboard zit??

Ik heb gevraagd of het weer vervuiling van het inlaattraject kon zijn of de injectoren. Dit vonden ze onwaarschijnlijk en zij hebben overigens 45000 kilomter geleden de carbonblast gedaan.

Momenteel krijg ik de storing 91 niet meer terug en de dealer wil dit graag eerst zeker hebben voor er verdere stappen worden ondernomen. Het inhouden is er alleen nog in de ochtend, zeker met de kou van van de week. Het afslaan wordt alleen maar erger.

Iemand nog suggesties? Heeft mijn carisma trouwens een temperatuursensor (niet die van het dashboard) en zo ja waar zit dat ding?

swolfs2001 (0), 16 jaar geleden

Overigens wat opvalt met de kou: hoe meer electrische verbruikers ik aanzet hoe slechter de moter gaat lopen en hoe lager het toerental word.
Zonder verbruikers is het toerental te hoog (1100) mét verbruikers wordt het langzaam lager.. tot zo'n (600). Kan dit een massa probleem zijn???

henk kroezenga (0) PRO, 16 jaar geleden

ik weet haast wel zeker dat het probleem in het gasklephuis zit,foutkode 91,92 en 94 hebben betrekking op het gasklephuis.
is er een nieuw of gereviseerd gasklephuis opgekomen?

swolfs2001 (0), 16 jaar geleden

Henk,

Er zit een gebruikt gasklephuis in. Niet nieuw. Ik heb het bij een demontagebedrijf gehaald, van alleen Mitsubishi.
Er zit ook een klein stelschroefje op (inbus) dit staat veel verder uitgeschroeft dan bij het oude, er zit een beetje witte verf op ter markering

Na vervanging was er geen verschil, dus als dit gasklephuis OOK stuk is, dan zou dat wel toevallig zijn, maar het kan. Ik rijd er nu mee totdat die storing weer terug komt zodat de dealer verder kan zoeken. Ik heb ook op advies een reiniger gebruikt, dit deed de moter mooier lopen, maar stattionair blijft k*t. De noodloop problemen zijn ook pas NA reiniging gebeurd.

henk kroezenga (0) PRO, 16 jaar geleden

die verf zit er niet voor niets op!!je mag aan de evt gasklephuizen geen enkele afstelling doen.
zelfs met gereviseerde gasklephuizen van actronics heb ik geen goede ervaringen.
dus als je de mogelijk hebt om er een te proberen van een goed rijdende auto ,zal ik dat eerst maar eens proberen.
en vooral niet vergeten om hem volgens de juiste procedure in te leren (vooral omdat je de egr ook afgedopt hebt)

swolfs2001 (0), 16 jaar geleden

Carisma is definitief gestopt met roken: moter overleden na een garagebezoek bij de dealer.

Auto gebracht i.v.m. blijvende ellende met starten en stattionair loop. Dealer heeft gasklepsensor vervangen onder dashbord en de kleppen gereinigd met een spuitbus. Meer hebben ze niet gedaan...zegt men. Gasgeven ging met deze nieuwe sensor idd soeppeler.

Afijn, auto opgehaald (vrijdag) sloeg bij het hek van de dealer al weer af. Ze hadden gezegd dat de reiniger wel even moest inwerken en dat ik in het weekend maar moest proefrijden. Thuis aangekomen mertke ik (van dealer naar huis) dat de moter een iets ander geluid maakte. Ook reageerde hij iets mooier op het gaspedaal, maar ik hoorde wel licht tikken van kleppen.

Zaterdag de eerste koude start: hopeloos, moest weer gas bijgeven en liep slecht. Stukje gereden (10km), maar hij sloeg nog steeds af en ik miste vermogen. Kleppen (denk ik) begonnen steeds harder te tikken en ben maar naar huis gereden om schade te voorkomen en heb de auto geparkeerd, liep nog stattionair. Zondag ochtend wilde hij niet meer starten (vreemd geluid) en het stonk erg (verbrande startmoter bleek later).

Afijn, dealer heeft hem opgehaald. Zegt dat distributie en spanners/rollen verkeert zijn gemonteerd door universele garage (10.000 km geleden) waardoor een paar tanden versprongen en klepschade en wellicht meer. Geen zin meer om te laten repareren, auto is als donorauto verkocht. Waarschijnlijk klopt het verhaal van de dealer wel, maar ik heb geen zin meer om uit te zoeken hoe het exact zit.

Voorlopig heb ik genoeg van Mitsubishi, de kwaliteit uit Born doet echt onder voor de kwaliteit uit Japan. Dan laat ik het GDI verhaal en de recente moterschade nog buiten beschouwing...

In een kleine twee jaar tijd kapot/defect (gekocht 140.000km, kapot bij 191000km):
- Carbonblast wegens inwendige moter vervuiling
- Gasklephuis/gasklepsensor compleet vervangen (moter ging in noodloop)
- Airco defect (bleek een relatief simpel elektrisch probleem, wel weer vullen afpersen etc.)
- Diverse flinke rammels/ratels in dashboard, nooit op kunnen lossen
- Olie keering tussen moter en bak kapot lekte olie
- 3e cilinder had verminderde compressie i.v.m. vervuilde kleppen (onderzocht door dealer)
- moeizaam starten, nooit opgelost
- pakking lek van uitlaat spruitstuk
- Boordcomputer defect geraakt
- Versnellingsbak (lagers defect) + koppeling kompleet vervangen, schakelde daarna nog steeds niet echt lekker
- Katalysator + voorpijp kapot
- Trilling bij 130km/h in stuur nooit opgelost (4x velgen en 4x banden zijn vervangen, mocht niet baten)
- 4x nieuwe schijven + blokken door dealer i.v.m. trilling bij remmen
- Moter(kop) kapot en mogelijk meer schade door distributie versprongen (foute montage??)
- elektrische buitenspiegels roesten (het glas wordt bruin)
- Startmoter verbrand

Verder valt op: de waardeloze kwaliteit van het interieur, lijm van deurpanelen gaat bollen. Bestuurdersstoel helemaal ingezakt, passagiesstoel kraakt enorm. Schakelaars breken kapot, hemelverlichting kapot. Luchtroosters waren al lam/defect bij aankoop. Centrale vergrendeling blijft soms hangen bij een portier.

Bedankt voor de reacties en het meedenken, maar het hoeft niet meer (gelukkig).
P.S. Heb ook 14 maanden een nieuwe Colt 1.3 Instyle gehad (25.000km mee gereden) en die was prima, dus ze kunnen het wel in Born!

Alle GDI rijders: sterkte!

abunsc (0), 16 jaar geleden

Je hebt veel problemen gehad met de Carisma. Mijn carisma, een 1.6 uit 1998 die ik in 2002 kocht, heeft de laatste 5 jaar bijna 150.000 km gereden (staat nu bijna op 300.000 km). Naast gewoon onderhoud (remmen, banden, en bougie olie/filter vervangingen en twee keer de distributierime) is:
- airco 1x "bijgevuld" met 200 gram (valt eigenlijk gewoon onder onderhoud)
- middelste stuk van de uitlaat vervangen
- 2x brandstofpomp vervangen. Eerste vervangingspomp was een tweedehands pomp (370 euro totaal)

Ik moest dit even melden na al jouw problemen. Ik ben nog steeds tevreden over de Carisma, alleen zijn de vering/dempers nu aan vervanging toe (de originele zitten er nog onder).

Anton

swolfs2001 (0), 16 jaar geleden

Anton,

Je hebt dan ook een 1.6 en géén GDI. Die drie letters maken het verschil. Als mijn auto reed, dan deed hij dat ook prima hoor en de GDI moter was wél snel en zuinig. Mijn wagen was van modeljaar 2000 en een elegance uitvoering, jij hebt het oudere model. Misschien is er bezuinigd bij latere versies van de Carisma op kwaliteit?

Let wel: gewoon onderhoud heb ik in bovenstaande opsomming niet eens meegenomen. Zoals de dure speciale olie die de dealer gebruikt voor de GDI, de speciale dure bougies en het tanken van dure euro 98, de schokdempers rondom waren ook aan vervanging toe en het -nieuwe-druklager van de koppeling maakte alweer geluid...

Groet,
Thijs

3234dmtr (0), 16 jaar geleden

[quote=swolfs2001]Anton,

Je hebt dan ook een 1.6 en géén GDI. Die drie letters maken het verschil. Als mijn auto reed, dan deed hij dat ook prima hoor en de GDI moter was wél snel en zuinig. Mijn wagen was van modeljaar 2000 en een elegance uitvoering, jij hebt het oudere model. Misschien is er bezuinigd bij latere versies van de Carisma op kwaliteit?

Let wel: gewoon onderhoud heb ik in bovenstaande opsomming niet eens meegenomen. Zoals de dure speciale olie die de dealer gebruikt voor de GDI, de speciale dure bougies en het tanken van dure euro 98, de schokdempers rondom waren ook aan vervanging toe en het -nieuwe-druklager van de koppeling maakte alweer geluid...

Groet,
Thijs[/quote]
Heb zelf ervaring met zowel het 'oude' als het 'nieuwe' model Carisma. De kleine onhebbelijkheden die het 'oude' model dan ook mocht hebben ( bijv. rammeltjes, afrolgeluid ) is bij het facelift model toch 100% opgelost. En deze auto's werden/worden toch wel gebruikt door mij ( resp. 100000 km/jr 50000 km/jr ). Je zou haast denken dat de auto in de sloot heeft gelegen en daarna weer is opgeknapt en toen aan jou is verkocht.....

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Jongens, er kan gewoon een keer een pokke auto tussen zitten.
Je moet je niet gelijk aan gesproken voelen omdat iemand nou eenmaal een keer geen goede ervaringen heeft met een bepaald model.
Ik weet dat er met die gdi motor behoorlijk wat gezeur is geweest.
Snel vervuilen en inhouden en afslaan kwamen meer dan gemiddeld voor.
Ze zijn er dan ook maar weer mee gestopt met deze motor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.