Opel Agila 2008: Aanhaalmomenten of Werkplaatshandboek Agila

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1200

Goedendag,

Ik wil mijn Agila een grote beurt geven en hiernaast de remblokken alsook schokbrekers achter vervangen.

Nu komen hierbij veel belangrijke bouten kijken die op een specifiek aanhaalmoment(Nm) vastgezet moeten worden.

Online/marktplaats/forums kan ik nergens vinden of er een werkplaatshandboek is voor de Agila B van 2008. Geen Haynes, kluwer of anders.

Haynes heeft wel de autofix, maar volgens de reviews heeft deze veel algemene informatie in plaats van gedetailleerde informatie.

Ik heb alle onderdelen al binnen, kan het zelf doen en wil het zelf doen.

Wie kan mij helpen aan een werkplaatshandboek?
Zijn deze wel gemaakt voor dit model?
Is het echt alleen online?
Iemand ervaring met autofix?

Alvast hopelijk bedankt.

srananmang

Geplaatst door srananmang (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Agila? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1660) PRO, 9 maanden geleden

Welke bouten zijn dan zo belangrijk voor een aanhaalmoment ?
Heb nog nooit een momentsleutel bij dit soort reparaties nodig gehad.
Gevoel en vast is vast.

srananmang (0), 9 maanden geleden

Naafmoer, remklauwbouten, remklauwhouder bouten, draagarm, bougies, loop en spanrol, ... enkele voorbeelden.
Ik heb vroeger vaak een bout te hard vastgezet waardoor deze knapte.
Leuke tijd verspilling en als niet lukt uit laten boren, nieuw draad tappen of insert erin, alleen maar gedoe!

Sinds ik alles op moment zet, hier nooit meer last van gehad.
Wel of geen aanhaalmoment is een aloude discussie.

Graag helpen met het beantwoorden van mijn vragen.

kaleido 1 (1660) PRO, 9 maanden geleden

Als je het over remblokken en schokbrekers hebt , en aangeeft wat er allemaal los gehaald wordt daarvoor is dat veel teveel vandaar . Zal morgen eens kijken of ik de benodigde info heb.

srananmang (0), 9 maanden geleden

Nee, ik zal natuurlijk niet het draagarm en klauwhouder losmaken voor het verwisselen van remblokken. Dat waren enkele voorbeelden.

Het werkplaatshandboek is fijn om te hebben voor toekomstige reparaties, hierin staat de werkwijze.
Nu is het vervangen van remblokken een simpele handeling, tot je erachter komt dat je bijvoorbeeld speciale terug schroef gereedschap nodig hebt, zoals ik bij de alfa romeo 147 te laat opmerkte.

Schokbrekers heb ik vaker vervangen, maar nog nooit met een pen bovenaan.
Tot nu toe vervangen met een oog boven en beneden, dus dit is nieuw voor mij.

Alvast bedankt voor je moeite!

Concreet voor nu, indien je de werkplaatshandboek niet hebt of kunt delen:
Aanhaalmomenten - Wielbouten, remklauw bouten, schokbrekerbout onder, bougies
Uitleg vervanging - schokbreker pen bovenaan

EN

Wie kan mij helpen aan een werkplaatshandboek? Zijn deze wel gemaakt voor dit model?
Is het echt alleen online? Iemand ervaring met autofix?

Beunhaas (520) PRO, 9 maanden geleden

Als je wel eens wat kapotdraait zou ik uitgaan van maximale momenten voor diverse boutdikten en -kwaliteitenj en daar flink onder blijven.
http://www.technicon.nl/uploads/download...
Het maakt overigens een behoorlijk verschil of een bout al dan niet met iets olie wordt gesmeerd, met loie wordt alles veel zwaarder belast, niet doen dus.
Op moment aantrekken heeft voor velen de schijn van exactheid, maar in de praktijk valt het vies tegen.

Beunhaas (520) PRO, 9 maanden geleden

Als je het hebt over schokdemperpen bovenaan vervangen, dan vrees ik dat je simpelweg heel weinig ervaring hebt......
Het meeste van je genoemde dingen zijn overigens absoluut niet kritsch, ik zou het niet overdrijven en de eerste tijd wat dingen nalopen op loslopen..

srananmang (0), 9 maanden geleden

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb vaker schokbrekers vervangen, maar vaak waarbij de schokbreker aan beide bevestigingszijden een OOG heeft.
Hiermee bedoel ik dat de schokbreker bovenaan en onderaan vastzit met een bout.
Nu zit er bovenaan een pen met MOER welke vanuit de kofferbak losgemaakt moet worden.
Dat is nieuw voor mij, enigszins voor de hand liggend, maar onnodige fouten voorkomen is beter.
Meer gewerkt met oldtimers en oudere auto's, nooit tegengekomen.

Er wordt naar mijn gevoel afgeweken van het probleem zelf.

Het probleem is dat ik geen werkplaatshandboek kan vinden voor een Agila B.
Het gevolg van dit probleem is dat ik de aanhaalmomenten en werkwijze niet weet.

Wie heeft een oplossing voor het probleem?

kaleido 1 (1660) PRO, 9 maanden geleden

Is geen probleem als je goed kijkt en technisch inzicht hebt is een schokbreker met een pen niks anders dan met een oog.
Pen tegenhouden en moer er af draaien klaar.

Monteur Senior (645), 9 maanden geleden

.

Monteur Senior (645), 9 maanden geleden

ik sluit me aan bij de vorige reactie's dat je bougies kapot draait kan ik wel geloven maar al die andere bouten krijg jij met gewoon gereedschap niet kapotgedraait schokbreker bouten zijn ongeveer m10 die krijg jij niet kapot

srananmang (0), 9 maanden geleden

De bout die als laatst kapot ging was van een motorsteun. Breekt de kop eraf.

Bedankt voor de afbeelding.
Mag ik weten welk programma/software je hebt gebruikt om deze gegevens in te zien?
Dat beantwoord mijn hoofdvraag.

Tot nu toe heeft niemand mij kunnen verwijzen naar een werkplaatshandboek, dat is het probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Agila of stel zelf een nieuwe vraag.