close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Almera Tino: Schommelen in de toeren wanneer in vrij/neutraal/stationair

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste mensen,

Als ik de garage moet geloven heb ik een vrij "uniek" probleem met mijn Nissan Almera Tino Accenta Navi uit 2004.

Al ruim 1 jaar, al dan niet 2 jaar, schommelt deze in de toeren wanneer deze in z'n vrij of neutraal staat. Hij schommelt dan van +/- 1500 toeren tot aan de 0 (afslaan). Dit gebeurd o.a. in de volgende situaties:

- Starten en daarna stationair laten draaien
- Stil staan voor verkeerslicht met koppeling ingedrukt
- Rijdend gas los laten en toeren laten terug zakken tot rond de +/- 1500 toeren (auto begint dat de hikken en te stoten)

Het mooie is dat wanneer ik de airco + koplampen + radio allemaal uitzet hij hier veel minder last van heeft.

Voorheen altijd Euro 95 getankt en de laatste keren Fuel Save van Shell, schommelingen zijn er nog steeds maar niet meer afgeslagen.

In het verleden is al een keer de dynamo + accu vervangen, en de uitlaat (lek). Recentelijk is er een relais vervangen en het gasklephuis gereinigd (naar aanleiding van de klanten mbt de schommelingen).

Naast het schommelen in de toeren heb ik sinds kort (1 á 2 keer in de maand) ook dat wanneer ik bijv. stil sta bij verkeerslicht met koppeling ingedrukt hij ineens motorstoring aangeeft en al mijn vermogen kwijt ben. Motor uitzetten en op nieuw starten lost het probleem op (melding blijft wel terugkomen).

Melding zou niets concreets opleveren...

Daarbij kreeg ik laatst de opmerking van de garage dat de auto ook redelijk veel olie verbruikt, zo'n 1 liter op de 4000 kilometer.

Nou geeft de garage aan dat de enige oplossing voor het schommelen in de toeren het vervangen van het gasklephuis is, aangezien deze al een keer gereinigd is.

Ik heb afgesproken met de garage dat we eerst gaan kijken waar het flinke olie verbruik vandaan komt voordat we verder gaan met het gasklephuis vervangen. Dit door te kijken of er niet een "rubbertje is dubbel geklapt", tijdens een beurt, of dat er meer met de motor aan de hand is.

Nu is mijn vraag: Denken jullie ook dat het gasklephuis hier het probleem is en dat vervangen de beste optie is?

PS: Ik heb zoveel mogelijk informatie proberen te geven, mocht je nog vragen hebben laat het even weten, hopelijk komt er iemand met een "goedkopere" oplossing!

Geplaatst door

CliffordJames (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Weet je wat de exacte fouttekst en/of het nummer van de uitgelezen foutcode(s) zijn?
Als er foutcodes zijn, zal het wel niet zo uniek zijn.

oldford 0
badge

9 jaar

Al gecontroleerd op valse lucht ?
Olieverbruik is nog niet zo spectaculair 1 op 4000 , er zijn er die minder gebruiken maar veel die meer gebruiken.
Worden er veel korte stukjes met de auto gereden ?
Als je hem koud start komt er dan een blauw wolkje uit de uitlaat , zo ja verdenkt ik de klepsteelrubbers als reden van het verbruik.
Carterventilatie is goed schoon , dit kan indien vervuild ook toerental schommelingen geven.

Ik denk ook niet dat het vervangen van het gasklephuis de oplossing is.

Is de basis hoeveelheid aangezogen lucht bij stationair al eens opnieuw ingeleerd??

Dank voor de reacties, afgelopen week weer bericht van motorstoring gehad (vermogen viel weer weg), gelijk maar even om de storingscode gevraagd:

P1122 ETC FUNCTION /CIRC-8

Auto wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werk verkeer 9km heen en 9km terug binnen de bebouwde kom (15 verkeerslichten op de route... -_-)

Wat ik heb begrepen van de garage is de motor/gasklephuis al meerdere (minimaal 2) keren opnieuw ingeleerd en het stationair toerental ook al een keer wat verhoogd (uiteindelijk is hier niets meer van te merken). Ik moet erbij zeggen wanneer de auto wel stabiel stationair draait hij langzaam terug loopt naar zo'n 500 a 600 toeren.

Valse lucht, zou hij dat kunnen pakken via de toen vervangen uitlaat, het is immers niet een Nissan uitlaat maar een universele.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.