Opel Vectra: Distrubtie riem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: c20ne

Hallo allemaal,

De distributie riem in mijn opel is rond 60.000 vervangen. De km stand op dit moment is 97.000 dus hij zou nog een tijd
mee gaan, ware het niet dat hij vervangen is in 2004(misschien al iets eerder) en hij in principe om de drie jaar vervangen zou moeten worden.

Is het verstandig om hem nu te vervangen? Heeft iemand enig idee wat dat kost voor een auto als deze?

bvd,

Arjan Beukers

beukersje1

Geplaatst door beukersje1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Een riem kost de kop niet ( +/- 25 euro) en de spanner +/- 75 euro.
Breken zal deze niet snel doen maar mocht het toch gebeuren is het alleen vervelend, maar niet kostbaar. Deze motoren "kunnen rond" zoals dat heet. Dus bij een gebroken riem een nieuwe er op en verder toeren weer.
Zelf zou ik de riem nog laten zitten in dit geval.

Gr.

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

Heel erg bedankt voor je reactie, erg fijn om te weten dat hij nog even mee kan
gezien mijn financiele situatie.

Nog even om te kijken of ik het goed snap, mocht deze knappen is het dus níet zo
dat de kleppen in het rond vliegen? Sluiten de kleppen vanzelf ondanks het ontbreken van de
distributie riem?

mvg,

Arjan Beukers

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Je krijgt in ieder geval geen inwendige motorschade.........En daar gaat het je toch om?

Gr.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

De kleppen hebben genoeg ruimte om niet in aanrakking te komen met de zuigers.

de kleppen gaan niet terug zoals je omschrijft.

Willem

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties, ik laat hem er nog even op zitten.

groetjes,

Arjan

danny1937 (0), 15 jaar geleden

[quote=Petje57]Een riem kost de kop niet ( +/- 25 euro) en de spanner +/- 75 euro.
Breken zal deze niet snel doen maar mocht het toch gebeuren is het alleen vervelend, maar niet kostbaar. Deze motoren "kunnen rond" zoals dat heet. Dus bij een gebroken riem een nieuwe er op en verder toeren weer.
Zelf zou ik de riem nog laten zitten in dit geval.

Gr.[/quote]
dat is de kostprijs van de materialen idd...

maar als je het niet zelf kunt doen en ervoor naar de garage moet ben je toch rond de 250 euro lichter..

ik persoonlijk zou in een keer de waterpomp mee vervangen bij de 2 e distributieriem,,,nog eens 100 euro!!!

ik zou hem idd dus lekker laten zitten tot de volgende interval,,maar zou er dan ook niet lang meer mee wachten dan,mede gezien de leeftijd die de riem zal hebben dan...

grtjs danny

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

Hallo,

Ik heb bij twee dealers nagevraagd hoeveel het kost om de riem + pomp te vervangen,
de een kwam inderdaad rond 250 uit, de ander 525 exclusief(denk dat die er een gouden riem omheen legt).

Iemand enig idee waarom het verschil zo groot is?

mvg,

Arjan

danny1937 (0), 15 jaar geleden

weet je zeker dat beiden het over alleen de riem met de waterpomp hadden,,??

riem incl spanrol ben je normaal bij de dealer idd rond de 200/250 euro kwijt.

waterpomp kost rond de 100 euro, weet niet hoeveel arbeidstijd ze hiervoor rekenen,maar denk dat je niet meer dan
€ 400 euro moet uitgeven voor het laten vervangen van riem/ rol/ waterpomp

loop anders ook eens bij een universele garage binnen, net zo goed


grtjs danny

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

quote: "weet je zeker dat beiden het over alleen de riem met de waterpomp hadden,,??"

Het zou kunnen dat de eerste het alleen over de riem had, de tweede had het zeker weten
over zowel waterpomp als riem.

NAMEN VAN EN ADRESSEN VAN BEDRIJVEN ZIJN VERBODEN EN WORDEN VERWIJDERD.

Ik heb op mijngarage.nl een offerte samengesteld voor de riem:

"De totale eerlijke prijs voor het vervangen van
uw distributieriem zal variëren tussen € 108,29 en € 115,87 Ga naar één van onderstaande
garages voor de exacte prijs."

"Veel voorkomende bijkomende kosten bij het vervangen van de distributieriem.

De prijs voor de loop- en spanrollen is: € 84,69."

Met verder een lijst garages waar ik terecht kan met deze offerte, komt dus op
200 voor riem + loop- en spanrollen.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

persoonlijk zou ik gewoon de riem laten vervangen(bij een universeel garagebedrijf).
het is toch vervelend om langs de weg te staan met stukken.
als hij dan eraf loopt moet ie als nog vervangen worden.
voor rond de 200 euro moet het ergens mogelijk zijn om deze te laten vervangen.

danny1937 (0), 15 jaar geleden

[quote=beukersje1]quote: "weet je zeker dat beiden het over alleen de riem met de waterpomp hadden,,??"

Het zou kunnen dat de eerste het alleen over de riem had, de tweede had het zeker weten
over zowel waterpomp als riem.

NAMEN VAN EN ADRESSEN VAN BEDRIJVEN ZIJN VERBODEN EN WORDEN VERWIJDERD.

Ik heb op mijngarage.nl een offerte samengesteld voor de riem:

"De totale eerlijke prijs voor het vervangen van
uw distributieriem zal variëren tussen € 108,29 en € 115,87 Ga naar één van onderstaande
garages voor de exacte prijs."

"Veel voorkomende bijkomende kosten bij het vervangen van de distributieriem.

De prijs voor de loop- en spanrollen is: € 84,69."

Met verder een lijst garages waar ik terecht kan met deze offerte, komt dus op
200 voor riem + loop- en spanrollen.[/quote]
dat bedoel ik:

je hebt het hier over riem incl rollen

als je je waterpomp mee laat vervangen zit je rond de 400 ( en nogmaals, ik zou dat zeker doen,omdat deze 9 van de 10 keer vlak erna de geest geeft).


succes
gr danny

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

een waterpomp van 200 euro???
moet zeker wel een hele goeie zijn, als opel die nou eens vanaf fabriek monteerde dan was er zeker geen probleem met deze pompen.
ik denk dat een waterpomp ongeveer 55 euro ex btw kost.

danny1937 (0), 15 jaar geleden

[quote=autobedrijf van breugel]een waterpomp van 200 euro???
moet zeker wel een hele goeie zijn, als opel die nou eens vanaf fabriek monteerde dan was er zeker geen probleem met deze pompen.
ik denk dat een waterpomp ongeveer 55 euro ex btw kost.[/quote]
ff terug lezen,,ik schreef dat een nieuwe waterpomp rond de 100 euro kost,( 90 euro incl om precies te zijn) ,en geen 200 die jij denkt te hebben gelezen.

maar goed,dan sta je daar met je nieuwe waterpompje( voor 90 euro) in je twee linkse handen.

ik kwam op een bedrag van 400 euro ( riem,rollen,waterpomp) omdat ik er vanuit ga dat garages geen vrijwillerswerk verrichten,mochten die er wel zijn,dan GRAAAAAAG wat adresjes....

en ja het is idd een raar gegeven dat deze pompen vaak de geest geven.

grtjs danny

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

Hoi allemaal,

Ff een update, gister avond is mijn waterpomp (behoorlijk) gaan lekken, dus dan hij staat nu bij de garage voor riem, rollen, waterpomp en v snaar(die had ik zelf nog liggen en deze word er dus gelijk opgezet) voor 360 eu.

Volgens de garage kan deze motor NIET rond, en had ik hem kapot kunnen rijden door met een defecte waterpomp te gaan rijden. Als de pomp helemaal was vast gelopen, en dus de riem ook niet meer naar behoren draait of knapt had ik hem dus waarschijnlijk in de soep gedraaid.

Achteraf gezien dus wel blij dat de pomp is gaan lekken, gezien het (goedbedoelde) advies hier was ik nog een tijd rond blijven rijden met de oude riem en had de motor schade op kunnen lopen.

mvg,

Arjan.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

ik ben er 100% zeker van dat de C20NE rond kan.

mag echt geen probleem zijn.

alleen gaat de garage waarschijnlijk voor zekerheid en zegt dat ie niet rond kan.

we hebben een Omega-A in onderhoud gehad. (in mijn beungarage :P)

bij deze deze deden we pas vervangen als de riem breekt

we hebben in 500.000km 4 riemen en 2 waterpompen vervangen (riem is dus 4x gebroken zonder schade, waarvan 3x op hoge snelheid).

de auto is ivm slechte staat carroserie en versleten onderstel naar de sloop gegaan vorig jaar

de auto had toen 774.000 op de teller en liep nog met zijn eerste koppakking, motor is nooit uit elkaar geweest.

olie is iedere 50.000km ververst (reed alleen maar snelweg / 100.000km per jaar) incl bougies

dat is nog eens goedkoop rond rijden.

hiermee wil ik wel duidelijk maken dat de motor geen schade ondervind van een brekende riem.

Willem

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij sommige valt er toch niet tegen te praten, Willem.........
Ook wij hebben al diverse C20NE motoren gehad met een kapotte riem maar er nog nooit 1 daarvoor los moeten halen.
Een beetje op "het gevoel" praten boezemt soms ook nog wel eens ontzag in voor de betreffende monteur........en wil de verkoop van delen ook nog wel eens bevorderen.............

Gr.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Jupz dat is volkomen waar Petje.

Verkoop praat noemen we dat maar.


toch blijf ik erbij dat de opel 2liter 8klepper 1 van de betere motoren aller tijden is :D

99 van de 100x was de opel harder af dan zijn motor.

Willem

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

Fijn om te horen dat jullie zo te spreken zijn over deze motor, waarschijnlijk hebben jullie gelijk gezien jullie
eigen ervaringen ermee. Misschien dat de garage er ook niet alles vanaf weet, verkoop praat lijkt me vreemd
omdat ik specifiek kwam om de riem te vervangen. Als alles goed gaat is hij morgen klaar.

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

De waterpomp rollen en riem zijn nu vervangen en de motor loopt weer goed, nu heb ik alleen het probleem dat de temperatuurmeter
op het dashboord niet omhoog komt, iemand een idee?

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Misschien de draad van de temperatuurzender er af liggen of vergeten aan te sluiten met het vervangen v/d pomp.
Anders de thermostaat vervangen. Die dingen gaan met bosjes stuk.

Gr.

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie,

Het viel me op toen ik naar mij werk reed, op de terugweg ben ik expres een stukje omgereden om hem goed
op te laten warmen, ik heb even gezocht of er ergens een draad los zit, maar kan niets vinden. Waar moet ik
precies zoeken?

Arjan

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

achterzijde motorblok ter hoogte van distri kap zit een sensortje (bout met een platte kop erop.

hier hoort een klein schuif stekkertje overheen.

zo ziet het sensortje eruit (je ziet alleen de kop maar dan he):

[img]http://i194.photobucket.com/albums/z228/...[/img]



Willem

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een lange rit gemaakt en de temperatuurmeter doet het nog wel, alleen de bedrijfstemperatuur
ligt aanzienlijk lager. Waar de motor voorheen op de snelweg rond de 90 graden was is dit nu rond 30-40. Bij langzamer rijden
komt de temperatuur iets omhoog maar blijf ver onder de 90 graden.

Misschien was de waterpomp al lange tijd defect? Wat is de normale bedrijfstemperatuur van deze motor?

Mijn boordcomputer die verkeerde waardes aangeeft gaf eerst aan dat ik gemiddeld zon 5,5l op honderd reed
geeft nu aan dat ik 4,5l op honderd rij.(de computer reageert wel op het gaspedaal maar geeft standaard te laag aan)
Het lijkt dus alsof hij zuiniger loopt?

danny1937 (0), 15 jaar geleden

normaal zou je temp meter zo rond de 90 graden moeten zitten als je er een minuutje of 10 mee gereden hebt,,waarschijnlijk is je temp sensor stuk.

een verbruik van 4,5 op 100 km voor een vectra 2.0 van "94 is onmogelijk,,dus ook met je boordcomputer is er iets mis

grtjs danny

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je reactie,

"een verbruik van 4,5 op 100 km voor een vectra 2.0 van "94 is onmogelijk,,dus ook met je boordcomputer is er iets mis"

Precies, dat is wat ik zelf ook al zei, de computer geeft standaard te lage waardes aan, maar reageert wel op het gaspedaal(remmen op motor verbruik naar 0, vol gas verbruik naar 14, gemiddeld 5,5). Na reparatie is hij echter nóg lager aan gaan geven, namelijk 4,5 gem.

De temperatuurmeter zal ik vervangen.

danny1937 (0), 15 jaar geleden

[quote=beukersje1]De temperatuurmeter zal ik vervangen.[/quote]
niet de meter,,maar de sensor moet je vervangen.....


je zou ook eerst eens kunnen kijken of je thermostaat niet open blijft staan voordat je de temperatuur sensor vervangt,,hier kan nm ook
de oorzaak liggen dat je temperatuur zo laag blijft..

grtjs danny

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

hey,

Ik bedoelde inderdaad sensor vervangen(foutje), hoe kan ik zien of de thermostaat open staat? Zou dan ook niet de hele tijd de fan van de radiator draaien?Die blijft gewoon uit.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Thermostaat vervangen. Dan is het probleem opgelost. Zoals ik al eerder zei: deze gaan met bosjes stuk.

Gr.

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Jupz thermostaat vervangen.

deze zit vooran links in motorruitme aan de bovenste radiateurslang een huisje 2 hoekig met 3 boutjes

Willem

beukersje1 (0), 15 jaar geleden

Ik heb de thermostaat vervangen en inderdaad is de temperatuur weer normaal. (duurde wel even eerste keer)

Iedereen bedankt voor alle reacties, problemen lijken opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.