Vanmorgen deed mijn auto het niet. Sleutel omdraaien gaf een enkele klik en dat was het.
Accukabels aan een andere auto gehangen. Binnen 3 seconden begonnen de accukabels te roken. Ik was niet snel genoeg met ze eraf te halen. Resultaat gesmolten accukabels. Liggen nu in de container.
Er zijn de afgelopen 2,5 jaar geen wijzingingen geweest in de elektriciteit.
Ik denk dat er een kortsluiting is ergens. (Hoe kunnen de kabels anders smelten). Kan iemand een hint geven waar 'em dat in kan zitten? Wat is het meest waarschijnlijke?
Dank voor de hulp,
Kay
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je zeker dat ze juist waren aangesloten? Vaak zijn de kabels veel te dun probeer het eens met goede startkabels dan zal het vast niet gebeuren.
Hans
Hoi Hans,
Ik denk dat ze goed waren aangesloten. Plus aan plus en min aan min. Ik zal het anders zeggen, rood aan rood en zwart aan zwart. Lijkt met dat kleur codes altijd hetzelfde zijn.
Deze startkabels heb ik al vaker gebruikt. Toen ging het wel allemaal goed. Ik vind het wel vreemd.
Nogmaals met goede startkabels proberen kan maar dan moet ik ze wel eerst kopen. ;-)
Dank,
Kay
16 jaar
Je zou ook je massa eens moeten controleren tussen blok en akku. Vaak zit daar een ernstige overgangsweerstand vanwege roest. Ook kun je de startkabel min (zwart) eens rechtstreeks op het blok kunnen zetten om dit probleem te omzeilen.
En GOEIE startkabels koop je NIET bij de Hema of soort gelijke winkels voor 5 - 6 euro.......maar kosten minstens het 10-voudige.
Gr.
[quote=Petje57]En GOEIE startkabels koop je NIET bij de Hema of soort gelijke winkels voor 5 - 6 euro.......maar kosten minstens het 10-voudige.
Gr.[/quote]
waar???
k heb een setje waren meer als t 20 v
[quote=CARS&MOTORS][quote=Petje57]En GOEIE startkabels koop je NIET bij de Hema of soort gelijke winkels voor 5 - 6 euro.......maar kosten minstens het 10-voudige.
Gr.[/quote]
waar???
k heb een setje waren meer als t 20 v[/quote]
Dat bedoel ik dus Jerry..........
Die Hema-dingen kunnen ze beter als zekering gebruiken .................of laten waar ze zijn. Nog beter.
Gr.
Zit er niet gewoon kortsluiting in de accu.
16 jaar
mmm
mis iets??
ja ik ook had hier gister ook op gereageert.
gr tijne
16 jaar
modertor
waarom is mijn uitleg over hulpstarten en eventuele gevolg schade wegge--------
Ik ben erachter waarom de kabels smolten.
In de corsa is de zwarte kabel de plus en de rode de min. In mijn renault is de rode kabel de plus en de zwarte de min.
Ge kunt het dus wel raden........
Na het starten van de auto en je rijdt er een stuk mee kun je tot ongeveer 3 uur erna nog starten. Daarna is de accu te leeg. Met verder onderzoek kunnen het 2 dingen zijn (denk ik).
1) Accu is kapot/slecht en er moet een nieuwe in.
2) Aangezien de radio het sinds afgelopen weekend het ook niet meer doet kan hier een kortsluiting zitten die de accu leegtrekt.
Andere ideeen zijn altijd welkom. Zeker omdat ik er naast kan zitten.
16 jaar
Denk eerder dat de radio een tik heeft mee gekregen toen de kabels verkeerd zijn aangesloten alhoewel ik nog de 1e Corsa moet tegenkomen met een rode massakabel en zwarte pluskabel..............
Vervang eerst de accu eens door een nieuwe en bekijk dan of de klacht er nog steeds is. ( en wel de kabels goed aansluiten dan...........)
Gr.
er meerdere auto's die vanaf fabriek op 24v starten.
maar inderdaad ik moet ook de eerste corsa tegen komen met de zwarte kabel als +
opel astra f 1997 bijde accu kabels orgineel zwart
16 jaar
maar niet rood = +
OPEL vanaf '93 kleuren accu kabels:
+ = Zwarte kabel met vaak een rood hoesje over het eerste stukje van de kabel (bij de accu pool)
- = Zwart of bruin, dit is afnakelijk van de leeftijd van de auto.
Willem
[quote=autobedrijf van breugel]maar inderdaad ik moet ook de eerste corsa tegen komen met de zwarte kabel als +[/quote]
Ow dan heb je zeker alleen maar aan Corsa-A's gesleuteld
Alle Corsa-B's hebben zwarte + kabels
Willem
zowieso nwe accu erinzetten, heeft na je kortsluiting een zware opdonder gehad, 9 van de 10 keer betekent dat einde accu, of heel kort daarbij.
Radio, is helaas overleden, kunnen meestal niet tegen ompolen. ( zure stinklucht gehad in de auto ??????, dan eindtrap opgeblazen )
na inzetten nieuwe accu, dynamo controleren.
Corsa kan inderdaad bruine massakabel hebben, de verleiding is groot om die als + aan te zien ( spreek ook uit ervaring)
Groeten Marcel
meen je dat willem?, dat is mij nooit opgevallen..
in dat geval sorry voor mijn opmerking.
nee, ik heb niet alleen maar aan corsa's A gesleuteld.
Bart
Het had zomaar gekund dat je bij wijze van hobby aan oudere opeltjes rommelde.
het kan zijn dat de ALLEReerste Corsa's B nog rode kabels hebben als +, de rest is zwart
De - kabels zijn over het algemeen bruin, en bij de laastste Btjes zelf een zwarte - aanwezig.
Willem
In ieder geval weer iets nieuws. hellbat, gelukkig had onze radio een zekering. Deze was inderdaad gesprongen. Radio doet het in ieder geval weer. Verder ook een nieuwe accu geplaatst. Vanmiddag deed de corsa het. Morgen nogmaals proberen te starten en dan weten we zeker of het probleem is opgelost.
Bedankt voor eenieders hulp.
16 jaar
Voor je over een paar dagen weer een lege akku hebt is het verstandig wat marcel aangeeft: dynamo oftewel laadstroom controleren!!!!!!
De dynamo had ik al gecontroleerd met de oude accu. De laadstroom op zich was OK. Verder rijdt de corsa alweer 2 dagen.
Is het toch verstandig om de laadstroom alsnog te meten en waar moet ik dan op letten?
16 jaar
of de spanning boven de 14 volt komt met lopende motor.
Groeten Marcel
Mooi, dat doet ie.
Thanx!! allemaal voor de hulp.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar