Opel Verctra-B DI-16v: Automatische multiriemspanner

Bouwjaar: 1997

Ik heb het volgende probleem, wanneer de motor een tijdje stationair draait, ontstaat er een soort rammel/resonantie. Het duidelijkst hoorbaar bij het luchtfilter en de multiriem. Ben bij de Opel dealer geweest en zij verdenken het lager van de aircopomp, ik betwijfel dit echter. Ik heb eerder begerepen dat de automatische multiriemspanner ook dit probleem kan veroorzaken. Hoe kan ik dit testen en hoe vervang ik de multiriemspanner, is dit een voudig?

Yarama

Geplaatst door Yarama (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

airco pomp en multiriem spanner komen beide voor. laat de motor eens stationair lopen, en kijk eens goed (is ietwat lastig) of de multiriem heen en weer klappert. zo ja is de spanner defect.



Yarama (0), 20 jaar geleden

Stel dat het toch in de aircopomp zit, kan ik hier dan mee doorrijden, zoals gezegd is het alleen als ie een tijdje stationair loopt, ook is de werking van de airco verder prima. Reparatie kost toch snel 800 a 900 Euro. En dat vind ik voor reparatie een rammeltje vrij veel.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

hoor je het geluid ook als de airco uit staat??



groeten opeltje

Yarama (0), 20 jaar geleden

ja hij rammelt met airco aan en uit, het is zelfs zo dat als ik de airco aan heb en hij rammelt niet wanneer ik dan de airco uitzet hij direct kan beginnen te rammelen. Hij rammelt uitsluitend bij stationair toerental, heel ietsje gas geven (paar 100 toeren erbij) en het is weg, het lijkt echt op een resonantiepunt.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

dan zal het de pomp niet zijn denk ik. controleer de spanner en krukaspoelie (vulcanisatie los) goed.



groeten opeltje

Yarama (0), 20 jaar geleden

Wat bedoel je met vulkanisatie van de krukaspoelie, dan moet ie toch ook olie lekken/zweten. Kan ik de spanner eenvoudig vervangen mocht dit nodig zijn. En kan ik aan de bovenkant bij de spanner?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

nee, je kunt vanaf de bovenkant niet bij de spanner. het is een kl*te klusje hoor.

wat de poelie betreft, nee dan lekt hij geen olie. de poelie lijkt 1 geheel, maar het midden en buitenkant (waar de riem overheen loopt) van de poelie wordt gescheiden door een laagje rubber om trillingen op te vangen. op deze manier zitten deze delen aan elkaar vast als krukaspoelie.

Yarama (0), 20 jaar geleden

Is die krukaspoelie evt. ook los te vervangen?

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

jawel, dat kan. dan krijg je direct een gemodificeerde poelie.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

is het opgelost??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.