Hallo laatst een motorstoring P0170 nu heb ik gehoord dat de lmm bij max toerental ong. 100 gr/sec moet zijn nu heb ik hem uitgelezen tijdens het rijden tot de 5000 doorgereden en geeft hij maar 50gr/sec aan. De lambdasonde reageert volgensmij wel normaal. Laag voltage stationair en als je gas geeft schiet hij een keer omhoog wn komt weer terug. Wat kan het probleem zijn?
Mvg Timo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het klopt dat je bij max. vermogen iets meer dan 100 gr/sec aan luchtmassa moet hebben.
Echter, dat is bij deze motor bij 6300 omw/min. En je moet dan ook plank gas geven (niet half gas zoals het grafiekje suggereert).
De gemeten waarde en het grafiekje van het lambdasonde signaal wijst echter op een te arm mengsel.
De waarde van 0.0% bij de short term fuel trim wijst erop dat de lambdaregeling is uitgeschakeld.
Meestal is dat omdat er een foutcode is. Heb je gecontroleerd of er foutcodes zijn?
En zo ja, welke zijn dat? (Exacte tekst en nummer indien mogelijk).
De oorzaken kunnen zijn een verouderde luchtmassa meter (vernieuwen) of valse lucht (lek vinden) of een te lage inspuitdruk.
Wat doet je brandstofverbruik nu? Is dat gelijk, hoger, lager?
Hallo oldford,
Ik heb de auto hier bij deze grafiek vol gas door getrokken naar de 5000. eerder heb ik de auto volgas doorgetrokken tot 6000 toeren en hiermee heb ik 60gr/sec gehaald. tijdens het maken van deze screenshot stond ik stil en liep de motor stationair. ik heb de motor uitgelezen en hierbij kreeg ik de foutmelding p0170 - Fuel trim malfunction. heb de auto gekocht terwijl hij al warm was dus hij stotterde niet meer en het lampje is pas na 400 km aangekomen. ik heb gekeken naar de lucht toevoer leidingen hier lijken geen scheuren of lekken te zijn. het brandstof verbruik weet ik dus niet of hij hoger of lager is geworden.
5 jaar
als ik de motor voor het eerst op de dag start loopt hij 20 sec hoog stationair hierbij kan ik geen gas geven want dan slaat hij af het rijkt dan erg naar benzine dus denk dat hij dan erg rijk loopt.
5 jaar
Dat laatste KAN wijzen op een defecte koelvloeistof temperatuur sensor die koud veel te koud aangeeft.
Kun je uitlezen met contact aan voor de 1e motorstart.
Kijk dan gelijk waar de Long Term Fuel Trim op staat op dat moment.
Het KAN ook komen door de aanwezigheid van foutcode P0170 en de effecten daarvan.
Omdat de lambdasonde steeds te arm aangeeft leert de motor-computer dat het mengsel verrijkt moet worden.
Die Long Term Fuel Trim gaat tot zo'n 20%. Die waarde wordt nog steeds gebruikt ook al staat er de foutcode.
Je kunt eens proberen om voor de 1e motorstart de foutcodes te wissen.
Tegelijkertijd wordt dan die aangeleerde factor weer op 0% gezet.
Dan zou het starten beter moeten gaan en je zou geen benzine meer moeten ruiken.
Het nadeel is dat bij het warm worden het mengsel weer veel te arm wordt en het enige tijd duurt voordat de lambdaregeling weer is ingeleerd.
N.B.: 60 gr/sec bij 6000 omw/min is ook veel te weinig. In de laatste 300 omw/min komt er misschien nog 5 gram bij.
Maar dan mis je ergens dus zo'n 35% van de luchtmassa.
ik heb de storings codes van de week gewist en nog steeds hetzelfde probleem long fuel trim lijkt niet veel te doen ik zal eens naar de koel temp sensor kijken.
5 jaar
Long Term Fuel trim MOET op sommige momenten toch een heleboel (20% of meer) doen.
Anders krijg je namelijk P0170 niet.
N.B.: Misschien overbodig, maar de Long Term Fuel trim is niet de waarde die op de foto staat.
Dat is de Short Term Fuel trim.
Koel temp sensor is goed. Ik had eerst long term fuel trim aanstaan op de live data nadat dus navenand niks deed heb ik hem uitgezet. De screenshots zijn van vanmiddag van het werk naar huis zon 8 km.
5 jaar
Welke waardes moet ik aanzetten om zo goed mogelijk bij de conclussie te komen.
5 jaar
Niet aanzetten: waardes die er niet zijn zoals brandstof gebruik in liters/uur, brandstofdruk, relatieve gasklepstand.
Waardes die niet veranderen zoals welke lambdasondes aanwezig zijn.
Wel aanzetten: Achterste lambdasonde. Kan misschien iets meer vertellen over het signaal van de voorste.
Short EN Long term fuel trims (de aparte waardes, niet de fuel trim die bij een bepaalde lambda sensor hoort).
Fuel System status. Geeft aan of de lambda regeling aan (Closed Loop) of uit (Open loop) is.
Voor de rest wat je al hebt: rpm, luchtmassa, gasklep positie, Koelvloeistof temperatuur.
Inlaat lucht temperatuur hoeft niet. Die wordt niet gebruikt voor de berekening van de inspuittijd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar