Sinds enkele weken is een koude start voor mijn corsa(ac) c14nz een probleem.
Aanslaan wil hij pas na enkele pogingen en indien hij eenmaal loopt is alles in orde.
Een warme start is geen enkel probleem en de motor loopt verder perfect en zuinig.
Reeds vervangen is de stroomverdeler omdat deze +/- 1 jaar geleden de geest gaf door een splinternieuw exemplaar (rode kap met de klipjes).
3- Polige stekker van de stroomverdeler is ook vervangen. Verder is de motor altijd zeer goed onderhouden.
Het enige dat mij opvalt is dat het stationair toerental soms (bij nog koude motor) ineens invalt en de motor dan nog net weer terug klimt naar de normale 800-900 toeren. Dit gebeurt echter maar zelden.
De bougies zijn ook in orde en op tijd vervangen en de onsteking staat op 5 graden. De koelvloeistofsensor is ook ok (weerstand gemeten bij verschillende temperaturen is deze is zoals ie zou moeten zijn).
Nogmaals: start de motor eenmaal goed, dan zijn er geen problemen meer.
Mijn gedachten gaan nu uit naar of de gasklepstelmotor of de gaskleppotentiometer, mede door het soms invallen van de toeren.
Indien het hieraan zou kunnen liggen: laten deze onderdelen zich schoonmaken, of zitten ze in een gesloten behuizing? Zijn deze met een goede multimeter door te meten?
Uitlezen van de ecu m.b.v. de knippercodes geeft geen foutmelding. (Motorverklikkerlicht is ook nooit aangegaan).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou voor het brandstof pomp relais gaan rechts voor in de a stijl......
Mmmm...
De brandstofpomp loopt anders netjes even aan tijdens het op contact zetten tot de bezinedruk in orde is.
Het relais is toch ook bekrachtigd tijdens het rijden en dan geeft het geen probleem.
Is het ook niet zo dat deze motors in koude toestand iets hoger stationair behoren te gaan lopen? (Doordat de gasklepstelmotor dit aanpast).
Door trillen en daardoor denderen kan het relais inderdaad slecht geworden zijn. Vervangen kan inderdaad nooit kwaad.
Alleen ga ik er nog even niet van uit dat dit de oorzaak is
Bedankt voor de snelle reactie in ieder geval.
21 jaar
laat je even weten hoe het afloopt?
te vinden op:http://members.home.nl/Opeltje/
Helaas, ook deze morgen -na vervangen van het benzinepomprelais- sloeg de motor pas goed aan na de 5e maal starten.
Doorstarten heeft geen enkel doel bij de eerste pogingen. De motor slaat soms wel aan, maar na max. 2 seconden slaat deze met een flinke schok weer af.
Bij de 5e maal is het alsof je hem midden in de zomer start, zonder problemen dus.
Ik blijf dus helaas met een probleem zitten.
21 jaar
dan zou ik inderdaad voor de gasklep positie sensor gaan. overigens staat deze stekker niet vol met water/vocht?
Nee, het stekkertje is kurkdroog en de contacten blinken ook nog mooi. Helaas is het een gesloten behuizing, dus schoonmaken is er niet bij. Kan dit onderdeel toch kapot zijn/ slecht werken zonder dat er een foutmelding wordt gegeven?
21 jaar
jazeker kan dat. je zult de waardes uit moeten lezen als de klacht zich voordoet. ik doe dat altijd met de tech..volgens mij kan dit ook met een multimeter...maar daar weet ik zo de waardes niet van.
Helaas ben ik niet de gelukkige bezitter van de tech 1. Ik zal eens informeren wat een nieuwe potmeter kost. Indien dit bedrag te doen is vervang ik 'm gewoon. Niet dat dit normaal mijn werkwijze is om "zomaar" iets te gaan vervangen... Ik begin gewoon steeds meer te twijfelen aan dit onderdeel.
Iets nieuws dat me is opgevallen is dat als ik vanuit een hogere snelheid ineens de koppeling indruk en direct rem tot stilstand, de motor ook even rond de stationairtoeren op en neer begint te gaan. Daarna loopt ie dan even op tot zo'n 1400 rpm om weer rustig naar de 850 te zakken. De gasklepmotor doet het gewoon goed. Dan blijft in principe de potmeter nog over denk ik dan zo.
Helaas zijn verschillende Opel garages in mijn buurt altijd te beroerd om iets lost te geven als je aankomt met zulk een probleem. Het enige antwoord is vaak: laat 'm maar even hier, dan kijken we er even naar. OK die jongens willen ook wat verdienen, maar als je zelf zowat alles aan je auto kunt doen is het wel erg dat je niet gewoon wat info van die mensen kunt krijgen. Ze zeggen zelfs niet of ik in de goede richting aan het denken ben...
Ik ga vanmiddag even naar de onderdelenbalie van Opel, ik laat wel even horen hoe het afloopt.
21 jaar
Tja Eur 45,30 excl. BTW voor een gaskleppotentiometer? Het is niet te geloven. Zo'n simpel onderdeel. Nee, dat is me toch net te duur om even uit te proberen. Andere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.
21 jaar
Nou dan! Eindelijk de oplossing gevonden. De gaskleppotentiometer had ik goed kunnen doormeten met mijn multimeter. Hierbij versprong de weerstand niet opeens, dus daar lag het niet aan. Eigenlijk was ik al helemaal niet meer aan een elektronisch probleem aan het denken, omdat de auto -eenmaal warm- goed liep. Ook doen elektronische problemen zich "meestal" voor als de betreffende delen warm worden. Ik had zelfs de ecu nog eens verwisseld (had er nog een liggen), zonder resultaat.
Daar komt ie: het lag aan twee simpele zwarte torx boutjes die de 2 delen van de gasklepbehuizing bijeen houden: deze waren een beetje los getrild en zo werd er valse lucht aangezogen. Indien er maar een klein beetje warmte bij kwam zette de behuizing blijkbaar genoeg uit om de spleet dicht te houden. Het was niet extreem genoeg om een foutmelding te genereren.
Mijn opeltje start dus weer als nieuw en loopt weer super rustig stationair! :)
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar