Opel Zafira: flikkerde binnen en buiten verlichting

Bouwjaar: 2001

Hallo,
Het volgende probleem doet zich voor,
Als ik de auto [het is een diesel]start en ik geef gas dan gaat de verlichting zowel buiten als binnen dan fel en dan weer zwak branden. ook als ik moet schakelen wordt de verlichting zwak en dan weer fel. er zit een nieuwe accu op en de dynamo laad goed bij.
Wat kan dit zijn?

nijenmanting

Geplaatst door nijenmanting (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

richard9634 (0) PRO, 18 jaar geleden

als je verlichting knippert zeg maar, zit het probleem in je dynamo. komt vaker voor, de kwaliteit van die opel dynamo's is niet zo geweldig.
je kunt hem laten repareren of vernieuwen.

Hendrik4290 (0) PRO, 18 jaar geleden

Kan je niet laten repareren!!
Waarschijnlijk gebeurt dit verschijnsel enkel de eerste minuten na het aanslaan met koude motor. Dit heeft te maken met het nagloeien van de gloeibougie's. Dit doet zich voor bij zowat alle Zafira"s met 2.0 dieselmotor. Gewoon mee leren leven.

nijenmanting (0), 18 jaar geleden

Het klopt ,hij doethet alleen bij een koude motor.
Als de motor op temp is, is het over.
Het kan geen kwaad?

tijne (0), 18 jaar geleden

nee kan geen kwaad omdat de auto voor gloeit wort er een hoge spanning weg getrokken en als dit over is doet je verlichting het weer nogmaal.

dus niks aan doen hoort zo is overigens ook wijnig aan te doen.

gr tijne

nijenmanting (0), 18 jaar geleden

ok bedankt ,
Kan ik daar gerust over zijn

Paul(B) (0), 18 jaar geleden

heb een Astra 1.7dti en heb denk ik hetzelfde. Doet zich alleen voor tijdens enkele minuten na het starten. Het is niet echt flikkeren denk ik hé, is het niet meer schommelen tussen 100% en 80à90% lichtsterkte? Heb gebeld naar mijn garage, ligt aan de stroomregelaar of zoiets zeggen ze en kan verder geen kwaad, dus, ik trek het me niet meer aan .....

tijne (0), 18 jaar geleden

nee inderdaat paul moet je ook niet doen de spannings regelaar is ook niet de schuldige.

je heb de bedraading in je auto daar kan maximaal een bepaalde hoeveelheid spanning/stroom door heen.

als de motor aan het voor gloeien is wort er een hele hoop door heen getrokken maakt niks uit maar daar door krijgt de spanning wat meer moeite om door de kabel heen te gaan want de weerstand loopt op en door dat de weerstand op loopt gaan de lampen iets zachter branden.

als je het op zou willen lossen zou je dikkere kabels moeten monteren van de dynamo naar de accu plus en massa en van de accu naar de glouy relais en van de accu naar de lichtrelais.

gr tijne
ps: ik zou het neit doen overigens en gewoon laten zo als het is.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

met dikkere kabels los je het probleem niet op!heb het ook gehad bij een golf,accuspanning gemeten bij draaiende motor,bleek deze net geen 16Volt te zijn.probleem zat dus in de dynamo.

gilbert3744 (0), 18 jaar geleden

Stefan, is 16 Volt bij draaiende motor niet teveel??
Ik dacht dat de accu spanning bij draaiende motor rond de 14 Volt moest zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.