Opel Astra: Geen warm lucht & verlies koelvloeistof

Bouwjaar: 1998


Hallo,

ik heb een probleem met mn kachel van Astra 2.0dtl zonder airco. Ondanks het feit dat de tempratuur op 90 graden komt krijg ik geen warme lucht. Slechts bij hogere toeren ( 3000 ) begint er wat warme lucht te komen. Ik heb te horen gekregen dat de kachelradiateur wel misschien verstopt is.

verder heb ik waarschijnlijk een lekke koppakking; na 200 -300 km gereden te hebben moet ik circa 1 ltr koelvloeistof bijvullen. Verder zit er ook olie in de koelvloeistof bakje.

auto start verders normaal. wat wel opvallend is dat de tempratuur soms over de 90 graden komt tot 95 graden en valt daarna weer terug tot zelfs 80 graden ( na opening thermostaat denk ik ). Op dat moment krijg ik ook even warme lucht binnen.

Mijn vraag is : zou het probleem van de warme lucht ook kunnen voortkomen door een eventuele lekke koppakking en hoe kan ik nagaan of de kachelradiateur echt verstopt is zonder deze eerst de demonteren.

groetjes
apoo

Kenan6249

Geplaatst door Kenan6249 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

don-mega (0), 18 jaar geleden

Ik heb laatst ook een lekke koppakking gehad, welliswaar met een renault, maar dat maakt niet uit. Toen had ik precies dezelfde problemen als jij nu hebt. Koppakking gemaakt, alle problemen weg, dus denk dat het warme lucht probleem toch zeker van de koppakking komt. succes ermee

Rein9369 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat ook wel eens voorkomt is lekkage bij de afdichtringen van de kachelradiateur, controleer je matten op nattigheid(koelwater). Is de mat nat, dan zijn waarschijnlijk je afdichtringen lek

succes

pe3hmp (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je een lekke koppakking hebt komt het koelsysteem ook niet meer goed op druk, ik zou hier niet te lang mee doorrijden, en als ze toch met de koppakking bezig zijn zou het misschien verstandig zijn de distrubutieriem, waterpomp en thermostaat te vervangen als de astra al in de buurt komt van de 60.000 na de vorige vervanging.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

denk dat je zowiso luchtin je systeem hebt zitten omdat hij soms wel warme lucht blaast!1 liter op 200 a 300 km is idd veel!heb je geen lek ergens buitenom?of trek je geen wit rookgordijn achter je? ( koelvloeistof in cilinder )aangezien je probleem is de lek best groot.

succes

tijne (0), 18 jaar geleden

lekker koppaking omdat je ook olie in je koelvloeistof heb of je moet een olie koeler onder in je radiateur hebben dan kan het ook zijn dat deze kapot is.

als je over gaat tot vervaning van de koppaking ALTIJD DE DIS RIEM WATER POMP SPANROL EN GELIJDER ROLLEN VERVANGEN anders loop je de kan dat de dis riem breekt omdat hij op een andere spanning komt te staanomdat de kop lager ligt dan eerst (door het vlakken van de kop ook altijd laten doen).
als je de dis riem wel vervangt en de rest neit loop je het rizico dat de water pomp en of een span/gelijderol kapot loot waardoor de dis riem weer scheurt omdat alles in eens meer km's moet maken als waar het voor bedoelt is.

gr tijne

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.