Opel Vectra: aanjager stopt zodra je de verlichting aan zet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2

hallo,
ik heb hier een vectra waarbij de radio en de aanjager stopt zodra je de verlichting bediend. uitvoering met een losse airco knop. in de eerste instantie ging de aanjager continue aan en uit zodra je de verlichting aanzette, nu alleen uit zodra je de verlichting aanzet. Ik zie er verder geen kachelweerstand of dergelijks tussen zitten, dus weet niet zo goed waar ik het in moet zoeken. stekkers e.d. allemaal algoed bekeken en losgehad. het lijkt net of hij ergens een tegenspanning krijgt op het moment dat je de verlichting schakeld, maar zonder enig schema wordt dit al best wat moeilijker. iemand een idee waar dit probleem in kan zitten?
mvg, Tim.

timhoeks2

Geplaatst door timhoeks2 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hans4040 (305) PRO, 12 jaar geleden

Dat wordt meten....ik heb je een schema gestuurd.

mvg,
Hans

Greefhorst (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb wel is een gelijk iets gehad door een defecte massakabel in het motoruim. Er gaat 1 massa naar de motor en één naar het chassis. Degenen naar het chassis was slecht.

Gr,

timhoeks2 (0) PRO, 12 jaar geleden

tijdens mijn metingen geconstateerd dat de plus even inzakt. dynamo al vervangen, accu gewisseld, maar niks. lijkt of de verlichting even sluiting maakt, maar als je die gewoon laat branden werkt eigenlijk alles goed. je mag toch aan nemen dat als alleen de plus inzakt de massa's gewoon goed zijn? met multi meter in ohm stand zie je niks geen verschil op massa en wel kortstondig op de plus. plussen onder de kap en bij zekering kast e.d. zie je allemaal niks aan. het gebeurt al bij inschakelen van stadslicht. trekhaak zie je ook niks aan, met de achterlichten los maakt ook niks uit. ik weet het even niet meer...

Greefhorst (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je 2 startkabels hebt sluit deze aan op de min van de accu. 1 op de motor en 1 op het chassis. Miss dat het werkt met één betere massa. Over het algemeen als één verbruiker één andere verbruiker gaat overnemen is er één massaprobleem.

Is de spanning in de zekeringkast ook normaal, en staat er niet op zekeringen waar normaal niks opstaat niet ineens bijv 1v?

Wel één raar probleem. En kan je het niet uitlezen met één multifunctie test, dat kam met mijn autocom wel.

Mvg,

timhoeks2 (0) PRO, 12 jaar geleden

ja, massa en plus truc heb ik al uitgevoerd, maar zonder resultaat. ik kan met m'n launch verder niets uitlezen en wat ik uit kan lezen is zonder fouten. er zit wel een raar kastje op de zekering/relais kast onder dashboard, misschien dat het daar intern fot gaat. maar zo op het oogf als je het open maakt zie je er niets aan.

Greefhorst (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zal toch echt iets niet lopen zoals het hoort .. maar zover was je al. Ik kan zo even geen verklaring geven.

Succes,

timhoeks2 (0) PRO, 12 jaar geleden

nou, na een speurtocht heb ik de handoek in de ring gegooid en hem bij een bevriende opeldealer gezet. blijkt er dus een zekering van een overspanningsbeveiliging niet geplaatst te zijn. ik ben er dus iets te snel vanuit gegaan dat wanneer alles het goed doet en spanning krijgt terwijl het werkt er daar weinig mis mee kan zijn. niet dus!

Hans4040 (305) PRO, 12 jaar geleden

bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.