Opel Combo: Combo Dynamo vervangen voor nieuw... Nog steeds probleem!!

Brandstof: Diesel

Reed een week of wat geleden in mijn combo uit '95 op de snelweg... Uit het niets gingen ineens het acculampje en handrem lampje branden... Heb toen de laadspanning op de accu gemeten... Die liep bij veel gas geven op tot rond de 18 volt... Uiteindelijk na wat weekjes doorgereden te hebben wou de auto niet meer starten.... Hier op het forum het een en ander gelezen en tot de conclusie gekomen dat het de dynamo moest zijn... Vandaag is die vervangen door een nieuwe... (dynamo is het type met de pomp) Nu heb ik nog steeds het probleem dat de lampjes (accu en handrem) blijven branden en de spanning loopt niet op bij veel gas geven...
Wat kan het nog meer zijn??? Laadrelais? zekeringen?? Ik heb geen idee!! Iemand wel? Of iemand met wijze raad??

Dank bij voorbaat!

Vincent

vincent79

Geplaatst door vincent79 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Combo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoe hoog is de spanning nu.

kleijn (0), 14 jaar geleden

misschien even laten ressetten ??

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Vaak kabelbreuk in de aansluitstekker van de dynamo

vincent79 (0), 14 jaar geleden

Net gemeten: zie nu dat, als ik gas geef, de spanning oploopt to 14 volt... Laden doet hij dus wel denk ik....

Is de redenering logisch dat als ik de aansluiting op de nieuwe dynamo losmaak, en het probleem verdwijnt dat het probleem in de dynamo zit en als het probleem blijft dat het dan bekabeling is??

Ook heb ik hier op het forum iets gelezen over een relais. Omdat de spanning 18 volt was op vorige dynamo vlak voor hij stuk ging schijnt er een relais door te branden dat onderdeel is van het laadcircuit, klopt dat?? en zoja welk relais is dat dan want ik zie er 3...

Vind het zeer Interessant probleem aangezien ik tot deze week helemaal NIETS van de techniek van auto's wist! Aldoende leert men toch.....

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Laadstroomrelais zit tegen de rechter A-stijl achter de zijbekleding bij de voeten.

vincent79 (0), 14 jaar geleden

Misschien heel dom hoor maar dat is dus niet de plek links onder het stuur waar de zekeringen zitten en de andere relais (weet inmiddels welke voor de richtingaanwijzer is omdat ik het ding voel knipperen als ik de aanwijzer aan zet... Weet eigenlijk niet zo goed wat je bedoeld met rechter a-stijl?
In ieder geval dank voor je tip....

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Rechts onder het dashboardkastje

vincent79 (0), 14 jaar geleden

Gevonden... zitten 2 relais... een gele en een grijze... Ik dacht zelf dat de gele het gloeirelais zou moeten zijn... Heb de grijze eruit gehaald en de auto gestart....
Nu verdwijnen de lampjes (accu en handrem)... Kan ik dan aannemen dat het relais (ik neem dus aan het laadstroomrelais de grijze is: Bosch 12 V 20/30 A) kapot is??

arjankempeneers (0) PRO, 14 jaar geleden

Misschie kun je hem openmaken en kijken of er brandplekken aan wezig zijn. Of ingebrande contacten.

vincent79 (0), 14 jaar geleden

HELPPPPP ik wordt gek van de Combo!!! Gister weigerde de combo ook ineens voor te gloeien...
Ik heb vandaag bij Opel een nieuw laadstroomrelais gekocht en dat geplaatst. Probleem van de lampjes die bleven branden is nu verholpen.
Echter nu dus een nieuw probleem.... Auto gloeit niet meer voor, althans, het gloeilampje op het dashboard licht niet op en bij een `koude´ start duurt het lang voordat de motor aanslaat.... Zou het kunnen zijn dat het gloeirelais (het gele?) nu ook kapot is?

Dank voor het meedenken en aandragen van oplossingen. Voordat ik met deze klus begon wist ik niets van auto's:)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Vincent

Nog even en je kunt gelijk aan een revisie beginnen ;-)

Controleer eens of er spanning op de gloeiers staat bij koude motor,en contact aan,zo niet,controleer eerst zekering,is deze nog in orde,kan dus ook het relai de boosdoener zijn.je kunt de contacten van het relai ook even overbruggen,( normaal de 2 dikke contacten ) als hij dan wel werkt,weet je waar je het zoeken moet.

Gr Stefan

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

is het lampje niet kapot van het voorgloeien, of het voorgloeirelais kapot door de TE hoge spanning.

Voorgloeirelais zat ook in de A-stijl dacht ik zo.

Willem

vincent79 (0), 14 jaar geleden

YES!!!! Het bleek een 20 amp zekering te zijn!! Mijn trouwe combo start weer soepel en alle lampjes branden als ze moeten branden en gaan uit als ze uit moeten!!! Heeft even een weekje geduurd maar met de hulp van jullie heeft het me een behoorlijke boel geld gescheeld!!
EN ik vond het erg leuk om mijn eigen auto-tje te repareren!
DANK!!! en tot de volgende problemen:)

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Gelukkig is het nog simpele techniek op deze Combootjes..

bedankt voor de FEEDBACK!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.