Opel Calibra: accu spanning

Bouwjaar: 1992

accu spanning:

motor af = ong 13.50 v

motor lopend = ong 12.50 v

is dit normaal, want na een tijdje rijden is mn accu spanning gedaald naar ong 5,5 v en wil de auto niet meer starten.

wat is de spanning van een dynamo als deze oplaadt?

calibraboy1500

Geplaatst door calibraboy1500 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Beunhaas (540) PRO, 18 jaar geleden

plm 13 a 14 Volt.............

patje kadettje (0), 18 jaar geleden

als je met lopende motor meet en je zet de lichten aan en de blower,daalt je spanning dan erg??
Brandt je dynamolampje wel?Ik heb eens bij een Ascona C gehad dat het dynamolampje stuk was en daardoor laadde hij niet meer,bleek deel uit te maken van de stroomkring die de dynamo bekrachtigd.Wellicht is dat bij een Calibra ook zo.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik heb in eerdere topics gelezen dat t controle lampje gewoon functioneerd.

Ik denk toch dat de dynamo dood is.

Willem

twice (0), 18 jaar geleden

ik denk dat je accu dood is!!

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

dan zou tijdens het rijden gewoon voldoende stroom & spannig vanaf de dynamo geleverd moeten worden Tijdens draaiende motor mag zelfs met DEFECTE accu de spanning niet onder de 13 volt komen.

Ik heb veel met import auto's te maken (verhuizingen) als deze met een defecte accu gastart worden, hebben zegelijk voldoende licht.

Ik heb met een Dode accu van parijs naar huis gereden na hem met startkabels gestart te hebben (van een op andere moment accu defect)(in het donker dus licht aan).

Het enige waaraan je t merkt is t licht flikkeren van de verlichting, en de spannings vallen bij t inslaan van de koelvin (eventjes verzwakken van de verlichting).

De dynamo is de boos doener.

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Dynamo of bekabeling...
Paul

calibraboy1500 (0), 18 jaar geleden

Heb nogmaals gecheckt, dynamolampje brandt inderdaad niet meer!
De oorzaak volgens mij:

Een tijdje terug heb ik bijna alle lampjes vervangen door blauwe leds (incl.de nodige weerstandjes). Voordat ik de boel weer ging aansluiten heb ik getest of de blauwe leds brandden en dat deden ze. De leds branden allemaal. Dus ben ik de boel weer immekaar gaan zetten.
Wat denk je: Na het aansluiten van mn pas nieuwe radio/cdspeler is deze gelijk doorgebrand. De leds daarentegen niet. 180 euro naar de klote.
Later gingen telkens afwisselend storingslampjes branden (rechthoekig met bliksemschicht in het midden, een gloeilampsymbooltje en een rode met uitroepteken) enz. Ik negeerde het gewoon, want alles deed het nog prima.
Kort daarna rook ik telkens na een eindje rijden een penetrerende verbrand lucht, echt niet te verdragen. Hoe harder ik reed hoe erger. Het kwam uit de blower vandaan, dus iets in de motorruimte werd geroosterd.

Nu vermoed ik dat het de dynamo is geweest!
Door een of andere kortsluiting in het elektrische circuit, is de dynamo waarschijnlijk doorgebrand, waardoor de accu niet meer word opgeladen, tijdens het rijden.

Nu heb ik geprobeerd de kortsluiting te gaan opsporen. Ik ben als eerste de plus en de min gaan meten van de radioaansluiting.

Nu meet ik:

zonder sleutel contact = 1.60 v (positieve spanning)

sleutel op contact = - 10.40 v (negatieve spanning)!

Ik vermoed dat dit de reden is waardoor mn radio is doorgebrand.

De zwarte draad word positief en de rode draad word negatief. Dus wat positieve spanning hoort te zijn verandert in negatieve spanning! Heel raar! Maar alleen als ik de sleutel op contact zet.

Mijn Conclusie: sinds het aansluiten van de blauwe leds, inclusief bijbehorende weerstandjes, is het elektrische circuit is op hol geslagen, waardoor alles langzamerhand naar de maan gaat.

Of ik heb iets verkeerd aangesloten, of de leds zijn niet goed.
Wel weet ik, dat ik verschillende leds heb gebruikt, met verschillende inwendige weerstand of zoiets.

Kan dit de oorzaak zijn?????????



Peter Schouten (0), 18 jaar geleden

Heb je bij het inbouwen op de polariteit van de led's gelet? Als het 'dynamo-lampje' in het regelcircuit is opgenomen en je zet er een led verkeerd om in, dan klopt de hele spanningsregeling niet meer. Bovendien kan de extra voorschakelweerstand die je bij de led gemonteerd hebt ook roet in het eten gooien. De spanningsregelaar verwacht waarschijnlijk dat een bepaalde stroom door het lampje loopt. Als de werkelijke stroom tever afwijkt zou 't spul zich vreemd kunnen gaan gedragen.
Of dit ook oorzaak is dat je op je massalijn -10V krijgt durf ik niet te zeggen. Overigens zou ik verwachten dat als je hele auto omgepoold wordt (want waarom zou alleen de radio er last van hebben...) dat je boordcomputer ook wel naar de eeuwige jachtvelden zal vertrekken.
Trouwens, heb je ook al gekeken hoe de spanning is bij lopende motor? Want je hebt uiteindelijk 2 situaties waarbij de zaak onder stroom staat:
1) contact aan, motor loopt niet
2) contact aan, motor loopt wel
In situatie 1 wordt je auto uitsluitend gevoed door de accu, dus als dan de spanning negatief is zou je bijna gaan zeggen dat de accu verkeerdom is aangesloten...

suc6
Peter

calibraboy1500 (0), 18 jaar geleden

De situatie die ik heb verteld betreft het eerste geval, terwijl de accu op de juiste manier is aangesloten.

Bij lopende motor doet zich hetzelfde probleem voor als in situatie 1.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.