Opel Zafira: Automaat slipt/valt weg

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2

Ik heb een probleem met een Zafira 2.2 2007 automaat.

De achteruit pakt ie soms helemaal niet, soms slipt ie zodat de auto minimaal in beweging komt bij half gas, en soms pakt ie hem wel gewoon goed.

In z'n vooruit doet ie het meestal eventjes goed, maar na even stilstand(stoplicht) schakelt ie op naar 2 of 3 en valt de aandrijving helemaal weg.
Als ik de auto uitzet, even wacht en weer start doet ie het wel weer.
Soms in het begin niet harder dan 40-50/uur maar later pakt ie dan ineens weer op.
Kick-down doet het dan ook gewoon.

Ik vind het erg vreemd. Vooral omdat er helemaal geen regelmaat in zit.
Hij geeft geen meldingen op dashboard.

Wie kan me tips geven?

Waard

Geplaatst door Waard (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kleijn (0), 13 jaar geleden

genoeg olie in de automaatbak
??

Waard (0), 13 jaar geleden

Ja wel genoeg olie erin.
Maar ik lees wel op forums dat deze olie rood van kleur moet zijn, klopt dat?

Kan een verkeerde of te weinig olie zulke vreemde symptomen geven?

kleijn (0), 13 jaar geleden

te weinig olie geeft deze problemen ja
verbrande olie ruik je aan je peil stok
olie zou rood moeten zijn zwart is verbrand

Waard (0), 13 jaar geleden

Heb nog voor de zekerheid even gekeken.
Voor de duidelijkheid....
Peilstok (met grendel) aan de rechste kant van de motor (tussen motor en bak)
heeft olie eraan hangen met de kleur en reuk van transmissieolie/hydrauliekolie.

Kan dit in korte tijd veel schade toebrengen aan de bak zelf?
Kan ik deze bak "spoelen" met de goede olie?

Zou het dan toch een redelijk eenvoudige oorzaak hebben.
Gezien de symptomen kon ik me dat haast niet voorstellen.

kleijn (0), 13 jaar geleden

olie van de automaat moet je peilen met draaiende motor

Waard (0), 13 jaar geleden

Ben weer iets verder in m'n zoektocht.
Olie is ververst, maar de oude olie stonk niet, maar was ook niet helemaal helder meer.
Was ook niet rood, maar dat is de voorgeschreven olie ook niet in dit geval.

Er wordt aangegeven dat er 4 liter in moet, maar ik heb me laten vertellen dat de koppelomvormer een aanzienlijk deel vasthoudt. Bij 3 liter zijn we daarom opgehouden en bij warme bak (80gr.) zit de olie aan het maximum van de peilstok.

En het lijkt iets te verbeteren......
Alleen bij koude bak (zeg 's morgens de eerste 5km) houdt de bak telkens in als ie naar z'n 2e trap geschakeld heeft. De ene keer meteen, de andere keer heeft ie al een stukje in z'n tweede gereden.
De auto remt dan toch wel behoorlijk af met soms een beetje schokken. Daarbij maakt de bak een gierend geluid, niet erg hard, maar in de auto toch goed hoorbaar. Wanneer hij terugvalt in 1e trap is het geluid meteen weg.
Na een paar keer gaat de bak in noodprogramma, maar is dmv uitztten van de auto weer weg.
Vervolgens als de auto/bak warm is rijdt hij goed. Hoe warmer hoe beter nu. Ook het aangrijpen in D of R gaat dan iets zachter.

kleijn (0), 13 jaar geleden

Mechanisch defect zonder defectcodes (AF 17/AF 22)

Aanwijzing: Defecten van de transmissie kunnen puur mechanisch zijn en hebben niet altijd een effect op de werking van de transmissie. De volgende tabellen dienen als hulpmiddel bij de defectopsporing.

Hard, jankend geluid in selectorhandelstand N of P (auto staat stil, motor draait stationair)

Waarschijnlijke oorzaak
Oplossing
Zie werkwijze

Verkeerd oliepeil
Oliepeil controleren
Oliepeil transmissie controleren en corrigeren

Defecte omvormer
Omvormer vervangen
"Omvormer en/of oliepompkeerring vervangen"

Defecte oliepomp
Staat van de transmissie-olie controleren, evt. oliepomp demonteren en reinigen
"Staat van de transmissie-olie controleren", "oliepomp uit- en inbouwen", "oliepomp demonteren en monteren"

Inwendig defect transmissie
Staat van de transmissie-olie controleren, evt. transmissie demonteren en defect verhelpen
"Staat van de transmissie-olie controleren"



Mechanische defecten zonder defectcodes (vervolg)

Gierend geluid in selectorhandelstand N of P (auto staat stil, motor draait stationair)

Waarschijnlijke oorzaak
Oplossing
Zie werkwijze

Losse bevestigingsbouten aan meeneemplaat
Bevestigingsbouten vervangen en met voorgeschreven aanhaalkoppel aandraaien
"Aanhaalkoppelrichtwaarden" "Meeneemplaat uit- en inbouwen" in groep "J"

Meeneemplaat gebroken
Meeneemplaat vervangen
"Meeneemplaat uit- en inbouwen" in groep "J"

Transmissie niet goed aan de motor bevestigd
Stand van motor t.o.v. transmissie controleren, bevestigingsbouten met voorgeschreven koppel natrekken
Aanhaalkoppel-richtwaarden

Omvormer schuurt tegen transmissiehuis
Staat van de transmissie-olie controleren, evt. transmissie demonteren en defect verhelpen
"Staat van de transmissie-olie controleren"

Inwendig defect transmissie
Staat van de transmissie-olie controleren, evt. transmissie demonteren en defect verhelpen
"Staat van de transmissie-olie controleren"



Mechanische defecten zonder defectcodes (vervolg)

Piepend geluid bij ingeschakelde versnelling (auto staat stil, motor draait stationair)

Waarschijnlijke oorzaak
Oplossing
Zie werkwijze

Versleten bus in oliepomp
Staat van de transmissie-olie controleren, evt. oliepomp vervangen
"Staat van de transmissie-olie controleren", "oliepomp uit- en inbouwen", "oliepomp demonteren en monteren"

Inwendig defect transmissie
Staat van de transmissie-olie controleren, evt. transmissie demonteren en defect verhelpen
"Staat van de transmissie-olie controleren"


Duidelijk kloppen of metaalachtige geluiden in elke versnelling, behalve de 4e

Waarschijnlijke oorzaak
Oplossing
Zie werkwijze

Inwendig defect transmissie
Staat van de transmissie-olie controleren, evt. transmissie demonteren en defect verhelpen
"Staat van de transmissie-olie controleren"



Mechanische defecten zonder defectcodes (vervolg)

Lekkage tussen motor en transmissie bij stilstaande auto en draaiende motor

Waarschijnlijke oorzaak
Oplossing
Zie werkwijze

Te hoog oliepeil
Oliepeil controleren
Oliepeil transmissie controleren en corrigeren

Transmissie niet goed aan motor bevestigd
Bevestigingsbouten met voorgeschreven koppel natrekken
Aanhaalkoppel-richtwaarden

Bus oliepomp beschadigd of los
Staat van de transmissie-olie controleren, evt. oliepomp vervangen
"Staat van de transmissie-olie controleren", "oliepomp uit- en inbouwen", "oliepomp demonteren en monteren"

Oliepompkeerring beschadigd
Oliepompkeerring vervangen
"Omvormer en/of oliepompkeerring vervangen"

Omvormerhals beschadigd
Omvormer en oliepompkeerring vervangen
"Omvormer en/of oliepompkeerring vervangen"



Mechanische defecten zonder defectcodes (vervolg)

Olielekkage bij stilstaande auto

Waarschijnlijke oorzaak
Oplossing
Zie werkwijze

Lekke pakkingen of afdichtnaden
Aandrijfaskeerringen, oliekoelerleidingen en aansluitingen controleren, transmissiehuis en afdichtingen controleren
"Keerringen aandrijfas vervangen", "Oliekoelleidingen uit- en inbouwen", "Zijdeksel uit- en inbouwen" "Hoofdbehuizing vervangen", "Behuizing omvormer vervangen"

Waard (0), 13 jaar geleden

Dat is erg welkom zo'n lijst. Dank daarvoor.

Vandaag heb ik de auto uit laten lezen, en hetvolgende zijn de foutcodes:
P1700 (iets in motoronderhoud, kan vele oorzaken hebben werd me verteld)
P0730 (verkeerde overbrengingsverhouding in bak, kan ook vele oorzaken hebben schijnt)

Voor de goede info, het gierende geluid is niet echt hard.
En enkel nog bij koude bak tijdens het rijden, bij (bijna) stilstand is daarvan niets meer te horen.

Waard (0), 13 jaar geleden

We zijn weer 2 weken verder.
De automaat doet het weer prima.
De eerste week na het verversen van de olie heeft ie nog wat strubbelingen gehad. Zoals eerder gezegd, enkel bij koude bak gaf ie soms een zacht gierend geluid en remde de bak de auto af.
Dat werd elke dag steeds wat minder, en nu rijdt ie al een week helemaal zonder problemen.

Voor de zekerheid gaat er dit weekend weer nieuwe olie in de bak om de losgekomen vervuiling ook nog voor een groot deel af te voeren. Omdat er vorige keer dus een liter is blijven hangen hoop ik dat dit nu een beetje los is gekomen. Alle versnellingen zijn denk ik voldoende aan de beurt geweest bij de vele binnendoor ritten die ik gemaakt heb. Hopelijk zijn dan ook de kleppen weer een beetje verlost van viezigheid.

Kortom, nog één keer de zaak verversen zal zeker geen kwaad doen en voor die 50 euro ga ik dat niet laten.

Bij deze wil ik Willem bedanken voor de bijdragen!!

Groeten, Waard

kleijn (0), 13 jaar geleden

oke jongen was het niet alleen hoor
nog 1000000000 specialisten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.