Opel Astra: Auto schokt, motoregeling niet stabiel

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Hallo allemaal,

Heb sinds een week het probleem dat de auto stoterig rijd, net of je de hele tijd met het gaspedaal zit te spelen(harder zachter, harder zachter etc.), probleem doet zich voor met een koude motor en ongeveer 10 minuten nadat de motor op temperatuur is wordt het zo veel minder dat het niet meer storend/merkbaar is(Ook met de cruisecontrol aan is het probleem het zelfde). het lijkt wel alsof de motor regeling het toerental niet stabiel kan houden. Ook als de auto een koude start maakt en nog verhoogd stationair draait schommelt het toerental gerust 500 tpm. Stationair is wel gewoon goed, maar over de rest van het toeren gebied doet het zich wel voor, bij warme motor alleen met constante snelheid rijden, bij koude motor ook met acceleren.

De auto rijd op LPG maar het probleem doet zich ook voor op benzine, is dan wel iets minder heftig dan op LPG.

Heb de ECU al een keer gerest door de accu los te halen ( is +/- 4uur los geweest)

Krijg ook geen foutcodes gemeld

Motortype is de 1.8 16V (1.8XE volgens mij) iig met electronisch gaspedaal
Km stand 197.000 km

Iemand die me opweg kan helpen met waar ik het in moet zoeken?

Mvg,

R. Brand

Robbert89

Geplaatst door Robbert89 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kleijn (0), 10 jaar geleden

Lijkt toch een beetje op je toerental sensor

Robbert89 (0), 9 jaar geleden

Probleem doet zich nog steeds voor en is met kouder weer wat erger dan met warm weer lijkt het.

@ Kleijn, Het toerental komt op het dashboard prima binnen, lijkt me toch dat daar dan ook rare dingen te zien moeten zijn? De naald wordt volgens mij ook elektrisch aangestuurd.

Had even met de Opel garage gebeld en die wezen mij er op dat het mogelijk een vacuum probleem is of dat het met de EGR klep te maken had. Heb vandaag onder de kap gezocht naar een EGR klep maar kan niks vinden, mogelijk dat ik het type heb zonder EGR klep?
Vond wel een soort van Vacuum schakelaar naast/onder het inlaatspruitstuk en via t serienr achterhaald dat het een schakelaar is voor t secundair luchtsysteem. ( http://www.auto-onderdelen24.nl/opel/ast... ). Nu blijkt dat er een vacuum aanzuigleiding zit op het onderste punt van het inlaatspruitstuk, maar in mijn spruitstuk wordt ook een beetje smeerolie toegevoegd aan de inlaatlucht voor de klepslijtage ivm rijden op LPG. Nu zit die aanvoerleiding daarvan nagenoeg boven t vacuum aanzuigpunt voor die secundaire klep. Kan het zijn dat dit mogelijk verband heeft met deze storing?


Op het internet staat alleen dat deze vaak wordt gebruikt in combinatie met een secundaire luchtpomp, en die heb ik volgens mij niet, en is ook niet te vinden als onderdeel op dit type auto. Is er iemand die me kan vertellen waar deze klep voor gebruikt wordt en hoe dit systeem werkt bij deze motor?

Mvg,

R. Brand

Robbert89 (0), 9 jaar geleden

Probleem doet zich nog steeds voor, inmiddels diagnose apparatuur voor op de laptop in huis gehaald om daar de boel mee te analyseren. En daarmee het volgende geconstateerd:
- Long term feul trim is +/-5-7% hoger op gas dan op benzine (getest over een lang stuk)
- Problemen zijn het zelfde op gas als op bezine (getest na 20-25 km op benzine gereden te hebben en ook een koude start te maken op benzine)
- regeling lambda sonde lijkt oke te zijn.
- Meetwaarde LMM vertoont soms kleine piekjes. Waarde wordt vergeleken met stand van het gaspedaal, Vb: waarde LMM = 2,5 G/sec, stabiel (stationair) gasklep stand 2,0% en opeens zit er dan een waarde van de LMM van 5,01 g/sec tussen. En deze piekjes komen met regelmaat voor. (zie link naar screenshot)

https://www.dropbox.com/s/bk7gg60wv7wjnz...
https://www.dropbox.com/s/8xdyqflxpgeqwe...


Nou is mijn vraag: zijn dit soort piekjes normaal of zijn dit de tekenen van een haperende LMM? of is deze afwijking normaal?

Robbert89 (0), 9 jaar geleden

Auto is bij de dealer geweest en daar uitgelezen en nagekeken, deze konden niks vinden in de elektronica en vermoedde een probleem met de kleppen ivm rijden op LPG. Kop is van de motor geweest en de klepzittingen bleken versleten. Kop is voor revisie geweest. Rij nu sinds afgelopen vrijdag weer met de auto en de problemen zijn verdwenen. LPG installatie moet nog iets afgesteld worden maar het schokken is verdwenen.

Na lang zoeken is het probleem dus eindelijk verholpen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.