close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: battery loopt af in corsa a

Bouwjaar: 1985

Ik heb een radio gezet in een corsa a en heb de 2 plussen (memorie en de ander + aangesloten op een constante stroom.
Moet wel zegge er wordt weinig mee gereden 1 keer per week .
battery 44A , nu loopt de battery af , echt zo goed als leeg.
Wat gaat er mis?
Grtz

Geplaatst door

Dan21 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Danny

Normaal moet je de twee plussen gebruiken. Constante plus is voor de memory-functie (behouden van voorkeurzenders en instelleingen) en de geschakelde plus voor de rest. Dus die gaat er ook van af als je contact slot uit zet. Anders heb je dus kans dat de radio aan blijft staan. Weet niet of jij ook zo'n geschakelde plus hebt. Is verder je radio niet kapot ? Ik heb dat ook gehad, had ik de versterker opgeblazen (kortsluiting). Ik had wel een externe versterker, dus gebruikte die ingebouwde niet. Maar hij vrat dus wel stroom en trok mijn accu in 3 dagen leeg.

Gr.
Remco

remco9422 0
badge

20 jaar

Ik heb bij mijn weten geen geschakelde plus ,en de radio is perfect in orde .heb het zelfde aan de hand gehad met een andere radio.
Zou die memorie met veel gaan lopen ?
Grtz

Dan21 0

20 jaar

Ik heb het ooit gemeten, de memory-stand trekt maar een stroom van ongeveer 100 miliAmpere. Dit zou moeten uitkomen op 3 weken niet rijden voordat de accu leeg is. Dus er is weldegelijk iets aan de hand. Alleen de radio is een optie ?? Is er geen sluiting of lekstroom ergens ??

Gr.
Remco

remco9422 0
badge

20 jaar

Ik denk niet aan een lek , want ik had vorig jaar hetzelfde aan de hand gehad met een nieuwe radio .
Heb een jaar zonder radio gereden zonder problemen .
Een battery 44a is standaard in de corsa en is nieuw, wat meer amperé had wel betere geweest ,
Grtz

Dan21 0

20 jaar

44 Ampere /uur. Stal je radio trekt in rust een stroompje van 200 mAmpere. (Is al ruim genomen). Dat betekent dus dat ie in 5 uur 1 ampere aan stroom trekt. dus 44 x 5 is 220 uur. Dat is dus op een dag na, 10 dagen... En dan is het ruim genomen. Misschien trekt die radio inderdaad wel veel. Ik weet het ook niet.

Gr.
Remco

remco9422 0
badge

20 jaar

je MOET een geschakelde + pool gebruiken, kun je als je handig bent met een goede rode kabel zelf trekken vanuit de zekeringenkast...Waarschijnlijk is er een lekstroom, misschien heeft een ander de schakel plusdraad ergens afgetakt of geknipt...en zit ie dus gewoon ergens...Als je twee keer constant stroom hebt, wordt de accu extra en onnodig belast. Omdat je met een andere radio precies hetzelfde had, denk ik dat het juist NIET in de radio zit, dus.

Nathan 0

20 jaar

Radio "gebruikt" dan absoluut niet meer vermogen. Als ie tenminste fatsoenlijk uit staat. Uit is uit, of dit nu gebeurt doordat je het contact af schakelt (en memory blijft) of omdat je hem handmatig helemaal uit zet. (Blijft memory ook er op). Fijt is inderdaad dat er een geschakelde moet zijn en dat het dan inderdaad niet aan die radio ligt als het al de tweede is. Ligt die draad niet ergens afgeknipt achter het dashboard ?

Gr.
Remco

remco9422 0
badge

20 jaar

Ligt die draad niet ergens afgeknipt achter het dashboard ?
Zou kunnen , het is een wagen van 1985 , ik weet niet toen de radio's al een memory hadden.
Het rare van de zaak is , als ik de radio ontkoppel loopt de battery niet af , indien er een lek was aan de draad moest ik het toch constant aan de hand hebben .
En ik heb de radio zeker niet laten opstaan ,
Zou misschien best een geschakelde draad gaan zoeken en het zo eens proberen , alhoewel ik het betwijfel of dit echt zou helpen .
Thx
Grtz Danny

Dan21 0

20 jaar

Remco, je berekening hierboven rammelt een beetje.

> 44 Ampere /uur.
De capaciteit van een accu wordt in Ampereuur gegeven, de accu kan (bij benadering) een gegeven stroom (Amperes) gedurende een bepaalde tijd (uur) leveren. Je moet dus de stroom vermenigvuldigen met de tijdsduur, en niet delen. Vandaar de eenheid Ampereuur (zonder slash, er wordt niet gedeeld).

> Stel je radio trekt in rust een stroompje van 200 mAmpere. (Is
> al ruim genomen). Dat betekent dus dat ie in 5 uur 1 ampere
> aan stroom trekt.
200 mA is 0,2 A. Na een uur is er dus 0,2 Ah gevlogen, en na 5 uur 1 Ampereuur (Ah).
> dus 44 x 5 is 220 uur. Dat is dus op een dag na, 10 dagen...
Theoretisch zou je op deze manier inderdaad 44 x 5 uur toekunnen voordat je de hele accu leeggesabbeld hebt. Helaas mogen normale loodaccu's niet zover ontladen worden. Ik zou 'm niet graag structureel half leeg trekken, daar heeft-ie nogal van te lijden.

Danny,
Ik las gisteren dat een normaal ruststroomverbruik ongeveer 50 mA is. Het lijkt me een goed idee om te meten hoeveel jouw verbruik is met en zonder radio, dan kun je het probleem isoleren. Het zou ook nog kunnen dat de accu niet voldoende wordt bijgeladen in de tijd dat de wagen wel rijdt.

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

20 jaar

Thx voor de snelle reactie,
Ik ben niet zo'n kei in electriciteit , ik heb wel een multimeter,maar hoe meet ik dat best?
Grtz

Dan21 0

20 jaar

Je moet dan een meting van de stroomsterkte doen, je meter moet dan in serie staan. Dat betekent één van de accupolen loshalen, je meter hiertussen zetten (klemmetje aan de accu, klemmetje aan de accuklem) en meten. Meten = weten!

Voor de volledigheid: als je spanning meet, moet je meter parallel staan. De accuspanning meet je bijvoorbeeld door de klemmen van je meter op de accupolen te zetten.

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

20 jaar

Thijs, daar heb je helemaal gelijk in. Heb het alleen gemakthalve ff achterwege gelaten. Inderdaad met een half volle accu start ie al niet zo fijn meer. Ging om de berekening en het idee he !!!

Verder zou ik eerst eens gaan beginnen aan de constante plus vna de radio. Meter inderdaad in serie zetten. Meet je direct achter de accu, heb je ook het lampje van de deur en dergelijken die mee spelen..

Gr.
Remco

En T

remco9422 0
badge

20 jaar

De accuspanning is 12.44v.
En de tussen de accuklem en accupool in serie meet 12.25v zonder radio.
Met radio in geplugd 12.47v!

Dan21 0

20 jaar

Danny, dan heb je de spanning gemeten. Je moet de stroom meten door de kabel heen. Dus multimeter op Stroom zetten (ampere) en vervolgens de ene draad aan de accu, de andere aan de losse min pool. En dan meten maar !!

Gr.
Remco

remco9422 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.