Nissan Micra: Micra schokt heel erg op hoge snelheid

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Op vakantie, op de Italiaanse snelweg, gaf onze Micra een flinke schok. Hoe verder we reden, hoe frequenter de schokken werden, totdat er na 200 km niet meer mee te rijden viel. Schokken en stotteren zelf bij 30 km/u. Afgesleept naar een Nissan garage, maar de volgende dag hebben ze er een stuk mee gereden en toen reed ie natuurlijk als een zonnetje... Dus wij dachten: nou mooi, dan zal er wel iets nat geworden zijn ofzo, probleem opgelost. Totdat we op de terugweg ca 120 gingen rijden en hij wederom begon te schokken. Toen zijn we maar 90 gaan rijden, en zo zijn we -nagenoeg zonder schokken- thuisgekomen. (poe, dan is 1300 km lang zeg!)

Nederlandse garage kan het probleem ook niet vinden. De monteur opperde dat het wellicht de katalysator zou kunnen zijn, maar hij weet het niet zeker en dan is het een duur grapje om te vervangen bij zo'n oud beestje...

Probleem: boven de 100 km/uur gaat de auto schokken.
Detail waar ik zelf ook nogal mee zit: na een beurt waar bougies en verdelerkap zijn vervangen heeft hij het direct daarna ook een dag gedaan. Zo snel als het probleem er was, zo snel was het ook weer verdwenen, daarna weer ca 4500 km mee gereden totdat ie het weer deed... Is dit toeval, zoals de monteur zegt?

Zelf als ontzettende leek op dit forum gekeken maar kom er niet helemaal uit. Past de klacht bij een kapotte luchtmassa meter, katalysator of wellicht ook bij de verdelerkap?

Herkent iemand dit probleem?

Alvast heel erg bedankt!

Bianca

bianca82

Geplaatst door bianca82 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Micra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Of een kapotte bougie.
Ontstekingssignalen zijn ook te meten met een scoop.
Het lijkt op overslag van een cilinder.
Of een kapotte bougiekabel.
Dit is echt wel op te sporen.

bianca82 (0), 12 jaar geleden

oh, nou, das gunstig. Is het dan wel logisch dattie het alleen doet op hoge snelheid? Stationair en op lage snelheid doetie het namelijk prima, ongeacht het toerental. (althans: tot nog toe niets van gemerkt....)

bianca82 (0), 12 jaar geleden

Wat ik begreep van de monteur heeft ie dingen doorgemeten maar daar kwam niets uit. (geen idee wat ze dan doormeten: zie je dan of er iets met de ontsteking niet goed is?)

En de waardes van de uitlaatgassen waren ook nog APK-waardig.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou toch voor de luchtmassameter of de ontsteking gaan. Eigenlijk denk ik de laatste

bianca82 (0), 12 jaar geleden

Ontsteking. Als in Bougies/verdelerkap/bougiekabels?
En gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe komt het dat de auto alleen op hogere snelheid gaat stotteren? (als de ontsteking het euvel is)

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Is het een dealer of een universeel waar je de auto hebt gebracht?.
Ik zou een dealer opzoeken,want een beet je meten met een multimeter of iets dergelijks is niet voldoende.
Uitlees apparatuur en goed interpreteren van de meetgegens is onontbeerlijk in dit soort zaken.
En Ton hierboven werkt als nissan monteur en heeft er goede kijk op,misschien kun je met zijn info wat.

bianca82 (0), 12 jaar geleden

Op vakantie is ie naar een nissan dealer gebracht, maar wat ze daar precies gedaan/gemeten hebben weet ik niet, mijn Kroatisch is dramatisch ;) m(niks gevonden in ieder geval)
Hier in Nederland naar een "universele".

Maar het gaat me er eigenlijk om of de klachten ook kunnen passen bij iets anders dan de katalysator.

De dealer is zeker de volgende stap hoor, maar een verdelerkap of kabels zou m'n buurman zelf kunnen vervangen. (je rijdt nou eenmaal niet in een Micra 1.0 uit 93 omdat je erg veel geld op de bank hebt staan, hihi)

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

even in het donker met een plantenspuit wat water over de bougie kabels vernevelen, hoor of zie je vonken, dan zijn die defect, voor nood kun je de bougie kabels stuk voor stuk demonteren en inspuiten met haarlak.

als je er 1 hebt ingespoten met haarlak even goed laten drogen, en daar na monteren en de volgenden dan pas doen

Nissanwielmonteur (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik bedoel de stroomverdeler met ingebouwde bobine en krukassensor. Het komt wel eens voor dat een component (transistor) de geest geeft inwendig in de ontsteking/verdeler. Dat begint met horten en stoten bij warm worden van het onderdeel.

Vandaar mijn gedachte.

M.i. kan het niets met de katalysator opzich te maken hebben. Als men toch die kan op neigt dan eerst eens de lambdasensor controleren.

Tenslotte is de katalysator een dom ding. Die rekend niet en geeft ook geen signaal af. Hij doe alleen wat met de hoeveelheid uitlaatgassen die er langskomen.

En natuurlijk oordeel ik niet over het feit of je auto nou 2 of 15 jaar oud is. Ieder z'n voertuig is voor de eigenaar een Rolls Royce. Je zit droog en komt van A -> B. Toch??

bianca82 (0), 12 jaar geleden

Nou, blij dat er nog andere opties zijn dan de kat. De uitleg van de monteur was: als je op hogere snelheid rijdt, dan komen er meer uitlaatgassen, en als er een verstopping zit in de kat, dan kan het zijn dat ie bij 110 km/u de druk niet meer aankan en dattie dan gaat schokken. Maargoed, feit bleef dat ik het zo raar vond dat de auto het een keer gedaan had direct nadat ie een beurt had gedaan, dus blijkbaar kan het daar (nieuwe bougies+verdelerkap) ook aan liggen als ik het goed begrijp.

Kan ik die specifieke onderdelen bij een dealer door laten meten trouwens?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.