Nissan Almera: Loopt koud stationair onregelmatig op benzine en slaat vaak af

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine

Almera 1.6 GX van 1996 start met name bij een koude motor slecht op benzine. Toerental valt regelmatig terug naar 300 toeren, loopt vervolgens weer op naar 1000-1200 toeren en valt even later weer terug naar 300 toeren enz. enz. enz. Regelmatig slaat ie daarbij af. Met het gaspedaal de toeren op 2000-2500 houden, biedt soelaas tot het moment dat de motor zich omschakelt naar LPG. Op LPG loopt ie daarentegen volstrekt zonder problemen! Wanneer ik tijdens het rijden handmatig omschakel naar benzine blijft het toerental/vermogen tijdens het optrekken steeds een paar seconden hangen rond 2500 toeren in de eerste 3 versnellingen. Boven de 80 km/hr (benzine) rijdt ie vrijwel zonder problemen. Ook slaat de motor op benzine soms af als ik ontkoppel bij lagere snelheden. Als de motor goed door en door warm is, zijn de problemen op benzine weliswaar milder, maar niet volledig verdwenen.....

Mijn garage kan hiervoor schijnbaar geen blijvende oplossing bieden. Luchtmassameter, verdelerkap, bougiekabels, temp. zender reeds vervangen. Brandstof / luchtverdeling in meerdere garages afgesteld. De eerste 1 - 2 dagen uit de garage loopt ie vervolgens weer prima op benzine, waarna de problemen meestal weer in alle hevigheid terug komen. Op LPG loopt ie eigenlijk altijd wel prima.....

Aangezien de vakantie voor de deur staat en ik daar niet altijd op LPG zal kunnen rijden, is het me veel waard dat dit probleem voordien opgelost kan worden.


Ik leg een goed advies terstond voor aan mijn Nissan-dealer!


Bij voorbaat dank,

Peter de Klerk
Almelo

pdk

Geplaatst door pdk (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Almera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

pdk (0), 17 jaar geleden

Ik heb de ultieme oplossing uiteindelijk zelf gevonden, via wat suggesties uit dit forum en elders op het internet! Waarschijnlijk is de injectie simpelweg vervuild geraakt door het jarenlang alleen maar op gas rijden. Blijkbaar maalt LPG hier niet om, maar benzine dus wel. Nadat ik drie tanks volledig op benzine heb verreden, met toevoeging van één flesje Wynn's Injector +Plus+ Cleaner per tank is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Motor startte/start en liep/loopt op vakantie als een zonnetje op benzine.....dat je eigen Nissan-garage hiermee nou niet kan aankomen snap ik alleen niet.....

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik ben het helemaal met je eens, ze gaan van alles vervangen en uiteindelijk is het gewoon vervuiling.
Een beetje garage moet dit gewoon weten.

pdk (0), 17 jaar geleden

Uiteindelijk bleek er toch nog een staartje aan eerder beschreven startprobleem en oplossing te zitten. Het leek dus zo te zijn dat de Wynn's Injector +Plus+ het startprobleem - in ieder geval tijdens mijn vakantie - definitief had opgelost. Ik heb echter gedurende mijn vakantie het overgrote deel 'continu' op benzine gereden (Tirol kent erg weinig LPG-stations). Toen ik weer in Holland was en na het starten op benzine weer gewoon op gas reed.....keerde tegelijkertijd het startprobleem op benzine (zij het wel minder ernstig dan voorheen) terug.....

Vervolgens heb ik een andere suggestie uit dit forum uitgeprobeerd, namelijk: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... Deze suggestie gaat uit van het gegeven dat de motorelektronica het voortschrijdend gemiddelde van de brandstof/lucht-verhouding berekend over N uitschakelmomenten. Dit is dus in feite het voortschrijdend gemiddelde van de gas/lucht-verhouding over N uitschakelmomenten. Vervolgens start de motor met deze gemiddelde op gas gebaseerde brandstof/lucht-verhouding op - je raadt het al - een benzine/lucht-mengsel en loopt de motor blijkbaar onregelmatig, totdat de motor na enige tijd weer overschakelt op gas en vervolgens weer als een zonnetje loopt. De suggestie en oplossing 'id=11242' zou zijn de accuvoeding naar de motorelektronica gedurende enige tijd af te koppelen of te onderbreken om daarmee de gemiddelde gas/lucht-verhouding te wissen en zo niet langer het starten op benzine te beïnvloeden.

Omdat ik deze suggestie objectief wilde benaderen, heb ik deze suggestie over een langere periode tot drie maal toe uitgevoerd. Tussendoor heb ik iedere keer gewacht totdat de problemen weer in volle hevigheid teruggekeerd waren. EN DIT BLIJKT INDERDAAD TE WERKEN!! Nadat ik de motorelektronica enige tijd heb afgekoppeld, vervolgens weer heb aangekoppeld, start de motor 2 tot 3 weken als een zonnetje op benzine. Toen de startproblemen weer in volle hevigheid teruggekeerd waren, heb ik dit nog een keer uitgevoerd en vervolgens nog een keer. Met iedere keer precies hetzelfde resultaat van 2 tot 3 weken als een zonnetje starten op benzine.

Waarom de opgeslagen gemiddelde gas/lucht-verhouding i.r.t. het starten op benzine/lucht geen problemen gaf toen de auto een stuk jonger was, kan ik echter ook niet goed verklaren. Maar door het regelmatig wissen van het voortschrijdend gemiddelde van de gas/lucht-verhouding is het probleem tenminste wel goed onder controle te krijgen.

P.S. ik weet niet of '20 seconden' afkoppelen even goed werkt als zeg 'enkele uren' afkoppelen, omdat ik niet weet of de elektronica gebufferd wordt met een condensator o.i.d.? Maar als je 'm langer afgekoppeld zou willen laten staan, dan doe je er tenminste goed aan eerst alle portieren centraal te vergrendelen, want dit kan natuurlijk niet meer als de elektronica éénmaal is uitgeschakeld.....

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Meestal is 5 minuten genoeg.
Dan moet je de motor zonder gebruikers laten draaien tot de fan inkomt.
Motor afzetten en dan is tie weer ingeleerd.
Als tie op gas draait word feitelijk de benzine inspuiting gefopt.
De benzine computer denkt dat tie op benzine loopt en de gascomputer past de waarde aan voor gas.
Op den duur verloopt de benzine computer, als je dan op benzine gaat rijden zal die zichzelf opnieuw de waarde in moeten leren, hier gaat enige tijd over heen.
Door de stroom eraf te halen vervallen alle leerwaarde en begint tie gewoon opnieuw, oftewel met een schone lei.
Het gekke is dat ik dit had met een installatie van AG op een peugeot 405.
Als de auto niet meer lekker liep was het even de pool eraf en even stationnair laten draaien tot de fan inkwam en torren maar weer.
Nu ik een primera heb met lpi van vialle, heb ik dit fenomeen niet meer.
Vervuiling is meestal de grootste boosdoener van het niet meer mooi lopen op benzine.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.