Hallo beste mensen,
Ik heb een zafira en deze geeft Code P170 aan, heb al diverse dingen vervangen en nagekeken waaronder, LMM, Lampdasonde, Luchtfilter, Bougies, heb nu al
2x een flesjes benzine systeem reiniger er in gedaan, brandstoffilter vervangen en zelfs gekeken naar de aanvoerslang van de brandstof in de tank.
Begin nu toch een beetje wanhopig te worden, weet iemand nog een eventuele oplossing voor dit probleem, zelf denk ik misschien nog aan een injector of de pakking van het inlaatspruitstuk.
Graag hoop ik dat er iemand komt met een eventuele oplossing.
Groet,
Arno
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Code P0170 wordt gebruikt in 2 gevallen: als het systeem te rijk staat en als het systeem te arm staat.
Vaststelling hiervan zal dus als 1e moeten gebeuren.
Dit gaat het makkelijkste door middel van uitlezen van de zogenaamde "long term fuel trim".
Is die negatief dan is het systeem te rijk, is die positief dan is het systeem te arm.
Hoi oldford,
Was er vergeten bij te zetten dat ik hem bij de opel had laten uitlezen, hun kwam met het antwoord dat hij een te arm mengels had en zij hebben naar de aanvoerslang van de brandstof gekeken, maar ja de kosten van de garage liggen dermate hoog dat ik toch zelf liever ga kijken, 102 eurie per uur om wat te zoeken is wel erg veel vooral als je zelf al heel veel heb gezocht.
Arno
9 jaar
Er is helaas een heel scala aan oorzaken die dit kunnen veroorzaken.
Met flesjes brandstofreiniger ga je er niet komen, de afwijking is in totaal zo'n 40%, waar een deel door de elektronika wordt gecompenseerd.
Veel voorkomende oorzaken: Verouderde luchtmassameter, defecte lambdasonde, uitlaat lek in de buurt van de lambdasonde, inlaat lek, te lage brandstof- druk of flow, mechanische problemen zoals compressieverlies of een lekke klep, etc., etc.
Als je te lang zelf blijft zoeken vergroot je de kans op een lekke klep en/of een overleden katalysator, dan wordt het heel duur.
Is er door de dealer een 4-gas test gedaan om te zien of het mengsel werkelijk te arm is?
Is er rijdend brandstofdruk gemeten? Of brandstofflow gemeten?
Wat doet je benzineverbruik? Is dat lager, hetzelfde of hoger nu?
Lekkage aan de inlaat kant kun je vinden met een busje remmen reiniger. Spuit die bij draaiende motor op de verdachte plekken.
Zoals vacuümslangen, pakkingen e.d. Gaat de motor anders klinken of draaien dan heb je een lek gevonden.
Naar mijn weten hebben ze geen rijdende test gedaan om de brandstofdruk te meten, mijn brandstofverbruik blijft redelijk hetzelfde zit weinig verschil in,
het vreemde is wel dat hij soms een hele tijd uit is en dan weer gaat branden en uitzich zelf weer uitgaat, dus lijkt mij het niet een erg ernstig probleem anders blijft hij wel continu branden.
9 jaar
[quote=ArnoP]ze geen rijdende test gedaan om de brandstofdruk te meten[/quote]
Brandstofdruk is altijd constant. Er is geen noodzaak voor testaandrijving.
9 jaar
liviu, misschien eens een keer brandstofdruk gaan meten bij een voertuig?
Want de absolute brandstofdruk bij lage druk inspuiting varieert wel degelijk - dat om de verschildruk tussen brandstof en inlaatspruitstuk constant te houden. Daar komt bij dat als een benzinepomp niet de gevraagde hoeveelheid brandstof kan leveren, de druk daalt.
Het is een hele handige test die een reeks van problemen aan het licht kan brengen - zoals defecte pomp, verstopt fillter, defecte brandstofdruk regelaar, etc.
Ja, ik heb gemeten. Maar alleen met het voertuig stilstaat. Ik leerde iets nieuws vandaag.
9 jaar
foutcode p170 heeft te maken met een arm mengsel die fout wordt gezet door de luchtmassameter als je die vervangt zal het probleem wel over zijn
9 jaar
Inderdaad wissel de luchtmassa meter maar in veel gevallen is dat bij een 18 de oorzaak van een arm mengsel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar