auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: dynamo probleem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 cdti

Hallo allemaal het verhaal is als volgt begonnen.Onderweg naar mijn werk begonnen ineens mijn lampjes te knipperen van tractiecontrol,ABS,en mijn stuurbekrachtiging.Ik heb de auto langs de kant van de weg gezet en de accuspanning gemeten.Deze was 11.2V dus veels te laag en kwam er zodoende ook achter dat de dynamo niet meer bijlaadde. Dus de ANWB gebeld en deze heeft de accu ff snel opgeladen zodat ik in ieder geval mijn huis kon bereiken.Vervolgens oude dynamo gedemonteerd en nieuwe geplaatst.SO far so good zou je zeggen want alles werkte weer.Helaas was dit van korte duur want na een aantal KM hetzelfde probleem en mijn nieuwe dynamo bleek ook overleden. Vervolgens kwam ik er achter dat als ik het blauw/witte kabeltje van mijn laadstroom controle lampje loshaalde van mijn dynamo het lampje in mijn dashboard gewoon bleef branden.En dat zou toch volgens mij uit moeten gaan als je het kabeltje loshaalt.Ondertussen heb ik weer een nieuwe dynamo gemonteerd maar wijselijk dit kabeltje nog maar niet aangeslotenelfs de opel dealer kon geen pasklaar antwoord geven.En om ze nou een paar dagen te laten zoeken a 70 euro per uur leek me ook niet zo`n goed plan.Hoop dat iemand iets weet want zit echt met de handen in `t haar.Alvast hartelijk dank
PS ik zie dat `t bouwjaar op 1994 staat maar dat moet 2004 zijn

Geplaatst door

iceman40 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Meet eens het voltage van de accu bij lopende motor..op het kleine kabeltje komt normaal de accuspanning te staan als de motor draait, als dat niet het geval is, zal de accu ook niet worden bijgeladen.

Controleer ook eens de bedrading van en naar de dynamo.

De vraag is natuurlijk waarom de nieuwe dynamo kapot is gegaan, toeval ? Kortsluiting ?

Zou eens even beginnen met meten en plaats dat dan even hier.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Met draaiende motor gemeten 11.8V
Op het kleine draadje komt inderdaad de accuspanning te staan dus ook goed.
Bij contact uit geen spanning op `t draadje dus ook goed zou ik zeggen.
Heb de 1e nieuwe dynamo die ik vervangen had ook laten testen en daar bleek diode uit te liggen.
Het is volgens mij alleen niet normaal als ik `t blauw/witte draadje loshaal dat m`n laadstroomcontrole lampje blijft branden.
Maar weet ook niet waar dat draadje heen gaat.En wat er nog meer aanhangt.
Alvast bedankt

iceman40 0

15 jaar

[quote=iceman40]Het is volgens mij alleen niet normaal als ik `t blauw/witte draadje loshaal dat m`n laadstroomcontrole lampje blijft branden.
Maar weet ook niet waar dat draadje heen gaat.En wat er nog meer aanhangt.
Alvast bedankt[/quote]
Klopt. Is niet normaal. Die draad komt vanaf de controlelamp op het dashbord. Lijkt er dus op dat deze draad onderweg ergens aan massa ligt. Dat zou ook het stuk gaan van de nieuwe dynamo kunnen verklaren.

moderator 0
badge

15 jaar

[quote=moderator][quote=iceman40]Het is volgens mij alleen niet normaal als ik `t blauw/witte draadje loshaal dat m`n laadstroomcontrole lampje blijft branden.
Maar weet ook niet waar dat draadje heen gaat.En wat er nog meer aanhangt.
Alvast bedankt[/quote]
Klopt. Is niet normaal. Die draad komt vanaf de controlelamp op het dashbord. Lijkt er dus op dat deze draad onderweg ergens aan massa ligt. Dat zou ook het stuk gaan van de nieuwe dynamo kunnen verklaren.[/quote]

iceman40 0

15 jaar

Volgens opel komt die draad rechtstreeks vanaf stuurapparaat.
Iemand nog een suggestie.
Alvast bedankt

iceman40 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.