We hebben en Nissan Primera 1,9 Dc-i diesel Estate wagon met kenteken 04-PV-SZ van dec.. 2004.
Km stand ca 200.000.
Daar is het volgende mee aan de hand.
Tijdens het rijden valt de motor laatste tijd heel vaak uit. Geen rot meer zonder uitval.
En dat is bloedlink.
Als motor uitvalt valt toerenteller direct naar nul terwijl de motor door uitrijdende auto nog meeloopt.
Tevens gaan de beide motor management lampjes branden.
Herhaald opnieuw starten gaat vaak niet. Enerzijds doordat de startmotor niet wil draaien anderzijds als die wel draait slaat motor niet aan. Na herhaald proberen lukt het tot nu toe om weer verder te kunnen rijden.
Op de diagnose computer van de nissan garage is meerdere malen geen storing te zien.
Ik ben in het bezit van de Electronic Service Manual DVD, wel met pensioen maar ook oa. HTSer electronica en doe van jongsaf aan zoveel mogelijk alles nog steeds zelf aan de wagen. Ook nu nog.
Ik heb al bijna alle massa aansluitingen, alle pluggen van bijna alle units, alle zekeringen losgehaald, schoongemaakt, wat met siliconenspray ingespoten en weer gemonteerd. Dus........ enig idee hoe te handelen? Mijn garage weet het ook niet meer. Ik daar overigens een prima kontakt mee.
Ter aanvulling; Dit is volgens zeggen een Renault motor. Dezelfde motor als in in Lagune zit.
Komt iemand dit probleem bekend voor?
Graag advies.
Groet
Piet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk aan een toerental sensor (krukas positie en/of nokkenas).
Dit omdat je toerenteller naar 0 gaat terwijl de motor nog draait.
Ook moeten wachten totdat de boel wat afkoelt hoort bij dit symptoom.
Helaas tot nu toe geen oplossing. Klacht heeft niets van doen met temperatuur (tot nu toe) Komt willekeurig voor. Krukas en nokkenas sensoren verwijderd en schoongemaakt van ijzerslijpsel. Gezien de hoeveelheid ijzerslijpsel heb ik zomaar idee dat dat elk jaar bij een groot onderhoud zou moeten gebeuren. Net zo als de ABS sensoren bij de wielen. Ook daar is verstandig die ca. 1 x per jaar los te maken en schoon te maken is mijn ervaring. Er zat behoorlijk wat ijzerslijpsel op het (magnetisch)puntje van de krukas sensor. Logisch want de startmotor zorgt er wel voor dat er ijzerslijpsel bij kan komen.
Beide sensoren gemeten met universeelmeter zoals aangegeven in servicer manual. Geen afwijking. Maar het zijn hall generatoren. Dus? Kan nog proberen een speld in de bedrading te prikken en signaal op een oscilloscoop zichtbaar te maken. Maar zal je zien dat Murphy er dan is en motor blijft lopen....
Extra massakabel met gelijke dikte als origineel van minpool naar body en motorblok aan elkaar gesoldeerd. Originele accuklem vervangen. Snap niet dat ze zo'n ding ooit gemonteerd kunnen hebben. Doorsnede van materiaal bij overgang naar kabel is veel dunner dan doorsnede van de kabel en is te dun. Ik meette ook een overgangsweerstand van ca 1 a 1,5 ohm tussen de accuminpool en de motor en body massa. Advies is dan ook die klem zonder meer te vervangen of overgang vol te laten lopen met tin. Na andere massievere accuklemaansluiting ook nog extra massakabels tussen minpool en een paar body en motormassa aansluitingen aangebracht. 6 tot 10mm2. Tevens achterlichten voorzien van extra massa aansluitingen.
Nog ergens meer extra massa aansluitingen aanbrengen? O ja, kwam ook nog tegen dat kleppendeksel geen massa verbinding had met motorblok. Of dat kwaad kan denk ik niet maar toch ook maar kabeltje aangebracht.
Op goede hoop vanmorgen gaan rijden. Helaas na ca 1 km uitval en zeker 15 min bezig geweest om wagen weer te kunnen starten. Startmotor ging soms wel en soms niet draaien. Na ca 1 km weer uitval en onder rijden kontakt uit-aan gezet met draaiende motor. Resultaat was dat motor ging lopen maar dat rood management lampje bleef branden. Indicatie???Verder gehele rit van ca 15 km VV geen probleem meer gehad.
Motor wel laten lopen bij korte tussenstop.
Nu kan ik wel preventief de sensoren gaan vervangen maar dan ben toch al gauw 100-150 euro kwijt en als het niet helpt is het zonde van het geld. >>>>Heeft niemand ergens die dingen liggen om uit te testen???<<<<<<
Zelfde geldt voor Smart Entrance Control Unit en ECM. Ook niet simpel om te ruilen als ik het goed lees. Want dan moet je eerst de gegevens op laptop opslaan om ze in nieuwe unit in te brengen.
>>>>>Overigens kwam ik nog een ander mogelijk probleem tegen. Tegen de ventilator zit nog een unit met een (mangaan?weerstand) spiraal en (NTC of PTC???of???) erin. Die spiraal zit in de aansluitingen geklemt. Maar aan een zijde is dat al eens, of meer, heet geworden gezien wat gesmolten plastic. Dus slecht kontakt. Zal wel met temperatuur regeling van ventilator te maken hebben. Ik heb nog niet in de manual opgezocht waar het voor dient. De boel geschuurd en met tin vol laten lopen. Kijken of het houdt.
Dus HELP!!! wie o wie weet nog wat. Of wie weet een bedrijf waar ze extreme storingen kunnen uitlezen?
13 jaar
hall gever van de nokkenaspositie controleren, gaan nog wel eens kapot.
hoeveel volt voeding krijgt deze? moet ca 4.5V wezen, welk singaal geeft deze
Begin eens te zoeken naar de startmotor klacht als de motor weer niet aanslaat en de startmotor het ook niet doet.
Wat doet het startonderbrekerlampje als de startmotor niet draait??
De startmotor valt namelijk ook onder de startonderbreker.
Persoonlijk denk ik dat je je te druk maakt om al die massadraden en sensoren. Immers de motor loopt toch.
Denk dat je dus bij de startonderbreker of voeding via contactslot moet beginnen.
Zie ook niet de reden waarom een klepdeksel een massadraad moet hebben.
Bedankt voor je reactie.
Uh.... effe nadnken wat je bedoelt en hoe ik dat kan zien. Even de dvd opstarten.
Ik kan de aanvoer spanning wel meten door plug los te halen. Weet wel dat je dan tegen massa van de motor moet meten ivm gevoeligheid massa van ECM als ik goed gelezen heb. Maar hoe signaal te meten? Ik heb geen tussenkabeltje.
Ik zie 3 aansluitingen in manual op tekening.Welke is voeding en welk is signaal. Tja... en dan testen van de verbinding tussen de ECM en de connector. Is geen kleinigheid. Moet heel luchtfilter er weer af en dan kom je nog moeizaan bij de connectoren.
Eerst maar even voedingspanning meten.....
.......zo terug en gelijk de scoop erop gehangen.
Ik zie 3 aansluitpunten op de camshaft sensor.. 1>>oranje/wit<<<2>>groen/wit<<<3>>geel.
Met losse connector gemeten met universeelmeter:
Bij kontakt aan: punt 1 niets>>>punt 2>>11,68 volt<< punt 3>>12,72 volt
Bij lopende motor: Punt 1 niets<
Motor wilde eerst poos niet starten toen gemeten met universeelmeter:
Punt 1>>niets<
Condities niet helemaal zeker moet ik nog keer meten.<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<?????????????????
Ik weet niet of ik hier foto's van scoopbeelden kan uploaden??
Maar bij lopende motor zie ik op de scoop op punt 2 pulsen van ca 12 volt. verschijnen. Dit met naald/speld door draad heen geprikt en scoop aarde direct aan een massapunt in de buurt:-)) En op punt 3 dan spikes van ca 1,5 a 2 volt. Dit twee stuks tijdens de puls van 3
Ik heb ze nog niet met elkaar kunnen sychoniseren om te zien wanneer de spikes komen tijdens de puls.
Als je huismail stuurt dan zet ik scoopbeelden op de mail naar je toe.
Zo wellicht heb je wat aan deze beschrijving om beeld te vormen.
groet
Piet
13 jaar
Hallo Ton,
Zag je reactie pas nadat ik bovenstaand verhaal had geschreven.
Ik zal eens kijken wat startonderbreker lampje doet als motor niet wil starten. Ik meen dat al eens gecontroleerd te hebben en dat dat gewoon gaat na sleutel in kontakt en ook in startpositie uitblijft. Maar ga het nog eens nakijken.
Vreemde is dat als motor niet wil starten het in weze niet uitmaakt of startmotor wel of niet draait. In beide gevallen slaat motor dan niet aan.
Luchtklep gaat dan ook niet open.Ook met de hand klep openen helpt niet.
Nog suggesties wat ik kan gaan meten?
Overigens kreeg ik van diverse kanten advies massa verbindingen na te kijken dus vandaar...
groet
Piet
13 jaar
Ton mog even dit.
Volgens schema kom ik dan via kontaktslot bij punten 58 en 59 uit van de Smart Entrance Control Unit. (SECU)Zie pag. SC-34. Ik hoor als startmotor het niet doet wel paar kleine relais bij zekeringpaneeltje onder dashboard inkomen. Dat hoor je al voor ik verder kan draaien aan kontaktslot naar startmotor positie. Punt 58 komt van kontaktslot. Punt 59 gaat naar startmotor. Dus kan blokkering uit SECU komen en dan is het de vraag welke ingangssignalen zorgen dan voor al dan niet blokkeren? Moet dus SECU even demonteren, pluggen erin laten en op draad 59 meten of voeding naar startmotor door SECU komt. OK morgen klusje.
groetjes
13 jaar
PROBLEEM OPGELOST!!!!!!! (althans voor 99,9999% zeker) En zoals ik tegen mijn vrouw zei...indien nog niet eet ik mijn hoed op...:-))
Het bleek uiteindelijk een klein blauw relais te zijn wat, als je voor de wagen staat, links in de relaisbox zit. Dat relais verzorgt ook voeding spanning voor de ECM. Kwam erachter doordat bij niet willen starten de Fuel Pressure Regulator (FPR) stond te klapperen.Even met een schroevendraaier tegen getikt en toen hoorde ik ook wat vreemds in de relaisbox. Open gemaakt en gezoem/gepruttel te horen. Tegen alle relais getikt en bij een was het duidelijk dat tikken klapperen van de FPR verhielp. In 1e instantie relais even verwisseld met andere van zelfde type. En probleem was weg. Motor starte perfect en liep perfect. Relais uit huis gehaald en onder vergrootglas de kontakten bekeken. Waren dus behoorlijk ingebrand. Toen alle drie maar even met polijstpapiertje de kontakten schoon geschuurd en weer gemonteerd. Motor gestart en relais eruit getrokken. Motor stopte onmiddelijk.
Vervolgens nieuw relais (38,--) gekocht bij de Nissan. Die hebben er ook veel werk mee gehad. En dat zonder kosten te berekenen.
Toch eens even kijken wat die dingen ergens anders kosten. Vervang ik ze gelijk allemaal.
Type HELLA relay -1M>>>>>4RA007 813003 Waar te koop? Zijn in weze hele simpele relais.
Zo wagen klaar maken voor de vakantie over 2 weken.
Resume... het is mij onduidelijk dat ze een zo'n belangrijk deel als de ECM met een zo simpel enkelvoudig klein kontakt voeden. Zou op z'n minst met een dubbel kontakt uitgevoerd moeten worden.
Maar goed....ook weer opgelost. Preventieve vervanging van dit ECM Relay na paar jaar is wel aan te bevelen. Branden dus in.
O ja over mijn hoed en opeten. .......ik heb gelukkig geen hoed:-)))
gegroet en ik hoop dat jullie nog wat hebben aan deze oplossing.
Piet
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar