close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan MICRA 1.0E 3HB E2: Start niet (altijd)/ slaat niet aan

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CG10DE, Motorinhoud (cc): 998, Vermogen (kw): 40

Hallo,

Onlangs heb ik een Nissan Micra gekocht uit 1996 met een 1.0 16V motor (CG10DE).
Aanvankelijk liep deze een beetje onregelmatig maar na het reinigen van de luchtklep, liep die netjes stationair. Hij startte toen ook prima; het weer was droog en goed.
De afgelopen dagen startte de auto gewoon; reed gewoon en geen onregelmatigheden
Vandaag wilde ik er even mee gaan rijden (vannacht heeft het wel geregend) en de motor slaat niet aan.
Wat er wel gebeurt:
- Motor draait rond
- Startmotor draait
- Bougiekabels vonken (bougies heb ik nog niet kunnen controleren ivm diepe ligging)

Zelf dacht ik, na lezen van heel veel zaken o.a. hier op t forum, dat het goed is de verdelerkap en stroomverdeler los te maken en te inspecteren; echter vraag ik mij af of hij dan wel goed zou moeten vonken?
Toen de auto gewoon wel startte, kreeg die ook benzine dus vermoed ik de brandstofpomp of het filter niet als mogelijk euvel.

Wat kan dit zijn? Waar kan ik het beste beginnen?

Geplaatst door

J.A. (65)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de bougiekabels (meervoud) vonken dan is er hoogstwaarschijnlijk niets mis met de verdelerkap of rotor.
Om aan te slaan heb je verschillende dingen nodig: vonk, benzine en compressie.
Vonk heb je, dus de volgende controle is of de brandstofpomp wel draait en voldoende druk levert.
Je zou b.v. de injectorrail kunnen demonteren en in een bak leggen en dan starten. (Rail + injectoren + slangen + bedrading)
Dan zie je of de injectoren (meervoud) vernevelen.

oldford 0
badge

5 jaar

Maar eerder startte en liep die wel gewoon (letterlijk een dag eerder). Mag ik er dan niet van uit gaan dat de injectoren voldoende inspuiten?
Zelfde geldt dan m.i. toch ook voor de brandstofpomp?

Ik weet dat dit probleem bij de vorige eigenaar zo nu en dan ook wel eens opspeelde en de auto dus niet altijd startte maar soms weer wel...

Ik ga nog wel de bougies er zelf uit draaien om te kijken of de afstand nog correct is en of ze niet nat / vervuild zijn.

Misschien goed om te vermelden; auto is dus 23 jaar en slechts een ton gelopen. Waar kan vervuiling hierin een rol spelen?

J.A. 65

5 jaar

Je mag bij dit soort storingen NERGENS vanuit gaan.
Volgens jouw denkwijze hoef je afstand van de bougies niet te controleren, want gisteren (of eergisteren) liep de motor toch?

En ja, elektronika kan het zomaar op een dag laten afweten, terwijl de dag ervoor alles nog werkte.
B.v. de brandstofpomp wordt gestuurd door een relais, daar kan ook een probleem mee zijn.

oldford 0
badge

5 jaar

Goed punt wbt denkwijze.

Lees veel over een defecte LMM op het gasklephuis. Klachten komen ook enorm overeen.
Ik ga eerst de bougies checken; indien nodig vervangen. Gemiddelde levensduur is zo'n 60dkm toch?
Volgende stap is dan het controleren van de luchtmassameter en de soldeerpunten hierin.

Weet je zo waar het brandstofrelais zit bij de K11?

Zie je naast de injectorrails nog andere opties? Als de injectoren het begeven hebben, is de auto economisch total loss en dat was niet mn insteek...

J.A. 65

5 jaar

Heb nog geen tijd gehad dit weekend om te gaan controleren maar dacht vandaag, na het mooie weer even te kijken of die zou starten.
En warempel; hij startte in één keer... Liep wel beetje stroef stationair maar na een keer gas geven was dit direct klaar en liep die redelijk normaal.

Probleem lijkt zich dus voor te doen bij nat of vochtig weer. Daarmee neig ik naar de bougiekabels dan wel de verdeelkap of rotor. Of zijn er andere boze ogen die mee kunnen doen hierin?

Update:
Zojuist even een ouderwetse vochttest gedaan en de bougies/kabels en verdeelkap natgespoten met lopende motor. Hierbij begon kabel 2 op de verdeelkap te knetteren en sloeg die direct af. Moet dus even de kabels vervangen en dan kan het zijn dat het weer opgelost is! Misschien ook de verdeelkap...

J.A. 65

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.