Ik heb sinds kort het probleem dat als mijn astra z1.7dth 74KW stationair draait de verlichting fluctueert.
Het is het beste te zien aan de binnenverlichting die zwakker en dan weer feller brandt.
Als ik de accu meet dan is deze bij uitgeschakeld systeem 12v, maar als de motor staionair draait dan meet ik 14.2 tot en met 14.8 . het blijft daar tussen schommelen en is niet stabiel 14.4 v
Als ik het toerental verhoog naar bv 2000 tpm dan is het wel stabiel en brandt de verlichting ook stabiel.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn of hoe ik dit kan oplossen en of dat dit kwaad kan ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
14.8 is aan de hoge kant, 14.4 is eigenlijk wel max.
Het schommelen kan worden veroorzaakt door een niet meer goed werkende spanningsregelaar van de dynamo.
Wat meet je met 2000 toeren op de accupolen?
Massa contacten goed?, accupolen schoon en met wat zuurvrije vaseline ingesmeerd?
Kabels aan de dynamo goed, en goed vast?
Als je verder hier niks aan kan vinden en bij 2000 toeren meer meet als 14.4 volt tijd voor een revisie van de dynamo/spanningsregelaar, bij een te hoge laadspanning zal de accu snel stuk gaan, buiten de gevaren voor je electronica in de auto door een te hoge voedingsspanning.
Cor
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb de complete dynamo vervangen. Probleem lijkt opgelost.
Spanningsregelaar kunnen soms los vervangen worden ipv de gehele dynamo.
17 jaar
Accu en accuklemmen zitten goed vast en accu geeft 12.5 volt bij uitgeschakelde motor.
Bij het lopen van de motor gaat de spanning naar 13.8 tot en met 14.3 volt. (heb betere multimeter gebruikt)
Alleen bij stationair toerenral hoor je de motor ook zagen, en op dat geluid danst de verlichting lichtjes mee. de spanning die ik dan meet is dan toch gemiddeld 14.0 volt ( met ingeschakelde verlichting).
Is dit een voorteken dat de dynamo vervangen dient te worden of kan het verder geen kwaad ?
17 jaar
Misschien spanningsregelaar kapot?
Hierdoor gaat de auto met rukjes lopen en gaat idd de verlichting fluctueren.
17 jaar
Hoevel toeren draait de motor stationair?
Als dat te laag is dan krijg je ook dit verschijnsel.
Bij iets meer toeren geven is dan het varieren over.
Het toerental is 750 tpm. De motor houdt ook niet in als ik optrek. vanaf +/- 1500 tpm en meer dan houdt het fluctueren op.
Als ik de auto net start dan is er niets aan de hand maar na +/- 30 sec dan begint de motor zgn te zagen op het stationair toerental en hierop fluctueert de verlichting mee.weet iemand of ik de spanningsregelaar appart kan vervangen bij dit type en zit deze in de dynamo of ergens anders ?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar