hallo
kan er mij soms iemand zeggen hoe ik kan zien dat mijn distriebutie riem is vervangen
heb mij namelijk een opel corsa gekocht bj 95 maar helaas vertrouw ik de zaak niet
verkoper zegd dat er een nieuwe riem op gelegd geweest is bij verkoop maar ik betwijfel het
de auto heeft nu 175.000 km op de teller staan
ik zelf heb de twee bovenste vijzen van de bescherm kap van de distriebutie riem al eens los gedaan en de riem ziet er mij niet nieuw uit
ik heb de wagen gaan halen een heb er nu ongeveer een 60 km met gereden
dan moet de riem toch nog nieuw zijn of niet de riem die er op ligd is azo roest kleurig in plaats van mooi zwart
nu is de vraag is dat normaal
ik kan het natuurlijk ook mis hebben he heb al gebeld met de verkoper en hij blijft maar beweren dat er een nieuwe riem op ligt daarmee de vraag aan jullie
allezins al bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je het niet vertrouwd gewoon een nieuwe riem met waterpomp en spanrol vervangen.
Als de riem breekt ben je verder van huis.
Willem
riem valt niet of moeilijk op het oog te controleren .
in geval van twijfel riem vervangen.
bij riembreuk kans op kleppen vervangen.
zie boven
popey
16 jaar
als riem er nog maar een 60 km op licht dan moet je aan de letters toch wel een beetje kunnen zien of ie recent is of niet als je hem rondtornd, veelal word het merk gates gemonteerd en die is zwart met witte belettering.
16 jaar
Als de letters nog kraakhelder zijn is er geen twijfel.
Ik zei dus als er "twijfel is"
popey
16 jaar
Je moet bij Opeltjes van dat bouwjaar sowieso om de 60000 km of 4 jaar de riem verwissellen incl. spanrollers etc.
Beter voorkomen dan genezen!
16 jaar
Trouwens 1200 , 95 is dat niet het gewone 8 kleppertje dan is de riem niet krities, geen gevolg schade bij de 1200, en heeft geen geleide rol, wel een automatiese spanrol en die kan je beoordelen en hoeft zeker niet iedere keer vernieuwd te worden indien goed bevonden.
16 jaar
[quote=gpekaar]Trouwens 1200 , 95 is dat niet het gewone 8 kleppertje dan is de riem niet krities, geen gevolg schade bij de 1200, en heeft geen geleide rol, wel een automatiese spanrol en die kan je beoordelen en hoeft zeker niet iedere keer vernieuwd te worden indien goed bevonden.[/quote]
De 1200 8klepper heeft wel degelijk kromme kleppen bij het breken van de riem.
evenals de volgende 8klepper motoren:
1.2: C12NZ - X12SZ
1.4: C14NZ - X14SZ - 14NV
1.6: X16SZ - X16SZR - Z16SE
De spanrol en waterpomp ten alle tijden mee vervangen
Hoi heb er nog eens over nagedacht en je hebt ten dele gelijk, namelijk de kleinere motoren dus de 1200 en de 1400 grote kans op gevolg schade maar de 1600 en de 1800 en 2 liter hebben juist weer geen gevolgschade, dan de spanrol dat blijft discussie stuk maar als schade mogelijk is dan ja vernieuwen, waterpomp zeg ik, goed voelen en luisteren indien goed mag hij blijven maar is ook weer persoonlijk ,tenslotte is deze motor zo,n beetje de makkelijkste motor op de wereld en omstreken.
16 jaar
De 1600:
16SV - E16LZ - E16NZ - C16NZ: niks aan de hand bij breken van de riem
E16SE - C16SE - C16SEI - X16SZ - X16SZR: jupz kleppen krom.
De 1.8 en 2.0 8kleppers hebben geen schade bij breken van de riem.
Spanner & Waterpomp altijd mee vervangen: Dit scheelt in de kosten de waterpomp gaat 9 van de 10 keer iets later lekken namelijk.
Willem
.
ik heb vooir mijn vriendin een astra g 1600 x16szr gekocht met ( motorschade!) poulie van waterpomp was gebroken en riem is er over gedraaid over denokken as enz niks klepen krom nieuwe riem en waterpomp en het beestje is in orde bij deze motoren is kwestie van nieuwe riem en dingen ik geloof niet dat bij deze motor de zuigers de kleppen raken bij het springen van de riem
mvg
[quote=ERwin_jah].
ik heb vooir mijn vriendin een astra g 1600 x16szr gekocht met ( motorschade!) poulie van waterpomp was gebroken en riem is er over gedraaid over denokken as enz niks klepen krom nieuwe riem en waterpomp en het beestje is in orde bij deze motoren is kwestie van nieuwe riem en dingen ik geloof niet dat bij deze motor de zuigers de kleppen raken bij het springen van de riem
mvg[/quote]
heb ook eens een astra van dat type gehad,na 60000 km riem geknapt,,en ja bij mij wel alles krom
als hij vervangen is moet je een sticker onder de motorkap kunnen vinden waar de datum en evt kmstand staat waarop hij vervangen is..
optisch is zoiets neit te conroleren,,zelfs een riem die elk moment kan knappen kan er nog uit zien als nieuw
16 jaar
[quote=danny1937][quote=ERwin_jah].
ik heb vooir mijn vriendin een astra g 1600 x16szr gekocht met ( motorschade!) poulie van waterpomp was gebroken en riem is er over gedraaid over denokken as enz niks klepen krom nieuwe riem en waterpomp en het beestje is in orde bij deze motoren is kwestie van nieuwe riem en dingen ik geloof niet dat bij deze motor de zuigers de kleppen raken bij het springen van de riem
mvg[/quote]
heb ook eens een astra van dat type gehad,na 60000 km riem geknapt,,en ja bij mij wel alles krom
als hij vervangen is moet je een sticker onder de motorkap kunnen vinden waar de datum en evt kmstand staat waarop hij vervangen is..
optisch is zoiets neit te conroleren,,zelfs een riem die elk moment kan knappen kan er nog uit zien als nieuw[/quote]
als die knapt en die ziet er nog als nieuw uit dan is e riets misschien met te monteren te hard gespannen of slechte looprollen terug gemonteerd of waterpomp die slecht is of is vastgelopen datis wel te controleren en bij 60.000 moeten die nieuwe riem hebben hé en waterpomp altijd meevervangen bij zo eentje
[quote=ERwin_jah].
ik heb vooir mijn vriendin een astra g 1600 x16szr gekocht met ( motorschade!) poulie van waterpomp was gebroken en riem is er over gedraaid over denokken as enz niks klepen krom nieuwe riem en waterpomp en het beestje is in orde bij deze motoren is kwestie van nieuwe riem en dingen ik geloof niet dat bij deze motor de zuigers de kleppen raken bij het springen van de riem
mvg[/quote]
Het ligt er net aan.
als echt alles tegen zit kan alles krom bij deze motoren.
als net de kleppen niet helemaal gelift zijn is er niks aan de hand.
scheelt niks, maar bij volledig gelifte klep raakt ie m wel, met een beetje mazzel geeft dan de klepstoter wat mee en blijft alles heel.
soms heb je minder geluk.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar