close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: As van dynamo/vaccuumpomp gebroken, kan oliedruk niet kwijt

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 dt

Afgelopen week had ik ineens geen rembekrachtiging meer. Vacuumpomp achterop de dynamo maakte een hels kabaal, dus de oorzaak was snel gevonden. Nieuwe dynamo besteld, en verwisseld.

Na het verwisselen wilde ik een proefritje gaan maken, springt de slang waardoor de olie weer terug naar het motorblok gaat er af voor ik ook maar een meter gereden heb. Alle olie op straat. Ik ging er van uit dat het aan de slangklem lag, maar na het vervangen hiervan springt de slang er niet meer vanaf, maar wordt de slang steeds dikker doordat de olie niet doorstroomt.

Er is dus iets dat de doorstroom van de olie blokkeerd. Om uit te sluiten dat de verstopping door losse onderdeeltjes uit de vacuumpomp zou kunnen komen heb ik de oude dynamo/vacuumpomp open geschroeft. Binnen ziet alles er keurig uit (is ook nog geen 2 jaar oud), alleen de as die ook door de dynamo loopt is doormidden gebroken. (Wat ook verklaard waarom de dynamo het wel gewoon bleef doen).

De kapotte vacuumpomp bleek dus niet de oorzaak te zijn, slechts een bijkomen probleem veroorzaakt door het echte probleem.

Alleen wat zou dat kunnen zijn?

De auto gebruikt verder geen olie en de motor loopt goed.
Verder is 2 dagen daarvoor door de garage de distributieriem vervangen, maar denk niet dat dat er iets mee te maken kan hebben, toch?

Wie kan mij helpen?

Groetjes,
Barbara

Geplaatst door

Babs82 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedoel je de STUURBEKRACHTIGING misschien ?

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Nee, het is de vacuumpomp van de rembekrachtiging die achterop de dynamo zit.
De dynamo is van het type: hitachi LR 170-505

Hoop dat ik een link naar een plaatje op internet mag plaatsen:

[img]http://images5.images-speurders.nl/image...[/img]
[img]http://fotos.marktplaats.com/kopen/9/cf/...[/img]

Anders even zoeken op het type.

De slang die er af springt/druk opbouwt zit op het buisje rechtsonder op het tweede plaatje.
Olie komt erin via opening links op het eerste plaatje.

Enig idee?

Groetjes,
Barbara

Babs82 0

13 jaar

Heb je zeker weten geen slang van positie gewisseld ?

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ja, de slangen zijn niet verwisseld.
Het is niet de eerste keer dat ik de dynamo vervang en de slangen zijn bovendien te kort om ze te kunnen verwisselen. Ze halen het simpelweg niet tot aan het andere aansluitpunt.

Babs82 0

13 jaar

Die dunne slang met banjo-oog zit op de olie -aanvoer van de motor. De afvoer is de dikke rubbere slang naar het carter, Hier staat helemmal geen druk op . Is het vacuum en de olie afvoer niet gewisseld??? Zelfs al zou je de olieaanvoer tegen houden zal de slang niet van de banjo schieten er staat +- 4 bar druk op. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Bedankt voor je antwoord. Alleen, ik kan de slangen niet verwisseld hebben, ze hebben een andere maat en zijn niet lang genoeg om bij de andere aansluiting te kunnen komen om ze te kunnen verwisselen.

De slang waar de druk op staat is de dikke olie afvoer slang en dus niet de dunne slang (is een banjo-oog dat ronde ding met die twee koperen ringetjes?).

Op de dikke olieafvoerslang zat zo'n slangklem die je kan indrukken, verplaatsen en weer kan loslaten en die zichzelf dan klemt. Deze werkte niet meer zo goed waardoor de slang er af kon springen. De slangklem is nu vervangen door zo'n slangklem die je met een schroevendraaier of steeksleuteltje kan vastdraaien en nu springt hij er niet meer af. Hij bouwt alleen wel druk op, want de slang wordt dik. Voor hij er weer af kon springen (en dus weer al mijn olie op straat zou gooien) heb ik de motor uitgezet.

Ik heb geen idee waarom hij druk opbouwt, ik had gehoopt dat iemand me dat hier kon vertellen voordat ik in het wilde weg het motorblok ga open schroeven om te kijken of ik iets kan vinden.

Mijn vermoeden is dat de vacuumpomp stuk gegaan is doordat hij de olie niet kwijt kon. Nu alleen nog uitvinden waarom hij de olie niet kwijt kan. Of komt het vaker voor dat de aandrijfas die vanuit de dynamo komt gewoon doormidden breekt zonder aanwijsbare reden?

Groetjes,
Barbara

Babs82 0

13 jaar

Carter te vol of carterdruk. !! Dop die slang aan het carter af en vang de olie uit de vacuumpomp op in een bak. Zo hard gaat die olie niet . Kijk of je nu wel kunt remmen.Ontluchting bovenaan de motor niet geknikt of verstopt ? Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Ik ben vanavond niet thuis, maar ik ga het morgenavond proberen.
Ik laat jullie weten of het geholpen heeft.

Bedankt.

Groetjes,
Barbara

Babs82 0

13 jaar

Als jij de slangen goed hebt zitten, dan zit het schoepenwiel op een of andere manier verkeerd om. Dus zuig en pers zitten dan ook verkeerd om. !!??!!

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ralf de oude dynamo ging om die reden stuk. De draairichting blijft ook bij die nieuwe dezelfde. !!! Zoekplaatje. Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Het omwisselen van beide olieslangen is zonder grote aanpassingen niet mogelijk (twee totaal verschillende slang type en aansluitingen). Het schoepenwiel is qua vorm zodanig dat het niet uitmaakt of het links- of rechtsom draait en zoals al opgemerkt wordt het schoepenwiel aangedreven door de as van de dynamo. De as van de dynamo wordt aangedreven door de v-snaar, en dus niet zo makkelijk van draairichting te veranderen.
Helaas heb ik geen oplossing maar wat mij wel fascineert is hoe kan het dat de as van de dynamo en vacuümpomp breekt. Om dat voor elkaar te krijgen moet er een behoorlijk kracht geweest zijn. Die kracht zou mijn inziens door de olie geleverd kunnen zijn. Het lijkt de vraag te zijn hoe kan het oliecircuit die kracht geleverd hebben? En is dit ook de oorzaak van het huidige probleem?

Jur64 0

13 jaar

[quote=Punt]De draairichting blijft ook bij die nieuwe dezelfde.[/quote]
Opmerkelijk dat de draairichting hetzelfde blijft..... ?!

Barbara, jij schrijft dat je de dynamo hebt besteld en vervangen. Ik neem aan dat dit compleet is met vacuümpomp ?? Of alleen de dynamo.?

Heb je de oude pomp met de nieuwe vergeleken.?? Zijn deze identiek ?
Heb je de ´afvoer´ van de pomp- leiding/ slang nagelopen, of dat er daar geen brokstukjes inzitten waardoor de olie niet snel genoeg weg kan ? Haal hier de leiding los, en blaas deze door. Check dit zorgvuldig.
Het mag niet zijn dat een vakuum pomp oliedruk opbouwt. Het wordt wel steeds interessanter.

S6

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Hoi Ralf, Punt en Jur64,

Fijn dat jullie me proberen te helpen.

De dynamo is exact hetzelfde als de vorige, compleet met vacuumpomp. De aandrijf-as die gebroken is wordt gedeeld door de dynamo en de vacuumpomp, dus moesten beide worden vervangen. Het is een nieuwe orginele dynamo/vacuumpomp en geen gereviseerde. De dynamo is twee jaar geleden vervangen en kwam toen van dezelfde leverancier.

Ik heb de oude dynamo van het weekend uit elkaar geschroeft ter leering ende vermaeck en ook om te kijken of ik kon ontdekken of er delen afgebroken waren. Alles zag er netjes uit, geen rafelige randen, krassen, beschadigingen of zo, alleen de as was gebroken. Ik weet natuurlijk alleen niet of hij nog compleet is. Ik heb zo'n ding nog nooit van binnen gezien, misschien zijn er wel onderdelen gebroken en in zijn geheel verdwenen? Maar dan zou je dan niet ook beschadiging aan de andere onderdelen moeten zien? Die losse stukjes moeten daar toch een tijdje rondgezworven hebben zou ik dan denken?

Ik ga nu naar huis en dan ga ik de tip van Punt proberen. Ook zal ik kijken of ik de slang er af kan krijgen om te checken of daar niet toch losse onderdelen inzitten. Hoop dat het helpt.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Barbara

Babs82 0

13 jaar

Het zal niet alleen een asje zijn, er moet een schoepenwieltje of een bus met daarin schotjes zijn. O.i.d.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Zo dik is dat asje niet het verwondert me wel dat de riem niet ging slippen . Voorheen moest je het pompje overzetten ,ik weet hoe het er uit ziet. Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.