close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Micra: mistlamp achter blijft altijd branden.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine

Heren.
Het volgende is er aan de hand :
De mistlamp aan de achterzijde blijft altijd branden , ook als alles uit is en de auto op slot.
Met de satelliet kun je wel het controlelampje op het dashbord in en uit schakelen , maar de lamp reageerd dus niet mee.
Nu is mijn vraag , heeft deze een relais en waar zit deze , heb al het 1 en ander gevolg en gecontroleerd maar vind geen relais of zit deze soms ingebouwd in een module ?
Alvast bedankt.
Bj. is trouwens 2008 , typefout te dikke vingers.

Geplaatst door

kaleido 1 (6875)
badge vip badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ferrie,

Ik heb opgezocht ik zie geen relais Mistlampen achter, als je de zekering nummer 4 binnen eruit haalt, brandt de mistlamp nog steeds?
heeft deze auto een trekhaak?

Tiguan 0
badge

9 jaar

Bedankt voor je reactie bj. is trouwens 2008 typefout , maar maakt in dit geval volgens mij niet uit.
Zekering had ik er allemaal al uit getrokken , maar blijft gewoon branden , trekhaak heeft hij niet.
Het is een rood met grijs gestipte draad in het achterlicht waar de 12v op staat , ik heb hem al een heel eind gevolgd , maar raak hem onder het dashbord kwijt , hij zit ook weer op de satelliet van de ruitenwisser en dan doorgelust naar de lichtschakelaar.
Heb eigenlijk een schema nodig , anders moet ik hem wel heel ver uit elkaar peuteren.
Alle stekkers bij het stuur er ook uit gehad , hij pakt dus ergens spanning om alles heen .

De bcm laat de verlichting branden. Deze heeft een eigen communicatie circuit met de stuurstengels. Daar kan je dus verder niets mee zonder apparatuur.

De klacht zit in de bcm. Al een keer of 2 meegemaakt. Je zou het kunnen proberen door de accu los te koppelen. Anders moet je de bcm vervangen. Daarvoor moet de configuratiefile uit de oude gelezen worden en in de nieuwe geplaatst. Ook de sleutels moeten opnieuw geprogrammeerd worden.

Was ik al bang voor dat het die kant op zou gaan .
Waar zit de bcm , zou ik nog even wat kunnen meten.
Alvast bedankt.
Zit de bcm onder de motorkap , daar heb ik namelijk de zelfde draad zitten en daar staat 12v op ?

Storing in Intelligent Power Distribution Module (iPDM) van deze micra en nog vele anderen, signaal wordt via CAN aan de IPDM aangeboden. relais is niet vervangbaar helaas. Er zijn echter wel repair centers die een IPDM kunnen repareren maar ja of deze kosten opwegen tegen een nieuwe???
voor de liefhebbers van de MICRA service manual beschikbaar
optie: Mistachterlicht loskoppelen eigen voeding geven met schakelaar met verlichting

ron001 0

9 jaar

bcm / ipdm hetzelfde ding , andere naam ?

vast, maar gebruik de benaming van NISSAN, positie is in de ER (engine room) motor compartiment zoals wij zeggen

ron001 0

9 jaar

Laat die ipdm maar zitten. Die heeft niets te maken met de achtermistlamp.

Bcm bevind zich onder de afdekplaat van het dashbord. Voorste raamstijlen weghalen en de plaat dan zie je hem zo zitten boven de dashbord kast.

Bedankt Ton , ga daar morgen mee verder , ben in ieder geval een stuk wijzer.
Heb in iedergeval de accuklem er af gehaald , wie niet waagt wie niet wint.

Voorbeeld commando line vannuit BCM naar IPDM let vooral op punt 3

4. Example (When front fog lamp switch is turned ON)
1. When front fog lamp switch is turned ON position, FR FOG ON contact inside combination switch
becomes ON.
2. Transistor in output 5 operates, and BCM detects that voltage at input 4 varies.
3. When BCM detects voltage change at input 4 while transistor in output 5 is in ON status, BCM determines
that front fog lamp switch is set to ON, and sends a front fog lamp request signal to IPDM E/R via
CAN communication line.
4. When BCM detects voltage change at input 4 when transistor in output 5 is operated again, it determines
that front fog lamp ON operation continues.
NOTE:
Each output terminal transistor is activated at 20 ms intervals. Therefore, after a switch is turned ON, the
electrical loads are activated with a time delay, but this time delay is too short to be noticed.
5. Operation mode
l Combination switch reading function has operation modes shown below.
a. Normal mode MKIB0370E MKIB0752E

ron001 0

9 jaar

Leuk, ik weet hoe het werkt.
Maar wat heeft de topic starter aan een beschrijving van de voormistlampen.

Omdat het een voorbeeld is voor alle via de satteliet (combinatie schakelaar) bedienbare functies , zie plaatje onder voor de ingang van REAR FOG switch richting BCM, maar die zijn bekend toch

ron001 0

9 jaar

De mistlichtuitgang van de bcm heeft de topic starter meer aan denk ik zo.

Die zit trouwens in je mailbox, Ferrie.

absoluut waar maar ik waag het gokje dat het signaal niet op de CAN naar de IPDM gaat maar de IPDM het relais wel op heeft...we gaan het zien , horen bedoel ik

ron001 0

9 jaar

Morgen is er weer een dag , iedereen alvast bedankt voor alle info.
De uitslag volgt , trouwens 2 nul voor Monaco , maar dat terzijde .

Vandaag even aan het meten geweest , en inderdaad komt er uit de aangegeven aansluiten op de bcm 12v .
Draad verwijderd en lampje is uit.
Conclusie , als ik alle info en metingen goed geinterpeteerd heb , bcm defect.
Kwam trouwens nog iets vreemds tegen , auto staat uit , ook niet op contact , je seint met groot licht , stote toevallig tegen de schakelaar aan , dan gaat deze aan , normaal , de schakelaar laat je los dan valt het grootlicht af , normaal , maar schakeld dan over op dimlicht en blijft dit dus branden , je moet nu eerst de verlichting aanschakelen op dimlicht en dan de verlichting weer uit schakelen om het dimlicht uit te krijgen , ook een fout in de bcm ?

Dat is de "Follow me home functie". Iedere keer dat je seint blijft het licht 30 seconde branden. Doe je dat 2 keer dan 60 sec en 3x 90. Dat is geen fout maar hoort zo.

Yep mijn gokje op de IPDM was fout, sorry was echt helemaal in de veronderstelling dat al het licht (commando's) op de CAN werden gezet en door de IPDM worden uitgevoerd...
voor het laatste.

is dat misschien deze functie...lijkt er erg op

FRIENDLY LIGHTING FUNCTION
Low beam headlamps will illuminate for 30 seconds when,
l ignition switch is in OFF position,
l lighting switch is placed in OFF position, and
l lighting switch is placed in PASS position.
BCM re-starts to count for 30 seconds, when all doors are locked with remote controller or Intelligent Key during
friendly lighting function is activating.
Friendry lighting function time can be changed using “WORK SUPPORT” mode in “HEADLAMP”.

zie net dat ik te laat ben

ron001 0

9 jaar

Mocht je overgaan tot het monteren van een externe schakelaar hou er dan rekening mee dat het controlelampje op het dashbord het niet doet. Deze brand via can-bus. Je moet dus een schakelaar met lampje nemen.

Ton en ron beide ontzettend bedankt voor de technische ondersteuning , we hebben allemaal weer wat geleerd.
Apparte schakelaar is inderdaad een optie waar de eigenaar ook mee kwam ivm de kosten van een nieuwe bcm.
Hebben jullie nog een advies waar ik de voeding het beste vandaan kan halen , draadje van de lamp heb ik al gevonden ha ha , nu nog een voeding na contact lijkt me.

Draad van achterlicht. Kan je hem ook nooit vergeten uit te zetten als het licht uit is.

Optie zoals er vast meerdere zijn:
Bij knijpen op voeding naar dimlicht en voor de zekerheid een eigen draadzekering geven 1Amp fast lijkt me voldoende
Of wellicht weet Ton er eentje die dichterbij zit....

Volgens mijn info mag je een mistachterlicht alleen in kunnen schakelen wanneer verlichting gevoerd wordt..dus dan voldoe je in ieder geval aan de voorwaarde en gaat hij ook netjes uit als je de sleutel uitneemt...

ron001 0

9 jaar

Kijk daar komt het overzicht van ron van pas denk ik , deze draad vind ik ook op de bcm ? is het geen probleem om hem daar weg te pakken ? hou ik alles een beetje overzichtelijk.
Heeft dan geen invloed op het can gebeuren lijkt me , en is meteen niet onafhankelijk te schakelen .

neeee zie mijn bewerking wordt toch een draadje trekken door het brandschot....was ff te snel vergat de APK voorwaarde

ron001 0

9 jaar

Wat bedoel je ron met neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

wordt toch een draadje trekken door het brandschot....was ff te snel vergat de APK voorwaarde

ron001 0

9 jaar

chatbox functie is dat wat moderator?

ron001 0

9 jaar

Dus ik kan hem gewoon bij de bcm uitgang weg halen Ton.

Wat er is zou ik ook gebruiken..scheelt draadjes trekken

ron001 0

9 jaar

Stukje IPDM met aansluitingen

ron001 0

9 jaar

De draad naar het linker achterlicht is al voor je door het schutbord getrokken. Die vis je zo uit de kabelboom naast de linker voordeur. Draad is grijs.

Update.
Vandaag een aparte schakelaar met controle lampje geplaatst , signaal vanuit de originele schakelaar geblokkeerd ook voor het controlelampje in het dashbord.
Nieuwe kabel getrokken naar draadboom links onderin aan de bestuurderskant en daar de verbinding gemaakt , netjes apart gezekerd en het werkt.
De rode / zilverstippen draad in de zwarte stekker op de bcm is de voedings draad van je mistlamp achter , deze los gekoppeld van de bcm.
De voedingsdraad van het achterlicht zit links onderin bij de dorpel , deze als voeding gebruikt om via de schakelaar met controlelampje , de mistlamp te kunnen sturen.
Allen die mij hebben voorzien van de benodigde info , hartelijk bedankt.

Mooi dat je het op hebt kunnen lossen.

Ja zeker Ton , de apk zit er op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.