Mijn Nissan Primera Estate 1.8 uit 2000 had startproblemen door een te oude accu (originele dus 10 jaar oud...), deze heb ik vervangen en alles leek helemaal prima. Nu is het alleen zo dat de motor op willekeurige momenten stil valt waarbij alle lampjes gaan branden (olielampje, motormanagement, acculampje) en de auto opnieuw gestart moet worden. Dit gebeurd tijdens het rijden en tot nu toe elke keer voor een stoplicht of ander obstakel en er geremd en terug geschakeld wordt. Ik ben erg bang dat dit straks ook midden op de snelweg kan gebeuren...
Het is echter na het uitvallen geen probleem om de auto direct weer te starten. De accuwinkel waar ik de accu gehaald had gaf aan dat het zou kunnen dat de accupolen geen goed contact maken, ik heb deze dus opgeschuurd en extra goed aangedraaid. Het probleem leek hiermee verholpen alleen kwam vandaag weer voor. Nu is het wel zo dat de oude accu er ook voor gezorg had dat de accuklemmen wat witte aanslag hadden (soort reactie?), ik zou echter denken dat dit na het opschuren en schoonmaken wel verholpen zou zijn.
De auto start dus altijd prima alleen op willekeurige momenten valt hij opeens uit, dit alles na het vervangen van de accu. Hiervoor heeft de auto altijd perfect gefunctioneerd en geen enkel probleem met de motor gehad.
Wie weet raad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat klopt de ecu is dan zijn waarde kwijt van de hoeveelheid lucht die bij stationair draaien aangezogen word. Dit moet je even opnieuw in laten leren.
Ton
Lijkt op een probleem met de stationair regeling, die niet goed ingeleerd is.
Als dat zo is, hoef je niet bang te zijn voor afslaan op de snelweg tijdens normaal rijden.
Als het tijdens het terugschakelen gebeurt dat de motor afslaat, slaat deze dan weer aan als je de koppeling laat opkomen?
Bedankt, voor het antwoord. Hoe moet ik dat inleren (laten) doen? Is dit alleen mogelijk bij de Nissan Dealer?
Het is inderdaad bij terugschakelen, maar nu je het zegt vooral als de auto dan stationair moet draaien.
14 jaar
Ik weet niet hoever universele apparatuur daarin gaat. Maar ik zou het even bij de dealer laten doen.
Ton
Graag nog even jullie hulp, ik heb de Nissan dealer in Utrecht gebeld en die geeft aan nog nooit van bovenstaand probleem en oplossing gehoord te hebben.... Tevens kost het uitlezen van de ECU plus diagnose stellen minstens 100 euro. Ik heb er eigenlijk niet veel vertrouwen in als ze zeggen dit probleem niet te kennen en jullie hier aangeven dat de ECU opnieuw ingeleerd moet worden.
Wie kan me hiermee verder helpen?
14 jaar
Wat hun zeggen is hun uitspraak. Ik heb het begin dit jaar ook aan de hand gehad met mijn eigen auto.
Moet enkelt de ecu uitlezen 100,00 kosten???????????????????????????????????????????????????????????? Voor dat eventjes?????
Aangezien jezelf al aangeeft dat het gekomen is NA het vervangen van de accu lijkt het mij duidelijk dat er daarvoot niets aan de hand was. M.i. hoeft er dan ook nergens naar gezocht te worden.
Ton
Het uitlezen van de ECU zou 27 euro zijn maar dat alleen zou niet genoeg zijn, ze moesten daarna ook nog onderzoek doen en een diagnose stellen. Dat ik zelf al een idee heb en het exact na het vervangen van de accu is gekomen daar konden ze niks mee. Volgens hen konden er geen dingen gereset worden door het loshalen van de accu en zou het probleem waarschijnlijk in de bougies en kabels zitten. Door zulke uitspraken krijg ik dan al het gevoel dat ze me niet serieus nemen en de ECU weer instellen en erbovenop ook wel even alle bougies vervangen om het "probleem" op te lossen.
14 jaar
Accu vervangen hoeft niet deze problemen te veroorzaken. Ik vermoed dat er iets heel anders speelt.
Je kan even gaan rondbellen naar andere Nissan-bedrijven of universeelgarage en de zaak voorleggen. 100 euro voor alleen ecu uitlezen lijkt mij ook wat teveel.
14 jaar
Wel toevallig dat er dan problemen met de stationair loop optreden direct na het vervangen van de accu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Okay.. 100 euro is inderdaad veel geld......maar wist je dat zo'n "simple diagnosekastje " ( en simple is ie niet )...zomaar 4000 euro kost..
en dat daar nog een licensie aan vast zit ( 2500 euro per jaar ) om dat kastje te updaten zodat je kunt programmeren...enz..enz..
het is veel geld..maat het kost de dealer ook heel wat,.. vergeet dat niet...en een half uur is zo voorbij met diagnose en opnieuw inleren..
groeten PAB.
Hallo Daan,
Ik heb vorig jaar zoiets gehad. Het was te eenvoudig om waar te zijn. Gelukkig kon ik helemaal niet meer starten en vond toen het probleem. de accukabel, de massa dus, was bijna afgebroken. Voorheen maakte hij wel contact, maar door de beweging was hij niet meer te starten. Ik zou maar eens alle massakabels goed nakijken. Overal aan trekken en voelen dus. Als het eenmaal begonnen is dunner te worden, gaat door de hoge stroom de kabel ook corroderen en wordt groen.
Succes dan maar.....
Duutser
14 jaar
Ik begrijp wel dat licenties en apparatuur duur kunnen zijn, maar heb wel graag het gevoel dat ze het niet overal beginnen te zoeken en luisteren naar wat ik zelf denk waar het aan kan liggen.
Wat betreft de massakabel, hier had ik ook al aan gedacht dat het een van de kabels zou kunnen zijn die misschien niet meer goed is. Maar nog steeds lijkt het me een storing die is veroorzaakt door het wisselen van de accu, al dan niet software of kabels die niet goed meer zijn.
Maandag ga ik even langs bij een andere Nissan dealer en ik laat het resultaat hier wel weten :-)
14 jaar
Mijn auto doet het weer! Wat het uiteindelijk bleek te zijn: de regelklep. Het bleek dat deze bleef hangen en daardoor de auto afsloeg. In eerste instantie dachten ze deze te kunnen repareren/schoonmaken zodat hij niet meer zou blijven hangen, helaas bleek later dat er een nieuwe in moest komen.
Nu 280,- euro armer (regelklep + inbouwen) doet mijn Nissan het weer prima! Blijft vreemd dat dit zich exact na accu verwisselen voordeed... kan de regelklep daar een tik van krijgen?
Iedereen bedankt voor de informatie en support!
14 jaar
Wat voor regelklep ?
Daar vraag je me wat, wat ik ervan begreep de regelklep die de luchttoevoer regelt.
Ik zal vanavond anders even op de factuur kijken.
14 jaar
En???? Al met al vind ik het allemaal een sterk verhaal. Een klacht ontstaat na het vervangen van de accu. Dat begrijp ik en kan m.i. simpel opgelost worden. Dan blijkt er opeens een klep kapot te wezen die het voor het vervangen van de accu nog goed deed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik betwijfel het verhaal ook een beetje, denk dat je met schoonmaken gasklephuis en opnieuw inleren waarschijnlijk ook het probleem had opgelost.
En toen bleef het stil.
Erg stil ....
Heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg stil.
Toch jammer dat je niets meer hoort.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar