Nissan Patrol: versnellingsbak

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: gr.2,8dt htp van

hallo, ik ga van deze wagen de versnellingsbaklagers vervangen ivm geluid in 1.2.3.5versnelling.kan ik zonder meer het 4wdrivegedeelte van deze bak eraf schroeven?het is namelijk nogal een aardige lange versnellingsbak.iemand toevallig een korte werkbeschrijving en waar extra op te letten bij deze versnellingsbak?elke informatie is welkom, alvast bedankt.

alfons262

Geplaatst door alfons262 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Patrol? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Michel7773 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja

alfons262 (0) PRO, 15 jaar geleden

dus dat schakelgaffeltje losmaken en ik kan de boel er dan afschuiven?

Michel7773 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja , assen los, schakelgedeelte losmaken ene dan eraf schuiven . Let op er zit in een bepaalde serie atf olie in transferbak.
Maar met 2 pompkrikken kan je ook alles in 1 keer er onderuit halen. Is bij deze aptrol nog wel te doen.
De schakelpook kan je ook vanonderen loshalen ,hoef je niet de bekleding van binnen los te halen. Zit met een dekseltje met 6 (?) boutjes bovenop de bak vast.

alfons262 (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb de pook er toch van boven eruit gehaald,bekleding iets ingeknipt.complete bak eronderuit de priceas en hoofdas heb ik er uitgehaald en nieuwe lagers besteld,wat is nu wijsheid,1st de lagers aan de druklagerzijde er in zetten of 1st de 2 lagers aan de andere kant? ik vond trouwens dat de tandwielen op de bijde assen vrij vast zaten,heb ze flink warm moeten stoken.ik heb wel een wplaatsboek voor deze bak maar daar staat alleen maar in hoe de tandwielen op de priceas/hoofdas erop zitten.over het de en monteren van deze assen uit het bakhuis vindt ik niks dus graag als je enige montageaanwijzingen voor me hebt michel dan hoor ik het graag van je, alvast dank.

Michel7773 (0) PRO, 15 jaar geleden

Alfons , je zal alle tandwielen eraf moeten halen om bij de middelste lagers te komen , dat kan maar op 1 manier omdat niet alle tandwielen los zitten.In het wp handboek beginnen ze aan de koppelingszijde met loshalen. Daarna pers je de assen uit de middenplaat waardoor de 5e versnelling los komt van de as. Waar je wel even op moet letten is het naaldlagertje onder de 5e versnelling. De 5e zit er los overheen geschoven en als dat naaldlagertje stuk is gaat hij inlopen op de as. Ook zitten er kogeltjes onder de tandwielen dus opletten dat je die niet kwijtraakt. ik hoop dat je het goede gereedschap hebt om alles uit en in elkaar te krijgen , succes.

alfons262 (0) PRO, 15 jaar geleden

ik ben zo ver dat ik de bak er weer onder ga hangen,de meeste problemen had ik met de tandwielen buiten de voorbak, het zat me allemaal net wat te vast om lekker te werken,diverse lagers heb ik zelfs warmgestookt met de brander en toen een trekkertje erachter.de hoofdas heb ik inderdaad uit de middenplaat geperst dat moest wel voorzichtig gebeuren anders pers je de middenplaat zo krom dat hij kan scheuren volgens mij. dat lagertje onder de 5 heb ik ook vervangen plus het kleine lagertje in de priceas.ik vindt het alles bij elkaar een aardige klus, hoe lang zou je er ongeveer voor rekenen?Ik ben denk ik totaal 3 dagen bezig.

Michel7773 (0) PRO, 15 jaar geleden

Volgens de Nissan normen heb je ongeveer 9 uur nodig voor deze reparatie. Wat jij aan de klant wil berekenen moet je dus maar even over nadenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Patrol of stel zelf een nieuwe vraag.