Ik heb ee Astra benzine van 1994 Met motor C14NZ.
Nu had ik tijdens het optrekken een duidelijk hoorbaar geborrel in de kachel.
Nu ben ik hiermee naar een garage geweest,en die persoon zei:
1 - Astra radiator en kachel heeft geen ontluchtingsnippel,kan niet ontlucht worden.
2 - Deze lucht duid op een kapotte "join de cullase"?
Hierop heeft hij alles beginnen nazien,en heeft het water in het reservoir getest.
Nadien zei hij dat hij niets verkeerd heeft kunnen vinden wat ook maar zou kunnen wijzen op een kapotte join de cullase?
Gewoon mee blijven rijden,lucht zal wel verdwijnen???
Nu 300 km verder is de lucht nog steeds aanwezig in het kacheltje onde dashboard.
Er is geen lek,waterstand in koude toestand blijft gelijk.
Wat kan ik hier aan doen?
Is dit mogelijkerwijze toch te ontluchten,of kan dit wijzen op een ander probleem?
Mvg
Pe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog even dit,ik krijg perfecte warmte,dus kachel is niet verstopt?
Inderdaad, kachelradiateur is niet apart te ontluchten.
Ik vermoed dat de monteur toch gelijk heeft.
Indien de kachel normaal warm wordt, zit er ook geen lucht meer in. Geen twijfel. ALS er al lucht in heeft gezeten, verdwijnt deze vanzelf nadat de thermostaat 'n keer is geopend naar het expansievaatje.
Soms kun je inderdaad het koelwater horen stromen indien je gas geeft. Meestal is dan de oorzaak een slechte doorstroming van de kachelradiateur ( maar geen verstopping !! ) OF een (begin van) een lekke koppakking.
Die lekke koppakking kun je inderdaad testen door een speciale vloeistof boven het koelwater te houden, maar geeft niet altijd 100 % zekerheid.
Voorlopig dus het koelwaterpeil zeker in het oog houden. Een aanwijzing hiervoor kan ook zijn wanneer er restdruk blijft staan op het koelwater alvorens de motor voor de 1e keer die dag wordt gestart.
GR.
Dat heb ik reeds gemerkt,dat,na een dag gereden te hebben,de volgende dag als ik de dop van het reservoir open er precies nog een beetje druk op zit.
Zou dit dan inderdaad op een lekke koppakking kunnen wijzen?
Die test met dat speciale vloeistofbuisje op het reservoir is uitgevoerd,maar was negatief,dus geen lek?
Kan ik nog voort rijden?
Wanneer moet ik zeker stoppen en deze pakking vervangen?
Is dit zelf te doen,of via garage?(ben wel heel handig,maar heb het nog nooit gedaan)
Via garage,wat zou de kostprijs hiervoor zijn?
bedankt alvast voor de reactie.
Pe
16 jaar
Beetje druk erop is normaal.
Dit kan geen kwaad.
Koelsysteem is een overdruk systeem, dan kan de vloeistof meer als 100 graden worden zonder te koken.
Willem
heey,
meestal als je een borrelent geluid hoort binnen in de auto dan is het de koppakking.
en als je de dop eraf draaid hebt je ook nog veel druk in het koelsysteem dus zo
te horen is je koppakking wel lek.
maar toen die test uit werd gevoert was toen je motor goed warm ??
als je een koppakking bij de garage laat vervangen dus een dealer dan ben je tussen de 750 en 1000 euro kwijt denk ik.
gr
16 jaar
Maar vermits Petje 57 schrijft"Een aanwijzing hiervoor kan ook zijn wanneer er restdruk blijft staan op het koelwater alvorens de motor voor de 1e keer die dag wordt gestart."zou dit wel kunnen zijn?
Dus een dag later zonder gestart te hebben de dop van het reservevatje eraf,en horen en zien dat er nog druk op zit (water stijgt lichtjes)
Verder merk ik niets,geen vuiligheid in het water,geen waterverlies???
Meningen liggen blijkbaar wel uiteen of het de koppakking is of niet?
Gewoon blijven doorrijden tot er iets anders voor de pinnen komt wat wijst naar het probleem?
Kan ik nog iets testen?
Pe
16 jaar
Heb je veel witte rook bij het starten? Als dit niet het geval is en er is geen waterverlies zou ik lekker doorrijden, als je koppakking lek is merk je dat, je verliest water en je auto rijd ineens zuiniger omdat ie voor de helft op KVS loopt =P , tenzij het niet in de verbrandingskamers lekt. Die van mij borrelt ook/ je hoort het water stromen en van deze is de pakking 1,5 jaar geleden vervangen, kosten +- 750 euro, deze auto reed in de bergen 1:25 ofzo, en er moest een liter KVS op 100 km bij =( je kan wel bijv iedere week ff je peil checken, dan heb je zekerheid en loop je de minste kans op beschadiging...
16 jaar
Neen geen witte rook.
En neen geen waterverlies.
Verbruik is ongeveer 6.5l/100 km,dus ook niet slecht,vermoed ik?
Bij gas geven zie ik dus ook via retourslang het water in reserve tank spuiten,dus pomp is ok?
Conclusie:gewoon doorrijden en muziek wat harder zetten zodat ik het water niet hoor borrelen?
Kan ik dit niet doorspoelen of zoiets?
Om toch de lucht er uit te krijgen?
Pe
16 jaar
Opel is Zelf ontluchtend.
Druk op het tankje is de normaalste zaak van de wereld. dat heb ik en 1000den andere opel rijders.
Restdruk betekend een dag later betekend juist dat het systeem goed gesloten is.
Zolang je geen Koelvloeistof verliest is er NIKS aan de hand
Willem
Wat je eventueel wel nog zou kunnen proberen is om met de dop er af de motor stationair op temperatuur te laten komen, totdat je thermostaat open is gegaan, maar dit zal denk wel al gebeurd zijn, aangezien anders je KVSpeil nog zou zakken... Wel met je kachel ook op helemaal warm, omdat die anders niet mee ontlucht en de boel over gaat koken....
16 jaar
[quote=DJ1600]Wel met je kachel ook op helemaal warm, omdat die anders niet mee ontlucht en de boel over gaat koken....[/quote]
En zo komen de sprookjes de wereld weer in........Er zit bij de Astra helemaal geen kachelkraan in maar een luchtklep die de lucht al dan niet langs het kachelradiateurtje stuurt. Dus of de kachel nu op warm of koud staat, maakt helemaal niets uit.
Voor de rest moet je het " probleem" ook niet groter maken dan het is. Over " stoomwolken" hoeven we het al helemaal niet te hebben want er is immers (nog) geen koelwaterverlies.
Eerst maar eens afwachten of er wel eens koelwaterverlies optreedt, voordat de hele auto op kop wordt gezet.
Voorlopig dus eerst maar eens rustig doorrijden , net zoals Willem zegt.
Gr.
Astra / kachelkraan:
Airco: ik had een aftermarket airco in mijn '93er astra-F 2.0i station
ik had hier wel een kachelkraanklep op zitten, maar daarvoor had de inbouwer ook een schakelaartje bij de wamr koud knop gemonteerd zodat deze klep werdt bediend bij op koud zetten.
Ik weet niet of de orig airco ook een kachelkraanklep heeft??
Als je GEEN airco heb heb je GEEN kachelkraan in ieder geval.
Ik heb het vermoeden dat er NIKS aan de had is. als ik mijn dop er af draai s'ochtens heb ik ook nog iets druk op het systeem (vectra-B V6), dit was ook bij mijn Astra-F 2.0i en eerdere kadettjes 1.6i.
Gewoon doorrijden en alles een beetje in de gaten houden.
Koelvloeistof verlies hoeft ook geen kapotte koppakking te zijn.
Zwakke punten koelsysteem algemeen:
- Waterpomp
- slangen
- radiateur
- kachelradiateur
Willem
Neen airco zit er niet op.
Ik ga dus zoals jullie zeggen,gewoon doorrijden totdat zich er een nieuw probleem voordoet.
En die lucht verdwijnt misschien uit zijn eigen,vermits deze "zelf ontluchtend" is.
Ik hoop er nog een paar jaar plezier van te hebben.
Bedankt alvast voor alle snelle reacties.
groetjes
Pe
16 jaar
lucht is er normaal meestal na 1x warm rijden wel uit.
maar als de koppakking (Join de Cullase) er uit zou liggen zou je weldegelijk water moeten verliezen
evt handmatig ontluchten: (link klussie als je niet oplet)
- Motor op bedrijfst temp
- laat de motor draaien
- Maak de hoogst geplaatste slang los op de radiateur Wip deze IETS op zodat er iets vloeistof ontsnapt (radiateur vooraan de auto)
- zit daar lucht bij, heb je mazzel ontsnapt deze op deze manier.
Anders zou ik het vreemd vinden dat hij zich niet wil ontluchten
Willem
hallo.heb dit zelfde probleem ook gehad met astra 1.6sz:vooral met koud starten en optrekken ,geborrel in kachel(leidingen),na ongeveer 2weken koelvloeistof verlies via waterpomp.
ik denk dat je waterpomp bijna is overleden!! Heb waterpomp en thermostaat laten vervangen en probleem is opgelost!
mvg,
16 jaar
Tja,dat is het probleem nu juist.
Geen waterverlies,geen rook,geen vuil in waterreservoir en een negatieve test bij de garage(buisje met blauwe vloeistof op reservoir).
Dus alleen lucht in m´n kachel bij een auto die automatisch ontlucht,maar het dit maal niet wil doen?
Als iemand toch nog een oplossing kan bieden?
Heb dit weekeind dop reservoir afgedraaid en op temp laten komen.
Water is er kokend beginnen uitspuiten.
Motor direct stil en na paar seconden is het overkoken v/h water gestopt en heeft in omgekeerde richting nog wat lucht naar binnen gezogen.
Resultaat is dat ik nu met nog meer geborrel zit.
2liter water bijgegoten,maar dan zat de lucht er al in.
Misschien beter naar een dealer gaan?
Pe
16 jaar
er zit op de waterpomp, onder het lagerhuis van de schoep een heel klein gaatje,dat gaatje blijft dicht totdat er langzaam slijtage begint op te treden op de lagers van de schoep,als de slijtage of speling te groot word zal er via het lagerhuis koelvloeistof lekkage optreden,in het begin heel weinig,je merkt er in je reservoir bijna niets van.Hoe langer je er mee doorrijd hoe groter de speling en dus merkbaar meer kvloeistof verlies.op een gegeven moment zul je onder de auto een plas kvloeistof aantreffen na stationair draaien van motor:nu zul je kvloeistof bij moeten blijven vullen,want het reservoir loopt dan om de 1 a 2 dagen leeg.Dit is dan ook echt de tijd dat je de wapo,thermostaat en distributie set moet laten vervangen.Als wapo vast loopt,knapt de distr.riem en dan ben je nog verder van huis!!
Om het verhaal kort te houden:door dit kleine gaatje word er lucht gezogen in het koel systeem zodra de auto wordt gestart en na een tijdje circulieren v/h kvloeistof gaat het geborrel weg.
DUS HOU WAPOMP LEKKAGE IN DE GATEN.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar