Nissan Primera 2000: motor defect

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: QG18, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 84

problemen met starten na het gas geven op snelweg op tweede versnelling tot 90 km per uur , op eens toerental naar benden gezakt en de auto start wel met trillen van toerental een paar seconden , daarna valt de motor uit en geen fout code .
anwb bij geweest , maar helaas niks kon vinden .
compressie gemeten 3 van 175 psi en 1 150 psi .

alvast bedankt

issa

issa

Geplaatst door issa (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

limbra (570), 10 maanden geleden

Controleer of hij vonk heeft op alle 4 de bougies, laat eens een cilinder lek test doen, koppakking misschien? 90km/h in de 2de versnelling.....?

issa (0), 10 maanden geleden

bedankt voor u reactie
er is wel bougies vonk , ik denk touch dat cilinder lek is ,want na het starten ongeveer 5 seconden stationair draaien gas pedaal reageert helemaal niet motor slaat af .
liep heel lang stationair onregelmatig schommelen tussen 600 tot 700 toeren km stand 396 000 km .

M.V.G.
issa

limbra (570), 10 maanden geleden

Ik vraag mij af of het verstandig is om met zo`n hoge kilometerstand en leeftijd
er nog tijd en geld in te stoppen, met een beetje pech is de motor al overleden,
en overschrijden de (reparatie/revisie) kosten de dagwaarde van de auto,
maar ja..., die keuze maak jezelf uiteraard.

issa (0), 10 maanden geleden

dat klopt , maar de auto heb ik al 14 jaar en alles doe ik zelf , als tweede auto wordt gebruikt , andere motor er in 350 euro kosten incl verzendkosten en doe ik zelf inbouwen , maar voor 400 euro heb ik geen andere auto ,de auto bevalt mij heel goed vooral de rijeigenschappen echt een topper , het gaat niet om geld , maar bij deze auto alles is vervangen behalve de motor , momenteel auto is geschorst en dan ga ik even nadenken hoe verder moet .
nogmaals bedankt voor reactie en helpen mee denken aan oplossingen .
gr,
issa

issa (0), 8 maanden geleden

update
andere motor zit er in ,maar helaas de zelfde probleem ,na lange onderzoek blijkt dat er de stekker van brandstof pomp heeft geen stroom en daarna relais vervangen en de zekering . op de zekering er is geen massa , maar wel plus .
dus het is een massa probleem in de zekering van brandstofpomp . heb hier kabel aangesloten tussen massa zekering en chassis maakt wel kortsluiting en zekering is kapot gegaan .
ik vermoed dat hele zekering kast moet vervangen .

limbra (570), 8 maanden geleden

Heb je bij de "nieuwe" motor ook de bijbehorende ECU gemonteerd, aangesloten en
in laten leren, startbeveiliging, sleutels etc.... ?
Wat bedoel je met massa van de zekering ?
op een zekering staat +12volt, (geen massa),
dus zekering (+12volt) verbinden met chassis (massa) is idd kortsluiting,

issa (0), 8 maanden geleden

nee , alleen de motor van zelfde mand en bouw jaar , als de sleutel contact aanzetten de brandstof pomp maakt geen geluid helemaal niks , de brandstof pomp eruit gehaald op de achterbank gezet om te kunnen horen , maar toch niks en op de stekker ook geen stroom .
iedere zekering heeft 2 tanden en als ik een zekering eruit haal en dan met testlamp testen en die brand wel , maar alleen bij brandstof zekering werkt niet .

limbra (570), 8 maanden geleden

Zekering benzinepomp er uit halen, auto op contact zetten en meten met multimeter, tussen contact van zekeringhouder en carrosserie (massa) of je 12volt spanning meet,

memos (10) PRO, 8 maanden geleden

Je kan ook om de brandstofpomp te testen even rechtstreeks aansluiten op de accu (wel een zekering ertussen doen) en kijken of de brandstofpomp wel werkt. En als de motor dan ook nog loopt kan het aan de zekeringkast liggen of bedrading, loopt hij dan nog niet dan is er een ander probleem.

issa (0), 8 maanden geleden

de zekering en relais die werken wel , maar de stekker van brandstof pomp heeft geen spanning , ik heb auto lamp met 2 draad aangesloten op de stekker , als de accu los koppelen en weer koppelen contact aan de lamp brandt wel en daarna niet meer .
ik heb de stekker van nokkenas sensor gemeten , maar helaas witte signaal draad leest geen voltage , dus het probleem zit in ecu of kabel breuk denk ik .
volgens werkplaats handleiding nissan .
de ecm activeert de brandstofpomp gedurende enkele seconden nadat de contactschakelaar is ingeschakeld om het starten van de motor te verbeteren. Als de ecm een 180-signaal ontvangt van de nokkenaspositiesensor, weet hij dat de motor draait en zorgt ervoor dat de pomp werkt 180 signaal wordt niet ontvangen wanneer de contactschakelaar op de motor afslaat. de ecm stopt de werking van de pomp en voorkomt dat de batterij ontlaadt, waardoor de veiligheid wordt verbeterd. de ecm drijft niet direct de brandstofpomp aan, maar regelt het aan/uit-brandstofpomprelais, dat op zijn beurt de brandstofpomp regelt

limbra (570), 8 maanden geleden

Je hebt een autolamp (testlamp) aangesloten op de stekker van de benzinepomp,
"conclusie" geen spanning, en massa dan !! is die aanwezig ?
beste kun je meten met een multimeter, tussen stekker contacten en massa (carrosserie),
een testlamp brand ook niet als er geen massa aanwezig is, dus misschien is er wel
+12volt spanning aanwezig maar geen massa,
indien je in de zekering houder (zekering van de benzinepomp) gemeten hebt of daar +12Volt
aanwezig is, dan is slechte of geen massa misschien het probleem.
meten is weten.

issa (0), 8 maanden geleden

bedankt voor u reactie
ik heb voor zekerheid net nog een keer gemeten , de zekering heeft 12 volt beide kanten en de relais volgens schema werkplaats handleiding .
de stekker van brandstof pomp heeft alleen massa , maar geen spanning +12 , heb met multimeter gemeten in ohm gezet helemaal niks . multimeter plus op accu en min op massa van de stekker gave +12 volt , dus de stekker heeft alleen massa geen +12 volt .

issa (0), 8 maanden geleden

ik heb net gemeten volgens schema brandstof relais , massa op chassis en plus op terminal 1 geeft +12 volt op terminal 3 geeft niks , maar op terminal 5 geeft +12 volt .

issa (0), 8 maanden geleden

ik denk de probleem is tussen zekering en relais is kortsluiting , want op terminal 3 moet +12 geven .

harry4203 (465) PRO, 8 maanden geleden

Er zijn een aantal dingen die ik niet begrijp. Je zegt dat je na het overbouwen van de motor hetzelfde probleem hebt, terwijl je zegt dat de oude motor stationair liep?. Ook schrijf je dat wanneer je de accu los maakt en daarna weer aansluit je even spanning hebt op de pomp. Neem aan dat als je dit doet met de stekker op de pomp deze ook even een tel draaid? Ook heeft memos al gevraagd of de motor loopt wanneer je rechtstreeks 12V voeding op d pomp zet. Ik denk het niet omdat ik vermoed dat er toch ergens onder motorkap iets niet goed zit, draadbreuk aanwezig is of toch ergens een zekering defect is, maar zou het even proberen. Ik vraag me toch ook af of de startonderbreker er wel af gaat(ook reeds een keer gevraagd). Heb je niet iemand die je kan helpen met meten? want ondanks al je goede bedoelingen vraag ik me af of je helemaal snapt wat je doet.

    Bovendien lees ik dat je er 2jr geleden ook al een andere motor in gehangen hebt, en dat deze ook nooit goed heeft gelopen. Of lees ik dat verkeerd? - harry4203 (465) PRO, 8 maanden geleden

issa (0), 8 maanden geleden

bedankt voor u reactie
u hebt gelijk , ik proberen te leren en lees ik nissan handleiding werkplaats en nooit mee gemaakt met deze probleem , vooral met elektrische probleem . maar de oude motor stopte op eens op snelweg , anwb kon niks vinden , de auto start wel gas pedal regeert niet na 3 a 4 seconde valt de motor uit , en nu met andere motor zelfde probleem , staronderbreker gaat wel af en alle lampen gaan uit ..
vandaag nog hele zekeringkast met relais kompleet vervangen , alle massa kabels schoon gemaakt , nog steeds zelfde .
ik ga proberen 12 volt voeding rechtstreeks op zetten .

harry4203 (465) PRO, 8 maanden geleden

Je zegt dat de oude motor wel aansloeg, maar na een paar tellen stopte. doet deze dat ook dan?
Je zegt ook dat de startonderbreker goed werkt omdat alle lampjes uit gaan. Dat het lampje uit gaat wil nog niet zeggen dat er geen defect kan zitten in de startonderbreker.

issa (0), 8 maanden geleden

deze doet precies zelfde start wel na 4 seconden valt uit en probeer ik gas te geven , maar gas pedaal reageert niet . de start onderbreker werkt goed als contact aanzet de lampje gaat uit en tijdens starten blijft ook uit .
hoe kan het beste 12 volt kabel trekken naar brandstof pomp , op de stekker is alleen massa ,
er zijn 3 mogelijkheden van accu , zekering ,relais , mijn bedoeling is dat niet de brandstof pomp in de fik steken .
6 jaar geleden zelfde auto met schade gekocht en zelf gesloopt en heb ik bijna alle onderdelen nog als reserve . want als op zekering kast waar relais aangesloten is plus en min zijn anders om volgens nissan werkplaats handleiding , dus terminaal 3 moet 12 volt aangeven en op 5 is massa , maar zijn anders om op 3 geeft massa en op 5 geeft 12 volt .

harry4203 (465) PRO, 8 maanden geleden

Kun je dat relais niet gewoon even voorverbinden? Vaak staat er wel een tekeningetje op t relais hoe die schakeld. Schakeld dat relais in tijdens het starten van de motor?

issa (0), 8 maanden geleden

ik heb de twee terminal die niet verbonden zijn , verbonden met elkaar contact aan en gemeten voor zekerheid 12 v constant , maar helaas niet geholpen .

harry4203 (465) PRO, 8 maanden geleden

Je hebt toch een schema? dan kun je toch zien welke draad op de stekker van de pompunit voeding moet hebben? Zet die draad nou gewoon eens 12v op vanaf de accu met een zekering ertussen voor de veiligheid. Zodat iig de pomp loopt, en kijk dan of de motor loopt en blijft lopen.

issa (0), 8 maanden geleden

dat heb ik volgens schema gedaan en op de relais zelf staat een tekening terminal 1 en 2 zijn verbonden , 3 en 5 niet , dus heb ik 3 en 5 verbonden , maar niks geholpen .
toen ik pech had met auto ANWB was erbij en heeft brandstof leiding los gemaakt er kwam wel benzine tijdens starten , ik vraag me af zou het aan luchtmassameter liggen of de motor krijgt geen lucht binnen , want heb ik geen foutcode en voor zekerheid vandaag nog uitgelezen helemaal niks .

harry4203 (465) PRO, 8 maanden geleden

Komt er nu wel of geen brandstof uit de pomp wanneer je start en de leiding loshebt? (Maak er desnoods ff een slang aan en hang deze in een emmer, want er komt flink brandstof uit als t goed werkt).

issa (0), 8 maanden geleden

brandstof slang in fles 1,5 liter gedaan en starten komt flink benzine uit , vacuüm test gedaan aangesloten op inlaat bij brandstof regelaar en tijdens starten werkt wel , dus de motor krijgt wel lucht .
injector rail los gemaakt en starten die spuiten ook allemaal .
bobine stekker alle 4 massa en 12+ vlot goed , behalve de signaal draad naar ecu die moet ik kijken hoe kan meten volgens schema .

harry4203 (465) PRO, 8 maanden geleden

Lees je uit met een obd-scanner, of heb je een fatsoenlijke tester die de gehele motorecu kan uitlezen? Kan me bijna niet voorstellen dat er niet ergens een fout in staat. De motor die je hebt ingebouwd, was die compleet met alle sensoren ed, of heb je alles overgebouwd. Vraag me echt nog steeds af of je geen probleem in de startonderbreker of de ecu hebt.

issa (0), 8 maanden geleden

ik lees met obd2 scanner autel al619 , enige wat ik overgebouwd is nokkenas en krukas sensoren en die had ik bij nissan dealer 2 jaar geleden gekocht .
deze motoren van nissan QC18 met zwarte kunststof klepdeksel komen van 1999 tot begin 2002 , voor primera p11 ,almera n16 en almera tino , in 3 jaar tijd , iedere jaar de motoren hebben aangepast vooral de inlaat en gasklep .
wat betreft startonderbreker , 2jaar geleden motor van almera tino van 2001 met 103 dk ingebouwd inlaat en gasklep waren anders , dus ik heb de inlaat en gas klep van primera overgebouwd en de auto start gelijk , mooi stationair 700 toeren , tijdens het rijden toerntal schommeld heel erg , foutcode krukas sensor vervangen door imitatie werkt niet en toen bij nissan dealer nieuwe set besteld en allebij vervangen , daarna foutcode misfire en de auto reed goed behalve het verbrandingsproces was niet goed , bij nissan dealer onderzoek laten uitvoeren en motor inleren , maar niet geholpen na 600 km weer foutcode misfire , 3 maanden later oude motor treug ingebouwd ivm APK .
de motor die nu erin ingebouwd , alles is zelfde en van zelfde maand en bouwjaar .

issa (0), 8 maanden geleden

probleem opgelost
gisteren probeerde auto te starten niet gelukt , daarna heb ik luchtmassameter stekker los gemaakt en starten een paar keer de motor valt uit met foutcode p0100 , als ik gas geef tijdens starten voelde gas pedaal een beetje reageren en zo door gegaan 5 a 6 keren tot auto starte wel met schommlde toerental , 2 min later uit gezet luchtmassameter vervangen en foutcode p0100 gewist en starte gelijk. motor loopt mooi stationair .
dit had ik niet verwacht met luchrmassameter die 4 jaar oud en was nooit een verdacht .
heel erg bedankt allemaal voor het mee denken aan oplossing te vinden .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.