Opel Kadett: dynamo en een zekering van 20 amp.

Bouwjaar: 1987

Tijdens het rijden brandde plotseling het acculampje. De motor uitgezet. Opnieuw gestart. De temperatuurmeter, brandstofmeter, de rode lamp van de handrem, het acculampje brandden niet meer.
De achteruitrijlicht deed het ook niet meer.
De richtingaanwijzers, groot en dimlicht, dashboardlamp, binnenverlichting, kofferbakverlichting, doen het allemaal.
Ik heb een andere dynamo erin gedaan. Met draaiende motor gaf de voltmeter 12.2 V aan en de ...meters gaven niks aan. Ik ging een eindje rijden. Tijdens het rijden ging het acculampje plotsing branden. De Voltmeter gaf 14.2 volt aan.(bij de accu gemeten)
Volgens mij is de spanningsstabilisator stuk. Is dat zo? Help !!!

simi1

Geplaatst door simi1 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4040 (390) PRO, 19 jaar geleden

De spanningsstabilisator heeft alleen betrekking op de brandstofniveau meter en de koelvloeistof meter.
De rode lamp van de handrem krijg spanning rechtstreeks vanaf het contactslot.
De achteruitrijlampen krijgen spanning vanaf het contactslot via zekering #13.
De spanningsREGELAAR zit in de dynamo achter de borstelhouder,dus die heb je met het uitwisselen van de dynamo mee verwisseld.
Dynamo verder wel goed aangesloten?

astra rijder (0), 19 jaar geleden

Waar zit die spanningsstabilisator bij een astra f. want ik heb een probleem met mijn brandstof meter. Want die geeft de juiste waarde alleen maar aan als ik rij en als ik stil sta zakt mijn meter een stukje naar beneden toe.

Groetjes
Astra Rijder

Hans4040 (390) PRO, 19 jaar geleden

de spanningsstabilisator zit achterop het instrumentenpaneel.
Die moet er dus uit.Leuk klusje voor een regenachtige dag.
Hou je vast:
Neem de massakabel los van de accu,
bouw het stuurwiel uit,
verwijder de stuurkolomkappen,
maak de afscherming van het instrumentenpaneel los,(4x kruiskop)
draai de 3 kruiskopschroeven van het instrumentenpaneel los,
trek het instrumentenpaneel naar voren,
druk de houderveer van de aansluiting van de snelheidsmeterkabel omlaag en trek de aansluiting los.(bij een digitale meter de stekkerverbinding),
maak de stekkerverbinding van de instrumenten los en verwijder het paneel.
Aan de achterkant zit de spanningsstabilisator.
Inbouwen gebeurd in omgekeerde volgorde.
Succes,
Hans.

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

als het de spanningsstabelisator is moet je temperatuurmeter ook raar doen.

astra rijder (0), 19 jaar geleden

Dank je Hans voor je uitleg hoe je het precies moet doen.
En Opeltje mijn tempratuurmeter doet ook raar.

Groetjes
Astra Rijder

simi1 (0), 19 jaar geleden

Beste Hans, Bedankt voor je reactie.van 3 okt.
-Bij het contact maken branden de laadstroomcontrole lampje, de oliedruk en de parkeerrem lampjes niet.
-De koelwatertemp.en de brandstofniveau meters werken niet, dus de spanningsstabilisator is kapot.
-Bij het contact maken brandt de zekering nr.13 (achteruitrijlicht) gelijk door.
De dynamo is goed. Is er een verband tussen deze 3 problemen?

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

deze zekering verzorgt inderdaad ook de spanning voor de dashboard funkties. dus de spanningsstab is goed. maar er komt gewoon geen spanning omdat de zekering er steeds uit springt. dus dat eerst oplossen lijkt me.


simi1 (0), 19 jaar geleden

Beste Opeltje, Bedankt voor je reactie van 10 oktober.
Misschien was mijn vorige dynamo nog goed.
Wat ik tot nu toe gedaan heb om de sluiting te vinden:
- De stekkers losgehaald van de achteruitrijlamp, de sigarenaansteker, bij de benzinetank,en bij carburateur. Onder en naast de dynamo ook de stekkers losgemaakt.
Maar de zekering brandt nog steeds door. Heb je een idee waar ik moet gaan zoeken?

simi1 (0), 19 jaar geleden

Zaterdag,16 okt., had ik de contactslot bekeken. Alle stekkers zitten er goed in. Ik kreeg wel natte sokken. Dat was even schrikken. Ik wist niet dat ik een zwembad in de auto had aan de bestuurders kant. Ik heb dus een probleem erbij. Kan er een verband bestaan tussen de lekkage en het doorbranden van zekering #13? Alvast bedankt

simi1 (0), 19 jaar geleden

20 okt. Opelje heeft gelijk. De spanningsstabilisator is inderdaad niet stuk. Ik heb de sluiting gevonden. Het is de achteruitrijschakelaar. Het bevindt zich in de motorblok vlak voor de koelventilateur. Ik heb de 2 stekkers eraf gehaald. De dashboard functies doen het weer. Nu doet de dynamo het weer prima.(geeft 14,2V).Ik denk nu dat mijn vorige dynamo toen nog goed was. Nu nog de schakelaar eruit halen en de lek dichten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.