close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan King-Cab: groot licht-schakeling

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.7TD

Als ik van dimlicht naar groot licht ga door of te flitsen of vast, brand het rechter groot licht niet, evenmin brand het blauwe verklikkerlampje op het dashbord. Verwijder ik het rechter halogeen lampje dan meet ik bij inschakelen grootlicht wel spanning op het desbetreffend kontakt en brand ook het blauwe verklikkerlampje.
Wisselen van de halogeen lampjes veranderd ook niets. Heeft iemand een idee hoe dit kan?
grt bram

Geplaatst door

bram1411 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer de aansluitlippen van de connector die op rechterlamp, daar zit toch het probleem ergens.
Zekeringen en houders controleren.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

massa vh lampje
of wat velvoorkomt een verbrand stekkertje

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Ik heb hetzelfde probleem eerder gepost voor mijn Nissan Micra K10. Zie 'raadsel weigeren groot licht' van
21-04-06.

Jouw probleem heeft vast en zeker te maken met een overgangsweerstand, door een slecht contact oid!

Bij mij lag het aan de lichtschakelaar, ik denk dat dat bij jouw ook het probleem is. Bij mij had de schakeling van het groot licht een flinke overgangsweerstand. Dat kun je met een multimeter eenvoudig zelf nameten.

Zolang je halogeenlampje niet in de houder zit meet je 12V over de houder, maar zodra je het lampje erin doet, sluit je de stroomkring. En aangezien de overgangsweerstand in de serieschakeling (bijna) volledig je beschikbare spanning opslokt, blijft er geen spanning over voor de halogeenlamp (Vaccu=Vschakelaar+Vlamp en V=I*R). Oftwel er staat nauwelijks (of geen) nog spanning over de houder.

Je kunt de lichtschakelaar ook testen (wel makkelijk met een electrisch schema) door de schakelaar uit de stroomkring te halen en de draden van het groot licht die normaliter van de schakelaar weggaan direct op de desbetreffende zekeringen aan te sluiten.

Sluit niet eea meteen uit, denk ook aan andere zaken, zoals gecorrodeerde stekkertjes, beschadigde kabel, etc

Succes,

Sander

hondacd50 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan King-Cab of stel zelf een nieuwe vraag.