Opel Astra: astra loopt onregelmatig.. hele zoektocht al gehad

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

hallo,

ik heb sinds een paar weken een astra

ik heb preventief olie bougies olie/luchtfiltertje vervangen

de auto hield geen constante temp aan
bij het stoplicht liep deze op tot 90 gr en zodra ik weer ging rijden zakte deze naar 80 gr
ook verloor hij kvs (bijna liter op 500km)

heb de thermostaat vervangen,en het probleem is opgelost,koelt nu ook netjes wanneer hij warm is.

bij een koude start loopt de motor wat rauw,soms ook wat hoger in toeren
zodra hij 500 meter heeft gereden,is het weg..

alleen blijft hij wel beetje schokken.. dit doet hij dan vooral als ik in zn 1 weg wil rijden

wanneer de auto vervolgens op temp is,en ik laat tijdens het rijden het gas los,schokt de auto licht.. dit doet hij ook bij stilstand
de laatste dagen wordt het schokken beter voelbaar,heb zelf ook het idee dat de auto iets inhoud.

benzine verbruik lijkt normaal

bougie's zijn goed.
bobine getest met nat nevelen
klein vacuïm lek opgelost
egr schoon gemaakt (vuil was minimaal)
stappenmotor schoon gemaakt
koppakking laten testen
auto uitgelezen,geen fout codes


waar the hell moet ik het nu gaan zoeken?

wesley83

Geplaatst door wesley83 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

kaleido 1 (1660) PRO, 10 jaar geleden

Het rauw lopen en iets hoger in de toeren is normaal .
Bij koude motor zal de electronika iets meer brandstof inspuiten , choke principe.
De carterventilatie is ook schoon , gasklepkuis gereinigd ?

Anita106 (0), 10 jaar geleden

weet je de motorcode? geen codes?

hoewel je zegt dat benzine verbruik normaal lijkt,

zou ik toch in de richting van de koelvloeistof temperatuur sensor ,de bedrading en de connector hiervan gaan zoeken.
ik heb t zelf ook gehad ( x16xel blok)

bedrading vd sensor loop stukje over het kleppendeksel bij mij,
kunststof isolatie was weg gebrand en de draden hard geworden.
de pinnetjes in de connector waren lam.

ik heb stuk draad vernieuwd samen met de pinnetjes ( junior timer contact geloof ik)
probleem was bij mij op gelost.

er is volgens mij een reparatie kit hiervoor van opel met stuk draad en connector.

als t goed is loopt er ook koelvloeistof door je inlaatspruitstuk,
als de pakking inwendig lek is van het spruitstuk kan koelvloeistof in een inlaat kanaal komen en zo weglekken
danwel zorgen voor lucht in het koelsysteem.

mis heb je er wat aan succes

wesley83 (0), 10 jaar geleden

carterventilatie is ook schoon gemaakt en ook het gasklephuis deze waren wel vuil
carterventilatie zat bijna dicht

had ergens gelezen dat ze dit gaatje ook wel eens iets groter boren.. maar dat durf ik niet aan,weet niet of dat gevolgen heeft

x16xel blok heb ik ook

ga morgen eens kijken naar de bedrading en die kvs temp sensor

maar als deze niet goed is,zou de motor dan niet warm moeten lopen?

wesley83 (0), 10 jaar geleden

waar zit de koelvloeistof sensor?
kan ik daar goed bij,of heb ik een brug nodig om die te vervangen?

R_Bakker (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou eerst eens een plaatje tussen de EGR zetten.
Heb heel veel keer het probleem zo kunnen oplossen.

wesley83 (0), 10 jaar geleden

was gisteren bij de dealer voor zon egr afdop pakking

maar daar vertelde ze mij dat op mijn type motor( ASTRA-G-CC; X1.6XEL) egr afdoppen niet mogelijk zou zijn

R_Bakker (0) PRO, 10 jaar geleden

zelf even een plaatje maken, als het motorstoring wel gaat branden kun je er altijd nog een nieuwe monteren.

wesley83 (0), 10 jaar geleden

oke,zal straks eens kijken.. heb vanmiddag de gelegenheid om een andere bobine erop te zetten..you never know

ik kijk dan ook meteen de bekabeling en stekker van de kvs temp sensor na

en ff kijken wat ie doet als ik de egr afdop met plaatje

wesley83 (0), 10 jaar geleden

alles was gewoon goed

alleen wat me nu opviel was:

kwam aan met warme motor,zag geen kvs meer in resevoir zitten,en bovenste slang van kvs was hard..
mn kachel wordt goed warm/heet..
links onder bij voorruit condens..even hete lucht blazen en het was weg.. maar zodra ik kachel uitzet komt de condens weer vrij snel terug

geen blauwe rook
geen drap onder kvs dop (gesnuffeld,geen uitlaat gassen bij kvs)
geen kvs bij olie,getest door vlammetje bij pijlstok te houden

maandag voor de zekerheid maar compressie test laten doen.

ben zelf namelijk bang dat het de koppakking is :S
weet het zelf ook niet meer.. de ene monteur zegt koppakking lek,en de andere vind dat onwaarschijnlijk

richard9712 (0), 10 jaar geleden

KVS slang hard kan idd duiden op lekke koppakking.

Vallard (0) PRO, 10 jaar geleden

En is het opgelost? ik heb het zelfde probleem namelijk en heb onderhand al alles vervangen wat het meeste voor de hand liggende was.
Ben erg benieuwd naar de oplossing!

Vallard (0) PRO, 10 jaar geleden

ps had ook het zelfde probleem met de thermostaat etc het lijkt egt exact het zelfde hoor graag even van je!

wesley83 (0), 10 jaar geleden

hoi vallard,

bij mij was het toch de koppakking..
bij de 4e cilinder lekte hij koelvloeistof weg

had er inmiddels ook een motorstoringslampje bij gekregen,deze was voor de lambda sensor vóór de kat..

auto loopt nu weer als nieuw

hopelijk kun je er iets mee,iig veel succes met je auto

wesley83 (0), 10 jaar geleden

oplossing moest ik nog vermelden..
dat was dus de koppakking :)

Vallard (0) PRO, 10 jaar geleden

bedankt voor je reactie, ik verlies geen koelvloeistof gelukkig maar de rest komt wel overheen kwa klachten.
Mooi dat het is opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.