Forummers,
Enkele vragen inzake mijn Vectra C uit 2003 waarbij ik graag gebruik wil maken van jullie expertise als dat kan:
1) Bij 67.000km is de distributie vervangen en bij ongeveer 80.000 is de waterpomp alsnog vervangen. Nu komt langzamerhand het moment weer om de distributie te vervangen, maar wat wordt er eigenlijk precies vervangen? Enkel de distributieriem met spanners of ook de multiriem met toebehoren? Of gaat dat bij een z18xe anders? En dient wederom de waterpomp vervangen te worden of kan na de volgende 60.000km?
2) Ik heb de auto nu twee jaar en het valt me op dat in de zomer de temperatuur van de koelvloeistof strak tussen de 88-90 graden blijft, maar in tijden van kou begint de temperatuurmeter te kwispelen tussen net onder de 85 tot 90. Na lange ritten lijkt de temperatuur wel wat stabieler te worden, maar zeker met de kou van vorige week blijft deze met moeite boven de 85 graden (maar wel ruim boven de 80). Is dit normaal of begint de thermostaat (die begin dit jaar al vervangen is) al weer kuren te vertonen?
3) als ik over oneffen ondergrond rijd (lees bijvoorbeeld: opgevroren sneeuw) dan hoor ik licht kloppende geluiden, links naast me of uit het vooronder (moeilijk te lokaliseren). Het lijkt uit de ophanging te komen en het komt nog het meest overeen met het geluid dat een licht tikkende gordel tegen de deurstijl maakt als deze los langs de stoel hangt. Als ik de auto laat inveren dan hoor ik niets vreemds, als ik hard op de rem ga hoor ik niets vreemds en de veren en dempers zien er op het oog nog goed uit.
Kan het de stabilisator zijn of kan een dergelijk geluid komen door uitgeharde rubbers? Het vreemde is wel dat ik ook vrijwel het zelfde geluid hoor als ik flink kracht zet op de kofferklep, dus misschien torderende carrosseriedelen of kan zoiets niet bij een Vectra C?
4) Is het mogelijk om de deurvanger vaster te draaien aan de kant van het portier? Ik zie wel de twee dikke bouten aan de carrosserie, maar de deurvanger knakt lichtjes bij het ver openslaan van het rechterportier en ik vermoed dat dit op te lossen valt met het aandraaien van de bout of bouten aan de binnenkant van het portier. Kan ik er zo bij of dient eerst de binnenkant van het portier verwijderd te worden?
Bij voorbaat dank voor reactie en met vriendelijke groet,
Aad ~ Doix
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aad die deurpennen zijn makkelijk te vervangen ook die kleine. De 2 kleine boutjes ieder jaar even op vastzitten controleren. Als je de deuren iedere keer tot aan het eind open zwaai heeft het geen lang leven. Vooral bij de omega heb ik wat laswerk gedaan. De rammel voor kan door de rubbers op het subframe komen maar nog vaker door de verbindingsstang aan de veerpoot. Beweeg de wagen en houdt die stang vast en/of druk achter het voorwiel de stang op en neer. Om met vraag een te eindigen. Als monteur wil je veilig zitten en niet na een tijdje gezeik achteraf met dubbele rekeningen en dat loon betaal ik niet . Als je het zelf wilt avonturen ???? Zeker bij de merken van onze zuiderburen is het motto" niets riskeren nieuw monteren". O ja! Die temp. aanwijzing zou ik niets aan doen ,het water wat de motor weer in komt is met dit weer gewoon onder nul en die aanwijzing is nog vertraagd ook. Succes.
1) een beetje garage vervangt de distrubutieriem als complete set, dus riem, geleiderol en spanrol.
Tevens wordt ook geadviseerd om de waterpomp gelijk mee te vervangen, als deze door de distributieriem wordt aangedreven.
De multiriem valt buiten deze actie.
2)Wat betreft de koelwatertemperatuur zou ik mij geen zorgen maken, die blijft binnen de normen.
Het kwispelen komt doordat de ventilator aan en uit schakeld en het verschil in rijden in de stad of buitenweg. (rijwind koeling)
3)Het geluid is voor ons moeilijk te beoordelen...je zou kunnen denken aan iets dat los in de deur ligt te rammelen...als het geluid lijkt op een gordelsluiting die tegen de steil tikt, lijkt het mij niet met de wielophanging te maken, maar sluit het ook niet uit.
Controle van de wielophanging is misschien niet onverstandig.
4)De deurvanger is een metalen strip die door 2 rollen/klemmen loopt...door ruimte op die rollen/klemmen ontstaat die klik...goed invetten wil wel eens helpen.
Succes.
mvg,
Hans.,
Dank voor jullie reactie, ik ga er mee aan de slag.
Met vriendelijke groet,
Aad ~ Doix
13 jaar
Punt 3 is inmiddels gelokaliseerd en wordt binnenkort opgelost. In de voorwielophanging zitten twee verticaal geplaatste stangen (stabilisator?) en de rubbers hiervan zijn volledig opgedroogd ... dit veroorzaakt kloppende geluiden bij zeer korte oneffenheden en die kan je door de hele auto heen horen ..... worden vervangen dus ....
Dit hele topic kan dus nu als opgelost beschouwd worden.
Met vriendelijke groet,
Aad ~ Doix
13 jaar
Opgelost, zie reactie hierboven.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar