Hallo mensen,
ik heb een suzuki rf en heb een trillende motor nou weet ik als ik de koppeling intrek het getril weg is. Waar zou dit aan kunnen liggen. Banden zijn het in ieder geval zeker niet.
Ik hoop iets van jullie te vernemen
mvg marten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo Marten
Kun je het trillen nader beschrijven ,is het door de hele motor ?, trilt hij meer aan de voorkant in het stuur ?, is het er altijd of bij bepaalde snelheid meer of juist minder? is het plotseling onstaan of werd het steeds erger?
Is het echt een trillen of eerder resoneren? beinvloedt het het rijden?
Hoe wet je zeker dat het de banden niet zijn ?
Sorry veel vragen maar dat maakt het voor de mensen die je willen helpen een stuk gemakkelijker , zodoende vallen er dingen af en kun je gerichter werken.
groet frans
hallo,
het trillen is door de hele motor. Je voelt hem trillen in de remgreep op het stuur en op de voetpedaaltjes en onder je kont kortom overal. Mij is opgevallen dat het bij de 8000 toeren toch wel echt de meeste trilling aanwezig is. Maar bij minder toeren is het lichtelijk aanwezig. De trilling is plotseling ontstaan en tot nu is het nog niet erger geworden.
Hoe omschrijf je het het is trillen maar ook resoneren, maar je voelt gewoon dat er iets niet goed zit zeg maar. Verder heeft het geen beinvloeding op het rijden.
Ik denk dat het de banden niet zijn omdat als ik zeg maar gewoon op de weg rijd en ik trek de koppeling in dan is het trillen/resoneren weg.
Als je vragen hebt hoor ik het graag.
mvg marten
14 jaar
Marten als de motor warm is en je bij stilstand het blok 8000 toeren laat maken is het trillen er dan ook? Het kan ook zijn dat je de carburatie opnieuw synchroon moet laten zetten. Hoe is verder de conditie van je ketting die kan soms ook op sommige delen extra slijtage vertonen. Zet het achterwiel op een stand en doe een onderzoek . Groetjes.
hallo,
als ik de motor warm en op 8000 toeren laat draaien is het trillen er niet wel met koppeling ingetrokken. ketting is verder wel goed. moet ik die test op de bok doen? met koppeling uit.
hoor het graag
mvg marten
14 jaar
Ik zou al eerst eens gewoon de carburators laten synchroniseren.
14 jaar
De RF heeft naar mijn weten geen bok om het achterwiel van de grond te krijgen om die te kunnen laten draaien. Zo kan je zien wanneer wat begint te trillen . Je hebt al diverse hints gehad . Werk die eerst even af . Ook synchroon zetten is heel belangrijk en kijk of de gasschuiven gelijk omhoog bewegen wanneer je gas geeft. (lek membraam). Groeten.
hallo,
ik zou graag willen weten hoe je kan kijken of het membraam tegelijk naar boven komt.
moet je dit meten of?
hoor het graag.
mvg marten
14 jaar
De membramen zie je niet ,maar als je het luchtfilterhuis open maakt kijk je tegen de gasschuiven aan . Ook al moet de tank er af ,de motor kan nog voor enige tijd draaien op de benzine in de vlotterkamers. Als je gas geeft zie je de schuiven omhoog gaan. Als er een achter blijft is dat de schuldige. Of iemand heeft aan de afstelling gezeten of het membraam is defect ( gescheurd ) . Een andere manier om dat te testen zonder demontage is met de vingertop de schuif omhoog bewegen en laten vallen . Een goed membraam zorgt dat er een vertraging in die beweging zit. Groeten.
hallo,
ik heb daar naar gekeken en dat bleek niet het probleem te zijn. Nu is mijn stap om mijn carberateurs te synchroniseren. Ik moet alleen zon apparaatje hebben of kan ik die zelf ook fabriceren.
hoor het graag.
groeten
14 jaar
Iedere motorzaak heeft zo'n ding ,maar er zijn ook vacuummeters te koop en eigenlijk heb je er aan twee genoeg. Voor een goede meting is het van belang dat de kleppen goed sluiten om een zo goed mogelijk vacuum te kunnen trekken. Ook daar is weer een reiniger voor te koop automaterialenhandel) .Sluit de meters aan op de carburateurs en begin bij diegene waar geen stelschroef aan zit. Meestal is dat de 1e of de 4e . Je zal zien dat de wijzers als een malle bewegen maar door de slang die je tussen de meter en carb. hebt gemaakt bijna dicht te knijpen krijg je toch een goede waarde . Stel de carburateur er naast af op diezelfde waarde, en dan die daar weer naast zit in vergelijking met de eerste enz . Belangrijk is wel dat je kleppen goed zijn en bij twijfel meet eerst de compressie. Aan iedere carb. zit een schroef of nippel met dopje om als vacuumaansluiting te dienen. Vaak kan je moeilijk bij de afstellingen . De tank zal er dan af moeten en met een langere slang weer naar de motor moeten . Denk om de aansluiting van de vavuumkraan ,Dop deze af en zet de kraan op PRI. Mooie hobby en succes. Er is ook een methode waarbij je de doorstroming van de inlaatlucht meet maar die meters zijn een stuk duurder .
hallo,
ik heb alles gecontroleerd en afgesteld wat jullie zeiden. Dus aan die dingen ligt het niet. Waar moet ik nu verder gaan zoeken?
hoor het graag.
mvgh marten
14 jaar
Hoe oud is dat ding eigenlijk?
Bij oudere motoren zitten er soms heel kleine onzichtbare barstjes in de inlaat rubbers. Dus de rubbers tussen de carbu's en het motorblok. Er wordt langs daar dan valse lucht aangezogen en dan krijg je hem nooit goed. Dus ook kijken of alles al gewoon goed vast staat.
Een goede truk om dit te testen is de motor laten draaien op traagloop en dan remreiniger op de inlaat rubbers spuiten en als hij dat binnen zuigt ga je dat meteen horen.
14 jaar
hallo ivo,
traagloop wat bedoel je daar precies mee? gewoon stationair?
mvg
14 jaar
Bougies, bougiekabels, bobine en zo kan ik nog even doorgaan. Heel moeilijk van op afstand over te oordelen kerel dus blijven zoeken zou ik zeggen.
Ook al eens gekeken of het filtertje in je benzinetank niet dicht zit denk ik nu juist aan?
14 jaar
hallo,
bougie bobine en bougiekabels zijn goed zijn laatst nagekeken. Kan het verder niet krukas of versnellingsbak zijn. En wat ik vertelde of het wiel of ketting. Want als ik rijd en de koppeling intrek heb ik geen trilling. Filter heb ik laatst nog helemaal schoongemaakt.motor is trouwens uit 95
hoor het graag.
14 jaar
Ik begrijp u toch niet goed hoor???
Je hebt het ook als je gas geeft wanneer hij stilstaat heb je al geschreven dus kan het nooit de band of de ketting of iets in die richting zijn? Moest het uw krukas zijn dan zou je het op alle toerentallen hebben!
Ga er gewoon eens mee naar iemand die er wat meer vanaf weet wand het is ondertussen duidelijk dat dat bij u niet het geval is en dan kunnen we hier nog lang bezig blijven.
Dit is geen belediging hé kerel maar zo'n dingen kan je nu eenmaal moeilijk oplossen als je ze niet ziet of hoort.
14 jaar
hallo,
ik weet wel veel van motoren maar niet heel erg veel. en de termen ken ik ook niet echt dus vandaar dat ik alles navraag. en ik snap dat het geen belediging is.
mvg marten
14 jaar
hoi maarten, je zegt dat je de carbs. gesychroniseerd hebt ??????? maar zijn je kleppen ook gesteld zoals eerder beschreven ??/????????
Je zegt dat je best wel wat weet over motoren ,maar de termen niet ,maar dan hoop ik dat je het bovenstaande wel goed hebt uitgevoerd en niet met de natte vinger, zoals het kleppen stellen en synchroniseren van carbs. Je hebt dan op zijn minst een handboek nodig voor de gegevens en daarin staan ook die termen.
Ook dit is niet beledigend bedoeld ,ben zelf ook maar een amateur, maar als alles niet perfect is gedaan breng je jezelf en andere in verwarring.
succes frans
14 jaar
hallo,
carberateurs zijn zeker gesynchroniseerd. Maar kleppen niet, heb zo ook niet een idee hoe dat moet en wat er voordat je bij de kleppen kan allemaal moet doen. Heb wel een handboek maar daar staat dat niet nauwkeurig in.
14 jaar
carbs synchroniseren , met niet juiste klepspeling heeft geen zin ,want deze en je ontsteking moeten 100% goed zijn , dan pas aan carbs denken.
Ik heb laatst de kleppen gesteld van een 1200 bandit dat kostte mij met demonteren en de hele zooi weer monteren ong 4 uur , tank eraf ,bobines eraf , kleppendeksel eraf , pakkingen verwijderen enz enz enz , maar met en Goed werkplaats handboek kom je er wel . Dat MOET je hebben want je hebt de afstelgegevens nodig hoe je hem op tijd zet ,wat de waarden zijn van in en uit en zo kun je nog wel effe doorgaan.
groet frans
14 jaar
en Marten, probleem opgelost ?
frans
14 jaar
hallo,
nee probleem is nog niet opgelost. hij trilt nog steeds namelijk. en kleppen en carb heb ik laten doen. wat kan ik verder nog checken of nakijken
hoor het graag
14 jaar
hoi Marten,ik denk dat ik me helaas moet aansluiten bij Ivo [antw 17]
als je het niet kunt horen cq voelen is het van afstand idd niet te doen .
Carbs o.k
kleppen o.k
krukas - dan over het hele toeren gebied , zou je misschien!!!!!!!! kunnen horen met een schroevendraaier tegen je oor te houden.
Tandwielen o.k ?
Ketting o.k en goed op spanning ?
Voor de verdere rest ben ik helaas ook aan het einde van mijn latijn ........................
voorvork demping o.k?
succes
frans
14 jaar
Marten heb je de test met het achterwiel opgebokt gedaan??? Dan kan je zien hoe de ketting of het achterwiel te keer gaat. Je zegt wel dat alles er goed uit ziet maar een ongelijkmatig versleten ketting kan de motor doen trillen . Hoeveel mm kan je de ketting naar achteren trekken op het grote tandwiel? Haal het kapje eens los bij het voortandwiel. Zijn de tanden nog mooi symetrisch? We horen vast nog wat van je.
hallo,
ik heb laatst(om precies te zijn 5 dagen geleden de ketting en de tandwilen schoongemaakt) Wat bedoel je met de vraag hoeveel mm kan je de ketting naar achteren trekken? Ik heb de ketting gespannen zoals in het boek staat. Tanden zijn mooi symetrisch.
hoor graag van jullie
14 jaar
Als een ketting nieuw is past hij precies zonder ruimte om een tandwiel. Die O ring kettingen mag je zover laten slijten dat de achteras max. zo'n 5mm,naar achteren gesteld mag worden. Als je niet weet wat de nieuwe kettingstand was dan is een goede slijtage indicatie de afstand die je de ketting van het tandwiel kan trekken en dan wel recht naar achter. Onderkant ketting tussen de tandwielen omhoog houden. 3 mm is al veel en meet dit op verscheidene plaatsen. Juist een gesleten ketting mag zeker niet te strak staan .Met de motor belast onderkant ketting nog zeker 3cm op en neer., ook weer op verschillende plaatsen meten. Groeten.
hallo,
begrijp ik dat meten nou goed? Je moet de ketting op het achterste tandwiel pakken en dan recht naar achtertrekken en als je dat doet moet je de ketting tussen de tandwielen omhoog duwen?
hoor het graag.
mvg marten
14 jaar
kijk anders ook even op GratisTheorie.nl bij de A van aandrijving ,maar als je een handboek hebt ,zoals ik al eerder aangaf ,daar staan dit soort dingen ook in.
Doe dan ook die test ,wat Punt ook al aangaf , en misschien komt er wat uit de bus ........................................
frans
14 jaar
P.s
als je je koppelingshandel intrekt bij gewoon stationair draaien, hoor je dan verschil in het lopen van het blok ,misschien net iets fijner,cq minder rauw ?
frans
14 jaar
hallo,
probleem is opgelost.
mvg
14 jaar
ennuh ,wat was het probleem, misschien leuk om erbij te zetten.
hoe dan ook mooi dat het is opgelost
frans
14 jaar
hallo,
het bleken de krukas lagers te zijn waren een klein beetje afgesleten.
mvg
14 jaar
[quote=Venderi]hallo,
het bleken de krukas lagers te zijn waren een klein beetje afgesleten.
mvg[/quote]
Goed dat ze het gevonden hebben!
Snap niet dat ze iets hierboven dan toch weer over uw ketting begonnen zijn zie ik terwijl je toch geschreven hebt dat je het ook bij stilstand hebt???
Wie heeft eigenlijk de kleppen en de carbu's afgesteld want die heeft het dan ook niet gehoord?
In het vervolg iemand zoeken die iets meer op de hoogte is bespaart u veel tijd en kopzorgen.
14 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar