close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Terrano Ii: Motorlawaai

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.7TDI

Hallo allen,
Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik ben monteur van wegenbouwmachines en heb de nodige sleutelervaring.
Nu gaat mijn zoon met een klasgenoot deelnemen aan een project via school. Dit project gaat onder de naam Go For Africa door de MBO-scholen waarbij leerlingen een auto in orde maken, zorgen voor APK op het voertuig en vervolgens met deze auto van Nederland naar Gambia rijden waar ze uiteindelijk 7 weken gaan lesgeven in het vakgebied waar ze zelf in worden opgeleid. Na deze periode schenken zij de auto aan de plaatselijke bevolking en gaan ze huiswaarts om hun opleiding af te ronden.

Nu hebben zij een Nissan Terrano 2 2.7TDI gekregen van een plaatselijk ondernemer. Deze auto heeft een motorprobleem.
Om nu te voorkomen dat we van alles over hoop halen wil ik het volgende voorleggen.

De auto heeft ongeveer 8 mnd stilgestaan. tijdens het opstarten begon de motor enorm te kloppen, tikken alsof er iemand met een hamertje in de motor aan het slaan is.
Ik heb niet de indruk dat er een drijfstanglager uit ligt, wel begon het oliefilter ligt te lekken. er zat overigens wel voldoende motorolie en koelmiddel in. Heb 3 van de 4 verstuiverleidingen los gedraaid tijdens het draaien van de motor ( cilinder 2 zit te ver onder de intercooler) maar dit veranderde niets aan het geluid, wel iets aan het toerental.
I.v.m. de lekkage aan het oliefilter nog niets verder ondernomen. willen deze demonteren, open maken en filtermateriaal controleren op metaaldelen om zo mogelijke motorschade aan draaiende delen te kunnen bepalen.

Mocht iemand iets dergelijks ooit hebben mee gemaakt laat dan iets weten a.u.b.
Alvast bedankt namens mij en de leerling automonteurs van het Automotive College.

Geplaatst door

Dukes of Holland (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kloppen kan al een slechte verstuiver zijn, gezien de auto lang heft stilgestaan zou het goed kunnen dat er eentje niet goed sluit en dus blijft inspuiten.
In vakjargon noemen we dat een "zïjkerd"

Dit fenomeen zorgt voor een slechte en onregelmatige verbranding en je hoort dan een hele harde dieselklop.
Je kan proberen het brandstoffilter te vervangen en het nieuwe filter vol te gieten met injectorcleaner (let op, neem cleaner voor diesels)
de motor loopt gewoon op deze cleaner en het reinigt de verstuivers aanzienlijk.
Je kan daarna ook nog een flesje cleaner in de brandstoftank gooien om wat duurzamer te cleanen.

het kan ook een klepstoter zijn die vast zit, als de auto 8 maanden heeft stil gestaan kan zoiets gebeuren.
Gezien je toch de olie zal moeten verversen kun je het beste de motor een keer goed spoelen om vuil en koolresten weg te halen.

Je voegt 1 of 2 (afhankelijk van het product) flesjes motorflush toe aan de olie die nog in het carter zit en laat de motor ongeveer 45 min draaien. niet rijden! en geen gas geven.
daarna olie aftappen , filter vervangen en nieuwe olie vullen.
In veel gevallen los je hiermee vastzittende stoters, vastzittende zuigerveren en roetafzetting op.

Hallo medegebruikers en oplossing aandragers,

We, mijn zoon met klasgenoot van Team 8 van Go For Africa, de Dukes of Holland, hebben een onderzoek gedaan van en in het oliefilter van de motor.
Hierin vonden we een zeer grote hoeveelheid ijzerdeeltjes vermoedelijk afkomstig van de drijfstang- en krukaslagering.
Er is een aanvang gemaakt met de uitbouw van de motor en hebben gekonstatterd dat ook de lagering van de turbo het niet heeft overleeft.

Nu moet het team op zoek naar onderdelen voor een heel beperkt budget, het liefst voor weinig tot niets.
Is er iemand die het team een warm hart toedraagd dan kan men zich melden via dukesofholland@gmail.com

Bel mij morgenochtend maar even rond een uur of 10 frans.
Ik weet wellicht iemand die onderdelen/complete motor kan sponsoren.
Of hij het ook doet weet ik niet, maar ik kan het hem wellicht vragen.
mijn tel. nr staat op mijn site

Hallo Forumgebruikers,

Zondag 14 september motor uitgebouwd, ging nog niet vanzelf want ook het differentieel met aanbouwstuk voor de aandrijving van het rechter vooriel zit in de weg om de motor voldoende naar voren te kunnen krijgen zodatde price-as uit de koppelingsplaat vrij komt. Gaat echt niet vanzelf, motor moet iets gelift worden om dit diff. in zijn geheel langs het carter van de motor te krijgen.
Diff weg, motor naar voren en omhoog, gaat allemaal precies en net aan.
Motor was al afgetapt dus carter eronder vandaan en motor op vliegwielzijde gekanteld. Drijfstang van eerste cilinder ligt los te klapperen op de kruktap, veel ijzerdeeltjes onder in het carter. drijfstangkap gedemonteerd, lagerschalen compleet verdwenen en schade aan de astap van de krukas.
Ook de overige drijfstangen gecontroleerd, hier net door het lagermateriaal heen maar nog geen zichtbare schade aan de krukastappen.
Nu meteen maar de hoofdlagers gecontroleerd, ook hier wel lichte lagerschade maar geen zichtbarte schade aan de hoofdlagertappen.
Niet te zien of er ook een vreter in de cilinders is ontstaan dus woensdagavond, de sleutelavond van Team 8 Van Go For Africa, "Dukes of Holand", ook de cilinderkop er maar af om een goede diagnose te kunnen stellen.
We kunnen dan ook de zuiger met drijfstang van cilinder 1 eruit nemen om de boring van het Big End na te meten, hopelijk is deze niet defect want anders moet er toch echt een nieuwe drijfstang in gemonteerd worden. ook moet de oliepomp gecontroleerd worden want al het vuil, metaaldeeltjes, wat we in het oliefilter hebben aangetroffen is er via de oliepomp in terecht gekomen.
Krukas moet eruit, hele distributie moet dus open, om de astappen te laten opslijpen.

Zolas je kunt lezen is er nog een hoop te doen.

Ook hebben we veel onderdelen nodig. Mocht er iemand zijn die deze twee jonge gasten zou willen helpen in de vorm van onderdelen of een financiele ondersteuning dan kun je je melden via de mail van het team: dukesofholland@gmail.com. Tevens zijn ze via Facebook te volgen: Dukes of Holland Go for Africa.

Bedankt voor de reacties welke we hebben ontvangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Terrano of stel zelf een nieuwe vraag.