omdat de accu van deze astra niet lekker geladen werd.
(als de belastingen aan staan, is er nog maar 12.5V op de accu klemmen over)
Heb ik gekeken wat de spanning val is over het stukje van de plus accu naar de + dynamo is.
dat was ca 1 a 1.5 volt (alhankelijk van de belasting)
toen heb ik een stuk kabel 10mm2 parallel gezet van de + dynamo naar de + accu.
als ik geen gebruikers heb aanstaan. loopt er ca 7A naar de accu (deze waarde loopt af, das logisch want de accu laad)
Maar nu, als ik gebruikers aanzet, dan loopt in dezelfde stroomrichting, dus richting de accu opeens een veel grotere stroom ca 40A)
Er moet dus wel iets serieus mis gaan in de orginele kabel of niet?
vr gr Rogier
ben benieuwd naar jullie meningen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
" Er moet dus wel iets serieus mis gaan in de orginele kabel of niet? ...."
Daar lijkt het wel op. Controleren op breuk. En anders de extra draad gewoon laten liggen.
Gr.
Misschien binnenkort het kabeltraject maar eens volgen, ik heb wel even vluchtig gekeken, op de plekken die direct toegankelijk zijn.
Waarschijnlijk loopt van kabel van de accu eerst naar de startmotor, en vandaar naar de dynamo? (wellicht gaat er op die overgang iets mis)
( op welk punt wordt de voeding naar de zekeringkast afgetakt?)
Petje bedankt alvast.
Eigenlijk hou ik er niet van om extra kabeltje te leggen, ik vind dat de oginele gewoon goed moeten zijn.
vr gr Rogier
16 jaar
De dynamoaansluiting is idd eigenlijk een aftakking van de +kabel bij de startmotor die vanaf de accu komt.
De stroomvoorziening voor de zekeringkast komt volgens mij rechtstreeks vanaf de +pool van de accu.
Er zitten 2 draden in de accuklem geperst. 1 naar de starter (dikke) en 1 naar de zekeringkast.
Gr.
Als je je verlichting etc aanzet gaat er meer stroom lopen richting accu omdat vanaf de accu meer stroom wordt gevraagd door de verbruikers. En de dynamo helpt dan een handje mee, daar is-tie voor. Dus volgens mij is er weinig aan de hand behalve de spanningsval van 1,5 Volt. Controleer de aansluitingen eens op corrosie, misschien heb je daar last van een beetje overgangsweerstand.
suc6
Peter
16 jaar
mijn idee was, dat de verbruikers hun energie van de dynamo halen.
(theoretisch kan je natuurlijk de accu loskoppelen als de motor eenmaal loopt)
mocht de energie van de dynamo niet voldoende zijn (lees de spanning zakt onder de act. accu spanning) dan gaat de accu "meehelpen" met voeden
Maar dan loopt de stroom wel in de andere richting, dus dat is niet aan de hand.
16 jaar
Je verhaal klopt helemaal, Rogier, dus eerst maar eens de aansluitingen en verbindingen goed controleren.
Vergeet ook de massadraad bij de spaninrichting van de V-riem niet !
Gr.
dank je wel Petje57, van het weekend ga ik er mee aan de slag.
vr gr Rogier
16 jaar
Na wat andere problemen, dit probleem maar weer eens de aandacht gegeven.
Wat blijkt:
Op de startmotor gaat de + draad van de accu (zwart) over in een rode draad richting de dyamo.
Deze 2 draadkleuren zitten bij elkaar in een Amp geklemd. (de amp is bevestigd op de startmotor)
Vanaf de startmotor richting de dynamo (de rode draad dus) is de kabel, ca 10cm verderop doorgehaald teneinde een andere (dunnere) rode draad extra aan te sluiten.
Deze verbinding is geroest, en ik kan aan de isolatie van de kabels zien dat ze te heet zijn geweest (dus overgangsweerstand)
Ik heb deze verbinding nog niet niet hersteld, maar ben ervan overtuigd, dat dit de boosdoender is geweest.
Voor mensen met soort gelijke problemen, (er zit een soort zwarte flexible buis om de kabels, deze moet je even verwijderen, dan zie je de
verbinding zitten.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar