Zit met een vervelende tik/kraak bij het naar rechts draaien. Aandrijfassen al bekeken, geen speling waar te nemen, hoezen zijn ook nog intact.
Het is niet echt het gekraak van een kapotte aandrijfas, meer het geluid van de zelftest van sensoren dat je kan horen wanneer je start en wegrijdt, of het getik van abs sensoren wanneer abs aktief is, foutcodes zijn er over dat laatste niet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerst maar eens controleren of er speling op een voorwiel zit. Daarnaast zou ik in ieder geval de wielbouten voor en acter controleren op voldoende vastzitten/ Laat je niet kullen door een bout welke zwaar gaat op de schroefdraad, zonder dat geze de velg daadwerkelijk tegen de naaf drukt...
Als het geluid alleen hoorbaar is als je bv aan get inparkeren bent?? en niet bij hogere snelheden??? verdenk ik tovh een homokineet van een aandrijfas. Als je weet aan welke kant het geluid zit . links of rechts??? kun je je aandacht op de betreffende as richten,, Meestal voel je geen speling, ook niet als het stuur gedraaid is..
Stel je voor. Het zijn 2 assen 1 naar de motor en 1 in het wiel. beide assen hebben de vorm van een stemvork, maar dan met 3 vorken. de vorken zijn in elkaar gestoken. Er zit een behoorlijke ruimte tussen de vorken.. En de vorken zijn hol op alle plaatsen welke naar de andere vorken gericht zijn. Dus 2 per vork pen en 3 (of meer) per vork = 6 en dat op beide assen = minstens 12 kolle vlakken...
Op een slimme manier zijn er in de holtes kogels geplaatst.. Als de ene as wordt aangedreven wordt de aandrijfkracht via de 3 holle vlakken op de kogels overgebracht en door gegeven aan de andere as. Aks de auto de andere kant op rijdt worden de krachten wel door dezelfde kogels doorgegeven , maar via de tegenoverliggende holle vlakken. Als De assen een hartlijn hebben gebeurt dat op een vaste plek.. Als de ene as tov de ander een hoek maakt zal de kogel de ene vork in de lengte richting meer naar buiten raken en de andere meer naar binnen. Als de as een halve slag is gedraaid is de situatie andersom.
Door slijtage ontstaat er op de veel gebruikte vlakken een soort aanslag.. aan de binnen en /of de nuitenkant. Die aanslag moet je zien te voelen als je de assen wilt controleren.. Ook een of meer kogels kunnen een platte kant gekregen hebben. Om ze op hun plaats te houden zijn de kogels onderling met elkaar verbonden door een soort kooi. Net als bij een gewoon kogellager. Daar kan ook wat mee mis zijn..
Controle is meestal alleen mogelijk als de as verwijderd is en de hoes ook...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Note of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar