Opel Astra C18XE: DYnamo vervangen maar nog steeds zelfde probleem

Bouwjaar: 1994

Ik stond gister met pech langs de weg, en nog wel op een uur rijden van huis. Accu lampje brande continu.

ANWB erbij die heeft wat tikken op de dynamo gegeven en gemeten en zei dat de dynamo aan het kapot gaan is. Heb wel naar huis kunnen rijden maar dynamo moet worden vervangen. Dus ik op de sloop een andere gehaald en gemonteerd

Ik denk ff een stukje rijden dan maar(15 minuten)......verlichting bleef erg zwakjes heel de weg en hij schokte....dus ik dacht open filter eraf en orginele bak erin

Ik weer rijden en nog steeds schokken toen ik bij mij thuis de oprit opreed begonnen de dashboardlampjes weer te branden (motorstoring,ABS,Airbag) en ik had vrijwel geen verlichting meer teminste heeeeeel erg zwak. Met andere woorden zelfde probleem als voordat de dynamo werdt vervangen

Raymondvanderploeg

Geplaatst door Raymondvanderploeg (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

theo11333 (0), 19 jaar geleden

meten is weten

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Stekkers op de dynamo niet gecorrodeerd??
Instrumenten paneel niet defect??
Stekkers naar instr. paneel nog goed
Geen kabelbreuken in de kabels van de accu of dynamo

Willem

Raymondvanderploeg (0), 19 jaar geleden

Stekkers op de dynamo niet gecorrodeerd??
Heb geen stekkers

Instrumenten paneel niet defect??
Nee

Stekkers naar instr. paneel nog goed
Yep

Geen kabelbreuken in de kabels van de accu of dynamo
Nee


Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dan zou je de dynamo weer kunnen laten testen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat dedynamo niet goed is

willem

Paulus8636 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hoi,
Het kunnen twee dingen zijn:
1: De dynamo van de sloop kan best ook stukkend zijn.
2. De bekabeling is slecht (draden kapot, slechte aansluitingen).

Hier geldt meten = weten.
Succes,
Paul

peter8765 (0) PRO, 19 jaar geleden

Je pakt altijd best een ruildynamo die zijn zo goed als nieuw! zulke dingen haal je best niet van de sloop!!

Raymondvanderploeg (0), 19 jaar geleden

Nu heb ik op mijn analoge meter een aantal schalen, welke is de juiste ??

dB
AC10V
V+mA

tijne (0), 19 jaar geleden

ac10v is tot 10 vold geloof ik dus ik dacht dat je de ac100v moet hebben en als dan meten met draaiende motor en dan op de accu meten en dan zou je rond de 13.8 aan moeten geven komt het onder de 12.6 dan is de dynamo echt kapot.

gr tijne

Raymondvanderploeg (0), 19 jaar geleden

Volgens een Opel monteur 14.2 ;-)

Raymondvanderploeg (0), 19 jaar geleden

Heb vanavond nog ff gemeten

Stationair draaiend >> tussen de 11.4 en 11.7
Stationair, maar met verbruikers (alle lampen aan + aanjager) >> tussen de 10.6 en 11.1

iemand een conclusie?

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dynamo defect of bekabeling...

MASSA verbinding naar motorblok/dynamo slecht

Willem

theo11333 (0), 19 jaar geleden

meet niet bij de accu meet op de dynamo . dan weet je meteen waar het probleen zit .hij is kapot ,voor minder dan 100 euro heb je een revisiedynamo met 1 jaar garantie .dus waarom nog op de sloop zoeken

roykejanssen (0), 19 jaar geleden

Martijn; AC = wisselspanning en DC = gelijkspanning dus altijd DC nemen, tenminste als je na de gelijkrichter op de dynamo meet!

Raymondvanderploeg (0), 19 jaar geleden

Ik kreeg het volgende van een opel monteur:
Als de dynamo goede massa maakt (meten motor uit, en dan ohm meter tussen de minpool van de accu en de behuizing van de dynamo zetten, weerstand moet dan nagenoeg 0 zijn) dan is je dynamo kapot.



Ik heb vanavond even gemeten.
Ik moet wel zeggen dat ik op de meter diverse ohm bereik intstellingen kan kiezen.
zoals 200,2000,20k,200k,200k.

Ik heb diverse standen geprobeerd, ook de pennen zelf tegen elkaar aan en dan kijken waar hij op 0.00 ging. Dit zelfde op jou manier en de meter gaf aan 0.00 (dit was op de 20k stand)

Ik heb ook op de 200 stand geprobeerd. Als ik dan de pennen tegen elkaar houdt geeft de meter aan 00.4 en op jouw manier op de dynamo geeft hij aan zo'n 00.7

Ik weet dus eigenlijk niet of ik die eerste stand moet kijken omdat hij dan met de pennen tegen alkaar ook naar 0.00 gaat en met de andere met de pennen tegen elkaar aan geeft hij dus aan 00.4

Wie weet welke meting ik moet aan houden??


RDijkstra (0), 19 jaar geleden

Hallo Raymond,

Als je de meter op 200 zet kun je weerstandsmeting doen in het bereik tot 200 ohm dus voor jou meting de juiste stand, slaat de meter in de hoek of komt ie nagenoeg niet van zijn plaats dan het meetbereik veranderen, maar zet hem maar op 200 ohm.

Groeten Reinder
(Elektrotechnicus)

theo11333 (0), 19 jaar geleden

sorry dat ik het zeg hoor maar je kunt beter naar de garage gaan .zo moeilijk is het toch niet om een dynamo door te meten

Raymondvanderploeg (0), 19 jaar geleden

Misschien voor jou niet maar voor anderen wel ;-)

theo11333 (0), 19 jaar geleden

nee hoor is heel makkelijk.meet bij de accu wat hij laad . 11,4 zeg je .niet goed dus .brand je acculampje op contact? zo ja ...kaduuk zo nee onderbreking in de kabel of ook kaduuk

Raymondvanderploeg (0), 19 jaar geleden

acculampje brandt niet...enig idee om bij de lampjes te komen ?

theo11333 (0), 19 jaar geleden

nou we zijn al een stuk verder.als hwet acculampje niet brand moet je op de dynamo kijken of het dunne kabeltje aangesloten is ,zo ja volg deze kabel die wil wel eens onderbroken zijn .ga nu niet te ver zoeken .

Raymondvanderploeg (0), 19 jaar geleden

Het lampje is in ieder geval kaduuk, heb ik er net uit gehaald

theo11333 (0), 19 jaar geleden

ik vind het een beetje raar dat je lampje nu stuk is maar goed
was simpel te testen zonder het lampje los te maken

Raymondvanderploeg (0), 19 jaar geleden

Voordat de ANWB erbij kwam laade hij juist soms teveel bij....cocpit verlichting erg fel..vandaar.
Ik heb op het moment ook contact met een opel monteur, die zei dat het erg vaak voor komt dat dan het cockpit lampje doorbrand

Raymondvanderploeg (0), 19 jaar geleden

Oorzaak was idd het lampje in het dashboard. Het dynamolampje zorgt ervoor dat de dynamo wordt bekrachtigd.

Lampje vervangen en het was verholpen...topic closed!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.