close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Patrol: Krakende automatic free wheel hub

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 28 D

Beste lezers,

De laatste keer dat ik mijn 4WD inschakelde, had ik een krakend geluid links voor. Ik had daarvoor de stuurrollagers afgesteld (met shims boven en onder). Als ik de automatic hub in 'lock' plaats, werkt alles perfect, maar zodra ik in terug in 'auto' plaats kraakt hij weer. Nu kraakt hij zelfs als ik mijn 4wd niet ingeschakeld heb. Ik heb de 'hubs' al verwisseld van links naar rechts, maar dit maakt geen verschil. Hij blijft kraken. Nu rijdt ik rond met de 2 hubs in de stand 'lock', ook in 2WD. Ik veronderstel dat dit niet goed is voor de aandrijflijn en had graag het probleem verholpen.
Reeds dank voor uw moeite,

Mark

Geplaatst door

vanaelstmark (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als 1 van de vrijloopnaven vast zit in de auto stand wordt dus 1 wiel (as) gekoppeld met de aandrijving ,
Door de werking van het differentieel wil de andere as in tegengestelde richting werken, waardoor de vrijloopnaaf snel achter elkaar koppelt en weer ontkoppelt,
Dan krijg je een ratelend / krakend geluid .(remringen die in elkaar grijpen)

controleer welke vrijloopnaaf vast blijft zitten , en check ff of er metaal stukjes / slijpsel in de vrijloopnaaf zitten ,
meestal veroorzaakt door slijtage van de rem ringen in de vrijloopnaaf.

Nu je ze beide in de lock-stand hebt staan , zal je differentieel in ieder geval minder op zijn donder krijgen ,
behalve dan dat heel het zaakje in 2w/d voor niets mee draait (iets hoger brandstof verbruik / zwaarder sturen).

Ik zou er in ieder geval niet te lang mee door blijven rijden.

limbra 1540
vip badge

12 jaar

Ik heb de vrijloopnaven (hetgeen wat met de 6 inbusbouten gevezen is) een keer naast elkaar gelegd, maar ik zie niet direct een verschil. Is er iets wat ik over het hoofd zie of extra moet controleren?

Reeds dank,
Mark

vanaelstmark 0

12 jaar

Het inwendige mechanisme kan vast zitten bij 1 van de vrijloopnaven , vaak is verouderd vet / vuil / zand de oorzaak dat het zaakje niet meer vrij komt .
of een vastgelopen naaf .

een vrijloopnaaf bestaat uit diverse onderdelen , o.a. veertjes , klemringen , tandwielen etc . .

Als je enige technische kennis hebt (en goed gereedschap) zou je de vrijloop naven kunnen demonteren en reinigen en tevens de onderdelen kunnen
bekijken of ze eventuele schade hebben , m.n. de tandwielen - rem ringen en veren .

Ik heb er een afbeelding bijgedaan zodat je kan zien hoe het allemaal in elkaar zit, miss. heb je er wat aan.

limbra 1540
vip badge

12 jaar

Ik ga even een foto erbij steken zodat we zeker over hetzelfde spreken. Inwendig (zonder demontage) zie ik niets mis. De vrijloop, zoals op de foto, draait vrij vlot zonder ratelen in de stand 'auto' en locked perfect. Dan zal er wel iets inwendig in de vrijloopnaaf naar de maan zijn zeker.
Logisch gezien, als de de volledige naaf van links naar rechts plaats en andersom, dan zou op die moment de rechtse kant moeten gaan ratelen, kraken. Maar hij kraakt altijd links. Aan de aandriijfas is ook niets te zien of te voelen. Ik heb net eens zonder de vrijloopnaven gereden om zeker te zijn de het krakend geluid van de naven komt. Resultaat, zonder de naven: geen ratelend geluid, dus zeker de naven die een probleem hebben. Ik plaats ze toch goed op het wiel??? Ik zie dat er een nok is aan 1 kant, maar ik besteed er nooit aandacht aan bij de plaatsing. Is het misschien dat wat er verkeerd is?
Ik hoor het wel. Met dank,
Mark

vanaelstmark 0

12 jaar

Controleer de spie-banen van je steekassen , de spie-banen moeten voldoende en gelijkmatig van diepte zijn zonder slijtage of "wring" sporen, (kromme spie`en)

Monteer beide vrijloopnaven op je auto,
Zet je auto met beide voorwielen van de grond (as-steunen gebruiken voor de veiligheid) ,
vrijloopnaven in Lock of auto stand .
Zet je tussenbak in 4w/d en draai 1 wiel in de rijrichting , het andere wiel dient in tegengestelde richting te draaien .
(behalve als je een LSD of sper-differentieel hebt , dan draait het andere wiel in dezelfde richting)

Draai dan eens aan je cardan-as , ook nu moeten beide wielen draaien , gaat 1 wiel draaien en blijft het andere wiel stilstaan dan is waarschijnlijk je steekas
of de naaf kapot .

Heb je er nog de standaard vrijloopnaven op zitten ?
deze staan er om bekend dat ze problemen geven en soms spontaan aan 1 kant inschakelen , dit gaat
altijd ten koste van je steekas of je differentieel .

limbra 1540
vip badge

12 jaar

Beste,

De spiebanen zijn in orde hoor. Ik heb zoals je gezegd hebt de wagen even omhoog gekrikt vooraan en getest met de versnelling in 4WD.
In de stand 'Lock' heb je de differentieelwerking (ander wiel draait andersom) en in de stand 'Auto' zouden de wielen in 'vrij' stand moeten komen (ze worden niet aangedreven). Langs 1 zijde komt hij altijd onmiddelijk in 'vrij' stand en langs de andere zijde blijft hij meestal in de stand 'lock' staan. Dus volgens mij zit er inwendig in de vrijloopnaaf een probleem. Ik ga er eens andere op monteren. Ik hoop er 2de hands te vinden want nieuwe zal een dure grap zijn denk ik. Er zitten nog altijd de originele op. Zijn er andere, betere in de omloop?
Alvast bedankt voor uw uitleg,
Mark

vanaelstmark 0

12 jaar

Dan heb ik ook sterk het vermoeden dat er een vrijloopnaaf kapot is ,
nu maar hopen dat het differentieel of steekas geen schade hebben opgelopen .

Bij een 4x4 shop hebben ze vaak wel een goed gebruikte set vrijloopnaven liggen voor een leuk prijsje.
Je zult daar ff kunnen informeren welke als vervangende set goed zijn .

succes .

limbra 1540
vip badge

12 jaar

Beter laat dan nooit. Ik heb tot nu toe met de vrijloopnaven in lockrond gereden (ik rijd altijd maar korte afstanden). Ik heb de vrijloopnaven vervangen en het hij doet het weer perfect. Leve de Patrol en bedankt voor jullie hulp.

vanaelstmark 0

11 jaar

ok fijn dat het opgelost is en bedankt voor de feedback .

gr. limbra

limbra 1540
vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Patrol of stel zelf een nieuwe vraag.