close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan PRIMERA: P0420 bank1

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: QR20, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

Deze primera 2.0 bwj 2005
Geeft de storings code p0420 bank 1.
Blijkbaar heeft deze 2 catalysator.
Een loopt van spruitstuk tot de pijp en 2e zit in het midden met een flens naar laatste deel uitlaat bij deze flens lekte hij.
Dus tijdelijk met uitlaat gungum dicht gesmeert want ik dacht dat deze lek invloed heeft op de code p0420 bank1.
Welke cat zou vervangen moeten worden als dit niet was..die bij de spruit stuk of die in het midden

Geplaatst door

asfaltrocker (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aanvulling hij houd niet in of bokt

Waar zit de 2e (achterste) lambda sonde?

oldford 0
badge

5 jaar

Dat is de kleinste die zit in het midden heeft geen sensors op of in

Dit is de 2e pot....bij de flens lekte hij tussen de aansluiting van deze cat naar demper

Dit is de cat met de sensors bank 1 en 2

Als ik je goed begrijp, zit de achterste lambdasonde in de voorste kat bij het spruitstuk.
Dan is dat de katalysator die niet meer werkt.

Het zegt verder niets of de 2e katalysator in het midden nog werkt, alleen dat die dan niet gemeten wordt.
En als iets niet gemeten wordt, dan kan er ook geen foutcode op gezet worden.

oldford 0
badge

5 jaar

De lambda sones zijn de sensors toch? Die zitten beide in de voorste cat.
Die meten de waardes.zover ik begrijp bank 1 is de eerste sensor of ben ik nu in de war

Maar is dan de sensor of de cat?

In 99,9% van de gevallen is het de katalysator zelf die is overleden.

Bank 1 is het gedeelte dat is aangesloten op cylinder 1 + 4 (de buitenste cylinders)
Bank 2 is het gedeelte dat is aangesloten op cylinder 2 + 3 (de middelste cylinders)
Sensor 1 wordt gebruikt om de lambdasonde Vóór de kat aan te geven.
Sensor 2 wordt gebruikt om de lambdasonde Ná de kat aan te geven.

Zo te zien komen beide banken van het uitlaatspruitstuk samen in de katalysator. Ze hebben in ieder geval 1 enkele uitgang.
Dan wordt dat de katalysator van bank 1 genoemd.
Als de voorste lambdasonde in de flens van de katalysator zit, dan is er eigenlijk geen sprake van 2 banken.
Er is immers slechts 1 lambdasonde. Vanwege de standaard foutteksten staat er dan bij alle meldingen over de lambdsondes en katalysator bank 1 bij.
Zo'n zelfde situatie is er bij veel andere sensoren. Zo staat er bij de luchtmassameter de toevoeging "A" in de fouttekst, ook al is er maar 1. Dat komt omdat sommige motoren 2 luchtmassameters hebben en je dus onderscheid moet kunnen maken.

oldford 0
badge

5 jaar

Nu snap ik de materie cat en lambda
Dankjewel oldford..zo wordt deze oude bal iets wijzer top

Je kunt op 2 manieren controleren of de kat nog enigzins werkt.
De 1e is rijdend uitlezen (dus onder belasting) en naar de signalen van de lambdasondes kijken.
Dat kan zelfs mt een EOBD/OBD2 scanner, maar dan moet je wel kunnen kiezen welke data je te zien krijgt (zo min mogelijk).
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...

Of je schroeft de voorpijp met de 2e kat los en stopt de co-meter in het eind van de 1e kat.
Nadeel is dat je dan onbelast meet en dat het nogal wat lawaai maakt.

oldford 0
badge

5 jaar

Ok top...bedankt en voor de link

Ik heb me eigen obd2 scanner aan geschaft de meld code p0420 verwijdert cat is overleden dus vervangen

Hopelijk niet door een goedkoop imitatie deel

Nee komt orgineel onder..gaan langer mee

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.